hete kabels

Vragen over het aansluiten van een kabelboom, of welk draadje waar naar toe gaat.
Plaats reactie
Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 846
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
Locatie: Valkenburg ad Geul

hete kabels

Bericht door Eminence Grise » di 23 aug, 2011 16:53

vandaag tijdens het starten een bekend geurtje waargenomen.
Het snirken van kabels en jawel hoor.....gloiend heet...
verm ook de schakelaar doorgebrand. Maandag voor vertrek naar Salbris ook al het geval.
Waar kan daar de oorzaak van zijn..??
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2160
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » di 23 aug, 2011 16:58

Meestal sluiting van de bundel op het spruitstuk of onderweg daar naar toe.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4977
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 23 aug, 2011 19:23

Ik heb een keer door een kabel met een slecht aangezet oog een afgefikte lichtschakelaar gehad. De draad werd extreem heet bij het oogje van de stroomtoevoer waardoor langzamerhand het contact uit de printplaat van schakelaar brandde. En toen stond ik ergens in zwisterland met alleen nog groot licht.
diverse Citroens, wat anders.

Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 846
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
Locatie: Valkenburg ad Geul

Bericht door Eminence Grise » wo 24 aug, 2011 17:40

vandaag eerst eens geprobeerd of de eend nog wilde lopen.. kabels weer aan elkaar gefrot en jawel hoor....lopen als een trein..gelukkig...!
De schakelaar bleek het ook overleefd te hebben.

Vervolgens de kabels maar eens nader bekeken.

Zoals AZL57 al tipte..slecht contact.. :oops:
Met de opbouw zelf de kabels los in de busjes die van het startblokje kwamen geduwd en met tape vast gezet..(stom-stom-stom).
Verder nog een gordiaanse knoop aangetroffen van in elkaar gesoldeerde (of gesmolten) kabels. Deze maar verwijderd.
Alle kabels ontward en vervolgens met goeie schoentjes en kroonsteentjes weer aangesloten.
Kan nu gelukkig weer rijden...
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.

Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 846
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
Locatie: Valkenburg ad Geul

Bericht door Eminence Grise » do 25 aug, 2011 13:40

gr#@!....vanmorgen gestart en prompt werden de kabels weer warm. motor uitgezet en even gewacht. Vervolgens de ty-ripjes verwijderd waarmee ik de kabels gebundeld had. Startte daarna weer normaal en de kabels werden niet warm.
Wordt er wel nerveus van steeds naar de eend kijken of er geen rookwolken uit komen :(
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5833
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 25 aug, 2011 18:26

Het wordt tijd dat je de kortsluiting eens opspoort nog even zo door gaan en de eend vliegt nog in de hens. :(

Oma Duckpower
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 263
Lid geworden op: ma 19 sep, 2005 15:08
Locatie: Valkenburg aan de Geul

Bericht door Oma Duckpower » do 25 aug, 2011 19:01

backfire schreef:Het wordt tijd dat je de kortsluiting eens opspoort nog even zo door gaan en de eend vliegt nog in de hens. :(
De eend zal goed fikken met die houten achterkant :D :D :D
Doe je vandaag hetzelfde als gisteren dan zal er morgen niets veranderen!

Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 846
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
Locatie: Valkenburg ad Geul

Bericht door Eminence Grise » do 25 aug, 2011 19:24

als ik nou eens wist waar het aan ligt waas het snel opgelost. Vandaag diverse keren met de eend op stap geweest zonder dat de kabels nog eens heet zijn geworden. Zal de 2 schakelaars maar eens vervangen.
Volgens mij zijn de kabels dik genoeg en alle aansluitingen nu goed gemaakt.
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.

Wammes Waggel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 266
Lid geworden op: do 30 jul, 2009 14:33
Locatie: Vierlingsbeek

Bericht door Wammes Waggel » vr 26 aug, 2011 09:00

Bundelen versterkt het verwarmen van de kabels. Als de kabels los van elkaar niet (te) warm worden maar gebundeld wel moet je in die richting gaan zoeken. Meestal helpt het als je de kabels dan een maat dikker maakt.
Eindelijk een ACA ;-) (Roestoratie tijdelijk on hold)

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » vr 26 aug, 2011 09:49

wellicht ga ik nu een te makkelijke kant op.....

Maar, je hebt diverse keren gereden met licht uit of aan? Zoals ik het lees, is het je lichtschakelaar, toch? Dan zou het dus te heet worden met dimlicht aan, als het licht uit is, gaat er geen stroom die kant op en door de schakelaar (stopt dan in de schakelaar) en worden de kabels dus ook niet heet.

Worden de kabels wel heet als het licht niet aan is, ligt het aan de continu stroom naar de schakelaar. Worden de kabels heet als het licht aan is, dan is het zoeken.

Opties :

Schakelaar met te hoge weerstand, slechte contacten, kroonstenen die net niet goed zijn, roest, lost, etc, schakelaar wordt warm.

"verkeerde" lampen? Ik had na de conversie van gewoon duplo naar halogeen ook een oververhitte schakelaar en kabels. Dit komt omdat er teveel stroom getrokken wordt dan. Het plaatsen van een relais met bijpassend dikkere kabels lost het dan op.

Je zult toch specifiek moeten gaan zoeken. Waar wordt het warm en wanneer?
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 846
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
Locatie: Valkenburg ad Geul

Bericht door Eminence Grise » vr 26 aug, 2011 12:28

Ze worden heet als ik net gestart heb dus zonder verlichting. Vanmorgen werdenze (of mss maar 1..) heet terwijl ik stationair stond te draaien. Met dat ik een stukje reed verdween de temperatuur en was er weer niks aan de hand. Ik weet nog niet welke kabel er nu heet wordt.
Zou de startmotor een rol kunnen spelen..??
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » vr 26 aug, 2011 12:50

aha!!

(ondanks dat ik nu nog niet precies weet waar het heet wordt, de volgende opties)

Het zou dus wel eens de dynamo / accu / spannings regelaar kunnen zijn dan, of de daarbij behorende kabel bende. Volgens mij, als ik me goed herrinner, loopt er een stuurdraad vanaf de accu naar de spanningsregelaar, en de laadstroom van dynamo direct naar de accu. De spanningsregelaar regelt dan wat de dynamo doet, toch? Het is al even geleden, ik rij met een Visa dynamo met ingebouwde spanningsregelaar, dat werkt het zelfde, maar zit net ff anders in elkaar.

Reden : Als er net gestart is, en de capaciteit van de accu is niet best, of de spanningsregelaar laadt te veel stroom door, kunnen de kabels goed heet worden. Het kabeltje van de laadstroom, van dynamo naar spanningsregelaar, is niet heel dik. Dikker dan de rest, maar niet zeer dik.

Als je net gestart hebt, dan is er stroom verbruikt. De spanningsregelaar merkt dit, en laat zoveel mogelijk laadstroom toe richting de accu. Als de dynamo goed is, dan is dit dus in korte tijd even flink veel. Als de accu weer voller raakt, wordt de laadstroom geknepen, ondanks dat de dynamo gewoon blijft draaien.

De kabel van de accu naar de startmotor is een dikke, die verder niet echt in de buurt van de andere kabels komt als het goed is. Het enige wat zou kunnen, is dat er iets niet goed zit op de startmotor. Dan zou je de startstroom vanonder het contact pakken, en dan zou alles idd loeiheet worden.
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Plaats reactie