Gaatjes in plaatwerk dichtlassen

Stel hier je vragen over lassen.
achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » zo 28 aug, 2011 10:28

Rossero schreef:Je moet proberen niet op de rand van het gat te lassen maar er net buiten, dan kan de hitte alle kanten op. Op deze manier een ring aanleggen om het gat en daarna dichtlassen. Anders brand je het gat alleen maar groter. Lekker rustig op standje 1 en vullen maar.
Hieronder nog een illustratie ter verduidelijking ;)
Afbeelding
Dat bedoel ik; een kratertje

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1513
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » zo 28 aug, 2011 13:25

AK350 schreef:Een blok koper achter het gat houden en dan aan de andere zijde lassen
De las hecht zich niet aan het koper en het koper voert de warmte af.
Werkt inderdaad schitterend!
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » zo 28 aug, 2011 14:38

Ik heb het met een messing plaatje geprobeerd : Gaat prima.
Daarna heb ik het nog met RVS geprobeerd: Gaat nog iets beter !
Bedankt voor jullie tips.
Ik heb nu alleen proefstukjes gemaakt, straks probeer ik het op de carrosserie en ik ben heel benieuwd naar de wat grotere gaten.
Lukken die niet dan las ik er een plaatje op !
En idd het is maar heeeeeel dun plaatwerk .

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » zo 28 aug, 2011 16:59

Geert, zorg er voor dat je de roest er verf zoveel mogelijk weg haalt. Een plaatje er in lassen is beter dan een plaatje er op lassen.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » zo 28 aug, 2011 18:29

Ik heb verf en kit etc . goed weggehaald en toen een plaatje erop gelast. Blijft prima zitten, De kleine gaatjes krijg ik ook dicht maar idd goed roest, kit en verf weghalen.

Gebruikersavatar
VintageSpeed
Beginner
Beginner
Berichten: 37
Lid geworden op: za 20 aug, 2011 15:51
Locatie: Westerlo

Bericht door VintageSpeed » vr 2 sep, 2011 00:03

heb je foto's? Is wel interessant

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » vr 2 sep, 2011 07:56

VintageSpeed schreef:heb je foto's? Is wel interessant
Foto's van de gaatjes staat boven in dit topic, van de gelaste gaatjes staan op de camera, maar die wil opeens niet meer verbinding maken met mijn PC dus dat lukt nu even niet.

Guro

Bericht door Guro » ma 15 okt, 2012 16:04

Is er ergens een betrouwbare online tutorial over hoe je het beste kunt lassen? Ik heb het nog nooit gedaan maar wil het graag leren. Normaliter zou ik gewoon beginnen en zien waar het schip strandt, maar het plaatwerk van de 2cv is zo dun dat je er nog net niet doorheen kunt kijken en ik wil het ook nou niet meteen verpesten zeg maar..

Heb een gaatje zitten in het metaal onder de reserveband en links- en rechtsachter moeten gerepareerd worden.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » ma 15 okt, 2012 17:51

Lassen kun je volgens mij het beste leren door het zelf te doen.
Rustbuster geeft een goede basis-cursus, daarmee zou je kunnen beginnen.
Voordat je aan je eend begint zou ik eerst zelf oefenen op een stuk oud plaatwerk van een 2CV.
Dat is mijn ervaring. En later gaat het ( bijna) vanzelf :wink:

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » ma 15 okt, 2012 18:37

Lassen moet je leren door het te doen. Op internet zijn wel wat filmpjes te vinden, kijk daar eens naar en dan gewoon oefenen op een stuk plaat.
Kijk eens naar deze filmpjes (wel in het Duits)
http://www.oldtimer-tv.com/oldtimer/DE/ ... p?Seite=56
http://www.oldtimer-tv.com/oldtimer/DE/ ... ?Seite=229
http://www.oldtimer-tv.com/oldtimer/DE/ ... ?Seite=216
http://www.oldtimer-tv.com/oldtimer/DE/ ... ?Seite=174
http://www.oldtimer-tv.com/oldtimer/DE/ ... p?Seite=93

De kofferbak bodem is wel zeer dun en dus moeilijk te lassen. Je zou kunnen overwegen om de gehele bodem te vernieuwen.

Guro

Bericht door Guro » ma 15 okt, 2012 19:07

Bedankt voor jullie reacties! Als de bodem vervangen wordt, moet dan de koets uit elkaar?

Gebruikersavatar
gelemotor
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 467
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 12:42
Locatie: Beverwijk

Bericht door gelemotor » ma 15 okt, 2012 19:19

Kijk Boudewijn,

dat zijn nog eens duidelijke filmpjes!

Ook namens mij bedankt dus.....

Gr, Luc

(Z.G. zeer goede koets gekocht, was door "gerenomeerd " bedrijf helemaal goed en klaar gemaakt. Na 2 jaar bij een andere eigenaaar gewacht te hebben op iets wat niet ging gebeuren, nu in mijn bezit. Allemachtig wat er aan roest onder de keurige naden kan zitten!)
Duck your life

JanR
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 686
Lid geworden op: zo 27 nov, 2011 22:10
Locatie: Zaandam

Bericht door JanR » ma 15 okt, 2012 20:25

Wie heeft er ervaring met de cursus van Rustbuster
Geen eend, maar een Dyaantje (beige colorado)
http://dyaantje.blogspot.nl/

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » ma 15 okt, 2012 20:40

JanR schreef:Wie heeft er ervaring met de cursus van Rustbuster
Ik .

Gebruikersavatar
gelemotor
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 467
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 12:42
Locatie: Beverwijk

Bericht door gelemotor » ma 15 okt, 2012 20:45

JanR schreef:Wie heeft er ervaring met de cursus van Rustbuster
Ja, ik zei de leek....

Ben er heen gegaan als complete leek op las gebied, maar kwam met enigzins vertrouwen terug!
Cursus betekent eerst theorie, die best te volgen is.
Daarna, na een lekkere lunch, ga je aan de slag om het zelf eens te proberen met elk een eigen apparaat en werkstukje.
Dat bestaat wel uit wat dikker plaat dan de eend wat betekend dat het wat eenvoudiger last.
Ook nieuw plaatwerk, eenvoudig op een werkbank voor je, is anders dan straks de praktijk met slechte positie en oud/verroest plaatwerk.
Maarrrr, ik zeg doen, het is een eerste stapje waarna je dingen veel beter gaat begrijpen :D

Als je er echt trek in hebt gekregen, neem je credit card mee en koop ter plekke allerlei handige zaken erbij.
Ze hebben ook een grote voorraad van het geweldige RX 5 !

Gr, Luc
Gr, Luc
Duck your life

Plaats reactie