Gaatjes in plaatwerk dichtlassen

Stel hier je vragen over lassen.
Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Gaatjes in plaatwerk dichtlassen

Bericht door Geert » za 27 aug, 2011 15:30

In de achterspatborden van mijn besteleend zitten gaatjes, gedeeltelijk heeft iemand er popnagels in gehad en gedeeltelijk door verslijt.
Als ik ze wil dichtlassen worden ze alleen maar groter. Hoe los ik dat op?
Ik heb een Cebora 155 lasapparaat en proplas op stand 3 of 4 met de draadsnelheid op 5.
Ik plaats zo meteen een paar foto's .
Maar nu staat mijn vrouw al met de koffie te leuren, dus eerst koffie!

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » za 27 aug, 2011 15:40

Drie mogelijkheden:
1. lasapparaat op lagere stand, met pulserend lassen een kraterrand opbouwen, kratertje dichtlassen, gladslijpen, plamuren.
2. plaatje er achter lassen.
3. niet lassen, maar lijmen.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » za 27 aug, 2011 15:54

Hoe bedoel je : Lijmen???
Dat pulserend lassen heb ik geprobeerd, maar het gat wordt alleen maar groter.
Te veel spanning??

Foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » za 27 aug, 2011 16:55

voor het dichtbakken van gaatjes is standje 3 of 4 inderdaad wat hoog.
Lijmen? nou, dunne plaat oplappen met tweecomponentenlijm en dun blik kan ook een duurzame oplossing zijn, als je de reparatieplek schoon genoeg kunt krijgen. Dat lukt vaak prima met die paarse Scotch schijven.

björn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1402
Lid geworden op: zo 18 feb, 2007 13:21
Locatie: hillywood (hilversum)

Bericht door björn » za 27 aug, 2011 18:32

is de vorige eigenaar beschoten met een hagel geweer?

je kunt er een stukjes plaat achter houden en da zie na slijpen aan de binnezijde er niks meer van.
BABY'S,Bands,Beers,Babes,Bikes and B-movies

Gebruikersavatar
renate
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 170
Lid geworden op: do 26 aug, 2010 15:36
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Bericht door renate » za 27 aug, 2011 18:59

Solderen niet een idee?

(lood met een gasbrandertje)

Greetzz Renate.

P.S. tis wel een een gatenkaas ja.
Doe vandaag niet wat je morgen ook nog kunt uitstellen.

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » za 27 aug, 2011 19:05

goed schoon maken en voor zichtig even een randje rond het gaatje lassen. Geef de las de tijd ook even om af tekoelen, dat de roode gloed verdwenen is. Zet je draad ook even iets hoger. Het wil wel hoor! gewoon even geduld.
Lood en gasbrander zou ik niet doen. Veelste veel hitte. Gewoon lassen.
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » za 27 aug, 2011 19:13

Een blok koper achter het gat houden en dan aan de andere zijde lassen
De las hecht zich niet aan het koper en het koper voert de warmte af.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 27 aug, 2011 20:03

inderdaad heb ik bij mijn 5cv ook gedaan en die tientallen gaatjes in de spatborden.
diverse Citroens, wat anders.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » za 27 aug, 2011 20:15

Zou dat ook met RVS gaan??

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » za 27 aug, 2011 20:40

ik gebruik standje 1 bij dit soort gaatjes (cebora 155). bij het gewoon lassen van zulk dun plaatwerk standje 2, soms 3.

en idd zoals siemen aangaf, heel kort lassen en dan even wachten
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Hassie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: wo 22 feb, 2006 19:12

Bericht door Hassie » za 27 aug, 2011 22:12

Is dit een idee? : klein bundeltje lasdraad door het gaatje waarmee je het gaatje dicht (draadjes ombuigen); zo heb je "vlees"om op te lassen. Daarna resten wegslijpen.
Vrgrt.
Hassie.

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » za 27 aug, 2011 22:41

Je moet proberen niet op de rand van het gat te lassen maar er net buiten, dan kan de hitte alle kanten op. Op deze manier een ring aanleggen om het gat en daarna dichtlassen. Anders brand je het gat alleen maar groter. Lekker rustig op standje 1 en vullen maar.
Hieronder nog een illustratie ter verduidelijking ;)
Afbeelding

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » zo 28 aug, 2011 08:35

Rossero schreef:Je moet proberen niet op de rand van het gat te lassen maar er net buiten, dan kan de hitte alle kanten op. Op deze manier een ring aanleggen om het gat en daarna dichtlassen. Anders brand je het gat alleen maar groter. Lekker rustig op standje 1 en vullen maar.
Hieronder nog een illustratie ter verduidelijking ;)
Afbeelding
Misschien is dat de fout, ik tip altijd op de rand van het gat.
Heel even aanstippen, maar dat geeft meestal een nog groter gat.
Ik ga straks eens met een paar oefenstukken proberen.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 28 aug, 2011 10:05

Vergeet ook niet dat door roest het materiaal nog dunner is geworden dan het al was en het is al niet zo dik spul.

Plaats reactie