Pagina 1 van 2

Wielremcilinders vervangen

Geplaatst: za 12 jun, 2004 12:54
door Joos
Iemand die gedurende 3 jaar een Dyane gerastaureerd heeft,
en daarbij de Dyane4 ombouwde naar een Dyane6+ (zo noem ik het, want het is een 652cc visamotor die erin zit),
wist me te vertellen dat het lek in mn remsysteem waarschijnlijk bij de wielremcilinders te zoeken is.

Volgens hem is het het beste als ik heel het remsysteem eruitflikker en een nieuw zet/laat zetten,
en omdat zo'n nieuw systeem niet goed tegen stilstaan kan,
zou dat het best binnen 3 jaar gebeuren, als ik de veel eend ga gebruiken.
Nu is het zo dat ik uiteraard ook nog wel wat veilig in de plantage wil kunnen cruisen,
dus dacht ik eraan van die cilindertjes deze zomer te vervangen.
Ik zou dan meteen ook de remschoenen (die wrijvingveroorzakende dingen?) vervangen als ik toch bezig was.

Als het probleem inderdaad daar ligt, kan ik voor zo'n €50 à €100 minstens 3 jaar veilig rijden, dat is het me wel waard.

Indien nodig kan de boel dan nog helemaal evrvangen worden voor de ingebruiksstelling.

Wat vinden jullie hiervan?

Ik ga dit niet helemaal zelf doen,
maar ik sleur wel iemand mee die er wat van kent.
Ik wil het niet helemaal onvoorbereid doen, en zou dus graag weten wat ik allemaal van mn eend moet slopen om die dingen te vervangen.
Heb ik ook speciaal gereedschap nodig?
Is het nodig dat ik nog andere dingen vervang?
(rubbers, aansluitstukken ofzo)

dank!!
Joos -aka rocco-

Geplaatst: zo 13 jun, 2004 11:12
door Boetjie
Zijn het trommelremmen of schijremmen?
Heb zelf trommels. Laatst tijdens remmen moest ik aardig naar rechts tegensturen om recht te blijven.
Rechter trommel eraf gehaald. remcilinder bleek lek: de afdichtingsring op de plunjer was beschadigd.
Had nog een oude (beetje roestige) cilinder liggen maar met ander type afdichtring en dus niet over te zetten. Oude cilinder gangbaar gemaakt, opgeschuurd en gemonteerd. Ontluchten rijden en remmen testen.
Vorige zonder problemen door APK.

Geplaatst: zo 13 jun, 2004 11:37
door Joos
Schijven,
LHM systeem dus (eend is > '82).

is het een moeilijke klus, en is er speciaal materiaal voor nodig?

Geplaatst: zo 13 jun, 2004 11:41
door Boetjie
O ja, de werkzaamheden:
Spatbord eraf.
Aandrijfas bouten op de trommel loshalen. Aandrijfas terugschuiven. Het kan zijn dat de trommel niet direct loskomt. Hievoor het beste met behulp van de stelnokken de remschoenen terugstellen. Dit doe je door met sleutel M14 de 2 bouten aan de versenellingsbak zijde van de trommel naar binnen te draaien. Evt. ook nog de vleugelmoer van de handrem losdraaien. Bij mij is er ook nog een hamertje aan te pas gekomen om de trommel los te tikken.
Remcilinder: hydr. leiding en 2 boutjes loshalen en cilinder uitwurmen.
Inbouw is omgekeerde volgorde.
Met het opkuiden van het cilindertje was ik 2 uurtjes bezig.

Geplaatst: zo 13 jun, 2004 11:50
door Boetjie
Schijven mag ook geen probleem zijn. Lang geleden gedaan, weet niet meer precies hoe het eruit ziet . Weet wel dat er geen speciaal gereedschap nodig is.
Maar as je een lek vermoed adviseer ik je om eerst maar eens alles goed schoon te maken (ook wel handig bij demontage) en het lek proberen te traceren. Zonde om zomaar het hele remsysteem te verangen.

Geplaatst: zo 13 jun, 2004 13:13
door Joos
Aandrijfassen zitten toch vanvoor?
ik heb enkel werk vanachter als ik de wielremcilinders vervang?

uiteraard eerst het lek zien te vinden,
maar ik hoorde al van verschillende mensen dat daar meestal het lek zit.
binnen 1,5 week heb ik weer een zee van tijd.
dan ga ik de boel eens opkuisen,
kan je de remleidingen overal mooi naar achteren zien lopen?

Geplaatst: zo 13 jun, 2004 23:12
door Boetjie
excuus, dacht dat je probleem voor zat.

Geplaatst: zo 13 jun, 2004 23:13
door Boetjie
leidingen gewoon volgen met handje

Geplaatst: ma 14 jun, 2004 11:15
door Frank Munneke
hoi

bij het vervangen van de achterremcylinders zijn een paar dingen van wezenlijk belang!!!!!!!!!!!!!!!!

koop een remleidingsleutel dit is een soort zeskantige ringsleutel met een gat in de rand zodat je hem over de remleiding heen kan schuiven.

Spuit de aansluiting leiding remcylinder goed in met kruipolie!!!!!!!!!!

maak de remcylinder los van de ankerplaat en houd vervolgens de leiding vast met de sleutel en draai de cylinder rond ipv de leiding.

dit alles om te voorkomen dat de remleiding afknapt, want dan heb je een vervelend klusje in het vooruitzicht.

je hebt ook nog een dop 44 (of46) nodig om de centrale moer van je trommel los te maken.

succes frank

Geplaatst: ma 14 jun, 2004 13:29
door Joos
Waarom moet die centrale moer los?

Geplaatst: ma 14 jun, 2004 13:42
door Frank Munneke
om je trommel eraf te kunnen halen.

Geplaatst: ma 14 jun, 2004 13:50
door Joos
Die moet er dus helemaal af?

Geplaatst: ma 14 jun, 2004 14:04
door Frank Munneke
ja

als je je achterremcylinders wil vervangen (die zitten in de trommel) moet de trommel eraf. denk erom dat je hem met de goede kracht weer vastzet want anders vals je wiel eraf of loopt je lager vast.

succes Frank

Geplaatst: ma 14 jun, 2004 14:15
door Lelijke Eend
Die moer zit toch geborgd met een splitpen ? Dan kan 'ie er toch nooit af ?

Geplaatst: ma 14 jun, 2004 15:10
door Frank Munneke
nee hij zit wel geborgd maar door het krom slaan van de moer. Wat ik alleen wou benadrukken is dat de moer op de goede spanning komt. die moer sluit namelijk het wiellager op als hij te las zit krijg je problemen bij de apk zit hij te vast loopt je wiel vast.

groet