Pagina 1 van 1

Oliekoeler

Geplaatst: di 6 sep, 2011 16:12
door theoenmarion
Heb ik weer! Ben bezig de oliekoeler te demonteren, erg voorzichtig en leiding goed schoongemaakt, breekt de rechter leiding af net bij de wartel. Is erg poreus. Nu ben ik zeker genoodzaakt een andere koeler te kopen? Of zijn er van die handige mensen die dit anders hebben opgelost?
Hoe kan ik trouwens zien hoeveel cc/pk de motor is? Er zit een type plaatje op met: A 06/664.

Geplaatst: di 6 sep, 2011 16:48
door AZL57
Van welk bouwjaar is jou auto eigenlijk, en ja oude aluminium koelers worden poreus en breekbaar. Vooral sinds ze niet meer af fabriek in een berschermend laklaagje worden gespoten. Het zout in de winter helpt hier goed aan mee. Bij mijne was het aluminium van de ribben zo dun geworden dat het dubbelboog bij het schoonspuiten. net zilverpapier.
Het beste een een nieuwe of een goede gebruikte op de kop proberen te tikken.
Let op er zijn ook 2cv4 koelers in omloop goed het formaat vergelijken.

Geplaatst: di 6 sep, 2011 16:48
door backfire
Andere koeler kopen, desnoods een gebruikte, ik wilde je net nog waarschuwen voor de koeler.

cc = 602, PK volgens mij is dit dan een 21KW uitvoering.

Geplaatst: di 6 sep, 2011 17:09
door theoenmarion
AZL57 schreef:Van welk bouwjaar is jou auto eigenlijk, en ja oude aluminium koelers worden poreus en breekbaar. Vooral sinds ze niet meer af fabriek in een berschermend laklaagje worden gespoten. Het zout in de winter helpt hier goed aan mee. Bij mijne was het aluminium van de ribben zo dun geworden dat het dubbelboog bij het schoonspuiten. net zilverpapier.
Het beste een een nieuwe of een goede gebruikte op de kop proberen te tikken.
Let op er zijn ook 2cv4 koelers in omloop goed het formaat vergelijken.
De 2cv6 is van 1985. Waarom? zijn er verschillen in bouwjaar na 1983?

Geplaatst: di 6 sep, 2011 19:44
door AZL57
Nee maar op je avatar staat een ouder exemplaar vandaar ;-)
Die hadden koperen oliekoelers.

Geplaatst: di 6 sep, 2011 20:06
door Geert
Staat een oliekoeler te koop op 2cv.nl markt voor 100,euro !

Geplaatst: di 6 sep, 2011 20:19
door Punky
Als het een nieuwe originele is zeker de moeite waard.

Let op bij de aanschaf van een nieuw. Bij een imitatie staan de lammelen loodrecht tov de voorzijden. Dit zorgt echter voor een slechtere koeling. Ze moeten ietsjes schuin staan, zodat de windstroom die ook zo loopt er beter doorheen gaat.

Koeler

Geplaatst: ma 12 sep, 2011 11:14
door Le Patron
Punky je hebt wat de stand van de lamellen helemaal gelijk, ik heb ze ook beide liggen.

Ik vraag me alleen af of dat iemand wel eens gemeten heeft of het daadwerkelijk scheelt hoe de lamellen staan.

Ben benieuwd.

Geplaatst: ma 12 sep, 2011 13:14
door Punky
Ik heb dit ooit met een forumlid besproken die ook een bigbore aan het inrijden was en had een dergelijke koeler erop zitten. Een van de mogelijke redenen voor de heetloper was de oliekoeler. Ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen, maar mijn boerenlogica zegt wel dat het een reden heeft dat ze schuin staan.
Al vermoed ik dat er met een gewoon 602cc blok het mogelijk geen problemen op zal leveren. Maar ga je voor optimale koeling dan zou ik altijd de originele pakken.

Geplaatst: ma 12 sep, 2011 16:47
door AK freak
Bij een standaard 2cv blok zal het denk ik niet zo spits komen. Bij veel eenden zitten de lucht kanalen van de olie koeler gedeeltelijk verstopt. Ik maak ze altijd mooi zuiver maar merk geen verschil (meet natuurlijk ook geen temp :o