Pagina 1 van 2

autokrik

Geplaatst: di 13 sep, 2011 16:02
door rene51
De wagen moet meestal verder omhoog dan met de standaard krik mogelijk is. Ik heb een hydr. garagekrik die 50 cm ophoog kan met assteunen.
Als ik de voorkant van de eend ophoog wil krikken, waar kan ik de ronde zadelpad onder het chasis plaatsen ? En de assteunen ?

Of is een oprijbok een goede optie..?

Geplaatst: di 13 sep, 2011 16:05
door Punky
Ik zet altijd een dik blok hout tussen de krik en het chassis.

De assteunen zet ik altijd op de plek waar de veerpotten de de schokbrekers op het chassis gemonteerd zitten.

Geplaatst: di 13 sep, 2011 16:09
door AZL57
Ja sowieso een stuk hout ertussen. En een oprijbrug werkt ook , hangt er vanaf wat je moet doen natuurlijk.

Geplaatst: di 13 sep, 2011 16:39
door achtpeter
Als je de voorkant omhoog wilt zetten met een garagekrik, kun je beter niet die ronde schijf ergens onder je chassis zetten. Liever een balkje met een lengte gelijk aan de breedte van je chassis ertussen. Dan opkrikken (ter hoogte van de voorasbuis) en assteuntjes onder de uiteinden van het balkje zetten. Krik iets in laten zakken en je auto staat als een huis. Een mogelijke verfijning waar je op den duur veel plezier van hebt: Dikke bout door het midden van de balk (aan de bovenkant verzonken, aan de onderkant uitstekend) en dan die balk in plaats van de stalen schotel op de krik zetten.

Geplaatst: di 13 sep, 2011 18:59
door Paul B
achtpeter schreef:Dikke bout door het midden van de balk (aan de bovenkant verzonken, aan de onderkant uitstekend) en dan die balk in plaats van de stalen schotel op de krik zetten.
Goede tip!

Geplaatst: di 13 sep, 2011 22:44
door dyane_maniac
ik doe het ook op de manier van achtpeter, alleen zou ik dus nooit die balk aan de krik vastzetten. als je dat doet kun je ook niet meer (nadat je de voor of achterkant opgekrikt heb en op assteunen hebt geplaatst) de andere kant ook omhoog krikken. ook neemt de krik op die manier veel meer ruimte in beslag (als ie niet in gebruik is) en is ie alleen maar voor dit doel geschikt. ik heb ook niet het idee dat de houten balk makkelijk van de krik afschiet ofzo.

Geplaatst: wo 14 sep, 2011 00:04
door Hassie
Ik begrijp dat men met die balk in één keer het geheel wil opkrikken zodat tegelijkertijd een linker en rechter wiel vrijkomen. Is dit zo? En zo ja dan moet je toch, zou ik zeggen, de krik exact in het midden plaatsen ander kantelt het geheel van de krik af. Of heb ik het verkeerd begrepen???

Geplaatst: wo 14 sep, 2011 09:53
door achtpeter
Ook zonder die balk moet je de krik (tamelijk) exact in het midden plaatsen om de twee voor- of achterwielen te laten vrijkomen. Als het balkje redelijk op maat is gemaakt, is dat geen heksentoer. Zeker niet als je ook die bout in het midden van de balk hebt. Ik doe het zo al jaren. Bij klusjes als doorsmeren, handrem stellen etc. wil je toch beide voorwielen van de grond hebben. Bokjes plaatsen na het opkrikken blijft overigens noodzaak. Ook daarbij komt dat balkje van pas. Bijkomende voordelen: geen staal-op-staal en geen kans op wegschietende of schuivende vulhoutjes.

Geplaatst: wo 14 sep, 2011 10:05
door achtpeter
dyane_maniac schreef:ik doe het ook op de manier van achtpeter, alleen zou ik dus nooit die balk aan de krik vastzetten. als je dat doet kun je ook niet meer (nadat je de voor of achterkant opgekrikt heb en op assteunen hebt geplaatst) de andere kant ook omhoog krikken. ook neemt de krik op die manier veel meer ruimte in beslag (als ie niet in gebruik is) en is ie alleen maar voor dit doel geschikt. ik heb ook niet het idee dat de houten balk makkelijk van de krik afschiet ofzo.
Ik zet de balk ook niet op de krik vast. Bij mijn garagekrik zit de stalen schotel met een dikke pen op het uiteinde van de krik. De bout van het balkje valt in het gat waar normaliter die pen in zit. Als ik de auto omhoog heb gezet met de krik en het balkje, plaats ik bokken en daarna kan ik de krik zo nodig laten zakken en wegrollen. Maar inderdaad: Het kan ook zonder die bout. Met bout gaat het net effe lekkerder, vind ik. Al was het maar omdat ik niet steeds op zoek moet naar het midden.

Geplaatst: wo 14 sep, 2011 15:18
door dyane_maniac
dan heb ik je verkeerd begrepen. ik dacht dat je dus "permanente bevestiging" bedoelde. dan is dit idd een goeie.

Geplaatst: zo 23 okt, 2011 11:18
door rene51
Maar als ik het goed begrijp is dat op ca 1,20 vanaf de voorkant van de 2cv?? Iets voor de oprikpunt van de normale eendkrik...
Vraag is (I am ea rocky :).. mijn krik is maar 60 cm lang... om te kunnen krikken kan ik mijn krik niet op 1.20 krijgen. of zie ik het punt verkeerd waar de krik onder moet ???
groet Rene

Geplaatst: zo 23 okt, 2011 15:13
door the Nosepicker
rene51 schreef:Hoi,
Ik wil mijn 2cv opkrikken. Nu lees ik dat dit het handigste met een balkje op de garagekrik kan gebeuren, als je beide wielen in 1 keer van de grond wil hebben.En wel op ter hoogte van de voorasbuis.....

Ik neem aan dat je de krik moet plaatsen onder in het midden van de eerste dwarsbalk (net waar de versnellingsbak ophoudt)..
Heb ik dat goed begrepen...?


groeten Rene
Ja. Ter hoogte van het stuurhuis.

Geplaatst: zo 23 okt, 2011 15:46
door rene51
OK bedankt... duidelijk

Geplaatst: zo 23 okt, 2011 21:05
door Hassie
the Nosepicker schreef:
rene51 schreef:Hoi,
Ik wil mijn 2cv opkrikken. Nu lees ik dat dit het handigste met een balkje op de garagekrik kan gebeuren, als je beide wielen in 1 keer van de grond wil hebben.En wel op ter hoogte van de voorasbuis.....

Ik neem aan dat je de krik moet plaatsen onder in het midden van de eerste dwarsbalk (net waar de versnellingsbak ophoudt)..
Heb ik dat goed begrepen...?


groeten Rene
Ja. Ter hoogte van het stuurhuis.


Toch nog even een vraag: ik moet werken aan de voorasbuis, zodoende kan ik het balkje niet zetten onder de voorasbuis , waar kan ik hem dan het beste plaatsen???

Geplaatst: zo 23 okt, 2011 21:18
door the Nosepicker
De voorasbuis zit op je chassis, de krik er onder. Ik denk dat die krik je dan niet in de weg zit?