Pagina 1 van 1
Diverse visa- blok gerelateerde vragen
Geplaatst: wo 21 sep, 2011 17:10
door stef1987
Hallo,
Even een paar vraagjes over wellicht een toekomstige visa conversie:
1. Is er een verschil met blokjes icm een andere kleur typeplaatje?
2. Heeft iemand ervaringen met het verpersen van de starterkrans (of de krans van een 600tje erop persen)
3. Zijn de verzonnen oplossingen om een 123 in te bouwen duurzaam en makkelijk in gebruik?
4. Wat is het praktisch nut van meer tanden op het vliegwiel? Wellicht is het overpersen van een startkrans van een 600 cctje?
Gr,
Steven
Geplaatst: do 22 sep, 2011 08:57
door rusty
ik zal proberen zo kort mogelijk te zijn met antwoorden
1: ja (maar gewoon naar type kijken wat er op staat ff uit mijn hoofd 630, 644, 664 )
2: vliegwiel plat neerleggen, en met een hamer in de rondte eraf tikken, je kan er ff een brander op zetten, maar daarmee verwarm je t vliegwiel ook meteen. dan oven op 200 graden zetten, andere krans erin, vliegwiel ernaast en als de krans warm is eromheen leggen. let op, als je geen afstandsbussen gebruikt tussen de bak en het blok moet je eerst 5mm van het aanlegvlak van de krans afdraaien, zodat je starterkrans verder naar voren komt
3:voor zover ik weet wel, 123 is behoorlijk betrouwbaar, alleen als ie kapot is sta je stil... (of je moet een reserve bij je hebben)
4: eigenlijk t zelfde als vraag 2, het nut is dat je een startmotor van een gewone 2cv kan gebruiken, en anders moet je een visastartmotor gebruiken (andere vertanding) en die zijn wat moeilijker te vinden.
suc6 met de ombouw!
greetzzzzzzzzzzzzz
Rusty
Geplaatst: do 22 sep, 2011 20:19
door stef1987
Bedankt voor je reactie!
Je methode voor de krans over te leggen klinkt wel goed, alleen wordt het afstellen van een eventuele 123 wat lastiger (de stand van de tandjes klopt natuurlijk niet meer).
Weet je toevallig of de kleur van het typeplaatje nog een betekenis heeft, ik heb nl een 644 met een geel plaatje. Mijn oom heeft er een met een rood plaatje.
Geplaatst: vr 23 sep, 2011 08:13
door rusty
Ik vraag me af of ze in de fabriek de tandjes precies op een bepaalde stand hebben gezet, ik denk het niet (te veel werk en onnodig) een 123 op een visablok moet je toch laten afstellen door een eendenspecialist (er zijn er iig 2 waar ik van weet dat ze het voor je installeren) ik weet zelf niet wat ze doen om de 123 (of ander merk) goed af te stellen.
ik weet zo niet welk type welke kleur heeft, kan ook zomaar door elkaar gebruikt zijn, wat ik wel weet is het volgende:
630 1e type, lagere compressie; snelle nokkenas
644 2e type, hoge compressie; tragere 'eco' nokkenas
665 3e type, lage compressie en 'eco' nokkenas
kijk hiervoor ook op de volgende site:
http://www.cats-citroen.net/
staat veel info op, over tuning, en andere aanpassingen.
greetzzzzzzzzzzz
Rusty
Geplaatst: vr 23 sep, 2011 08:59
door Ronald
stef1987 schreef:Je methode voor de krans over te leggen klinkt wel goed, alleen wordt het afstellen van een eventuele 123 wat lastiger (de stand van de tandjes klopt natuurlijk niet meer).
Je zou natuurlijk van tevoren ook even een streepje op het vliegwiel zelf kunnen zetten voordat je die starterkrans eraf tikt.
En ik kan me ook nog voorstellen dat je voortaan de sensornok als referentiepunt neemt, die veranderd immers nooit van plaats.
Geplaatst: vr 23 sep, 2011 09:25
door 2cv Michel
De sensornok van het vliegwiel moet gelijk met de bovenste sensor staan dat is het ontstekingstijdstip dit kan je meten met een visa bak aan te hangen of een sensorbeugel
zelf heb ik een stuk uit een visa bak geslepen dat ik over de bevestigingsboutenvan de versnellingsbak kan schuiven.zet dan merktekens op je 123 en op de rand ernaast (ontstekingshuis) Je moet wel effe wat electriche aansluitingen maken
Het vliegwiel: de starterkrans eraf doen gaat vrij makkelijk met een brandertje heet stoken en eraf slaan deze zou 6mm dieper moeten komen te liggen dan loopt hij niet tegen de bak aan (6mm af laten draaien)en als die er toch af is dan kan je evengoed een 2cv krans plaatsen de tanden mogen er willekeurig op staan speelt geen rol
als je opteert voor afstantingen dan zit de priceas er niet maximaal in en moet je michien de koppelingshefboom verplooien
Ik heb het ook al eens gedaan met een stangetje in het bougiegat en de zuiger op het bovenst dode punt zetten maar dat is niet zo nauwkeurig
Geplaatst: wo 26 okt, 2011 15:30
door PJ'74
Hallo Visakenners,
Ff een vraagje tussendoor.....
Ik kan een Visa 11RE overnemen van iemand voor een leuk prijsje.
Mijn vraag aan jullie is de volgende: Kan deze visamotor ook in mijn 2cv?
Ik hoop op een snelle reactie...
BVD!
gr, pj
Geplaatst: wo 26 okt, 2011 15:47
door Tom Duckpower
nee, is een 4 cilinder in lijn met waterkoeling
Geplaatst: wo 26 okt, 2011 15:54
door PJ'74
Ok.......zucht... dat is jammer!!
Ik denk dat ik toch wel ff ga kijken...
Het is een leuk autootje voor d'r bij...
Jullie horen nog wel hoe het afloopt!
Bedankt voor je snelle reactie Tom!!
gr, pj
Geplaatst: ma 31 okt, 2011 21:31
door PJ'74
Het is niet doorgegaan met de visa....
Het is een leuk autootje maar met die 4 cylinder is't toch niet wat ik zoek...
dan eerst maar wat anders, wel een citroentje natuurlijk
gr, pj
Geplaatst: di 29 nov, 2011 12:52
door schermer
Kijk een op de site van leen apk, die verkoop adaptersets voor een 123 op een visa blok, schijnt super te werken.Volgens mij ben je danvan alle problemen met een sensornok enz af
tijdstip
Geplaatst: di 29 nov, 2011 15:45
door Le Patron
Je kunt gewoon omrekenen met de vertanding van Visa naar 2cv, en maakt niet uit hoe je de starter krans terug zet, wordt echt niet op gelet in de fabriek, is niet relevant.
Maar je moet niet alleen nokje bij sensor en dan afstellen, dat is veel te grof.