Pagina 1 van 1
koppelings kabel probleem
Geplaatst: do 22 sep, 2011 12:47
door bart
Dag een(d) ieder, bijna aan het eind van mijn restauratie (nieuw chassis, alles schoongemaakt /vernieuwd/gespoten ect ect) loop ik tegen het volgende probleem: gespoten koets staat te pronken op het nieuwe chassis en nu wil ik de boel weer aansluiten. De koppelingskabel weer aan het pedaal gemaakt alleen nu , als ik het pedaal in trap veert hij niet terug. Ik de kabel gevolgd en waar die in de bak gaat er nog eens met een tang aan getrokken en wat denk je? Ik trek m er zo uit, intact! Ik denk dus dat in de periode dat koets en chassis gescheiden waren het ijzertje uit de hefboom in de bak "gevallen" is omdat er geen spanning van het pedaal op de kabel stond (als je begrijpt wat ik bedoel?)
Herkent iemand dit?
Mijn vraag is: moet ik nu (mopper mopper) de motor weer demonteren en het ijzeren doppie weer op zijn plek doen of is er een makkelijker manier . Ik heb nog niet geprobeert om op goed geluk , door het gaatje in de bak het ijzertje aan het eind van de kabel weer in het haakje te krijgen.....
Moet bijvoorbeeld bij een kapotte koppelingskabel de moter eruit of kan het handiger? (dit lijkt me het zelfde probleem)
ik hoor het graag! groet Bart[[/img]
Geplaatst: do 22 sep, 2011 12:51
door Eminence Grise
bekend euvel....
eerst op gevoel het dopje in de vork van de versnellingsbak pielen en dan pas de kabel in het pedaal frotten. Maarrrrr.....ook dat is geen leuke klus....
Heb ik 3 dagen over gedaan eer de kabel innet pedaalhuis zat. Sterkte dus......
ps: ik zou een truitje met mouwen aan doen en de garagezeep vast klaar zetten want voor je het weet zit je tot onder je oksels onder de vettigheid
Geplaatst: do 22 sep, 2011 12:58
door Bull Frog Bleu
De motor hoeft er voor deze klus niet uit. Het palletje in de vork zien te pielen. Een tweede man kan dan binnenin de kabel strak houden.
Pak vervolgens twee griptangen. Eén om de binnenkabel binnen aan te trekken en de tweede om de binnenkabel bij het schutbord te blokeren. Vervolgens pal aan binnenzijde in de hevel leggen en de griptang lossen.
Scheelt hoop tijd en gepiel en klusje is in half uurtje gepiept
Geplaatst: do 22 sep, 2011 13:48
door Race
als je onder de auto gaat liggen kun je toch gewoon de gaffel van de koppeling zien door een gleuf tussen bak en motor? Of vergis ik me nu heel erg...
Ik heb de kabel er pas in gezet toen de motor en de bak al gemonteerd waren, en ik kan me niet herinneren dat het lastig of ingewikkeld was....
Geplaatst: do 22 sep, 2011 13:58
door backfire
ijzer doppie? kabel is toch niet deelbaar of begrijp ik het nu verkeerd?
Geplaatst: do 22 sep, 2011 14:18
door bart
dank, dank,
Ik ben blij dat het zonder demonteren van de motor kan!
en met "ijzeren doppie" bedoel ik het uiteinde van de koppelingskabel!
weet niet precies hoe ik dat anders moet noemen
Geplaatst: do 22 sep, 2011 19:55
door AZL57
ja die kun je er gewoon inhaken en als het lastig is aan de pedaalkant de stelmof helemaal terug draaien dan heb je wat meer ruimte.
Geplaatst: wo 12 okt, 2011 22:27
door bart
Dank eenieder hierboven. Ik had vanmiddag eidelijk eens tijd om de koppelings kabel te bekijken en jullie hadden allemaal gelijk: je kunt de gaffel waar het uiteinde van de koppelingskabel in moet, zien zitten en dan is het een piece of cake om hem er met je vingers in te douwen terwijl een maatje de kabel door het gat in de bak duwd!! 2 minuten en that's it! allemaal bedankt, groet Bart