Pagina 1 van 1

Heb ik een gelaagde voorruit ?

Geplaatst: di 4 okt, 2011 13:20
door Jacky
Hallo,

Voor onze deelname aan Touareg Trail is een gelaagde voorruit een absolute aanrader i.v.m. het in duizenden stukjes uiteenspatten van een geharde voorruit bij een steeninslag.

Nu was ik in de overtuiging dat de voorruit van onze 1974 Dyane (die we vorig jaar kochten) een gelaagde was.

Er staat nl. Soliver Dupliver ACL DOT 90 AS1 M1060 E6 48 R 00086 ingegraveerd.

Als ik Soliver Dupliver Google dan blijkt Soliver een fabrikant van glas voor bouw en auto te zijn en Dupliver blijkt een productlijn van allerlei gelaagd glas te zijn (zie : http://www.google.be/search?gcx=c&sourc ... r+dupliver

Nu was er gisteren een 2CV hersteller waar onze Dyane was voor laswerkzaamheden en nog allerlei herstellingen en die beweerde dat onze voorruit nog de originele was en dat dat wou zeggen dat onze voorruit géén gelaagde is.

Klopt dit ? En zo ja, dan zal ik best onze voorruit nog laten vervangen door een gelaagde...

Geplaatst: di 4 okt, 2011 22:12
door backfire
Of voor 75 euro een reseverruitje meenemen voor onderweg.

Geplaatst: di 4 okt, 2011 22:12
door achtpeter
Ik zou zeggen: De term "dupli" in de productnaam is hoogstwaarschijnlijk een verwijzing naar gelaagd glas. Het DOT-nummer (Department of Transportation) verwijst voor voorruitglas helaas alleen naar een fabrikant, niet naar een soort of kwaliteit. DOT 90 is inderdaad het Belgische Soliver. Ik betwijfel of Soliver als eerste montage is gebruikt. Zie ook http://www.ableautoglass.com/Department ... umbers.pdf ( dit adres werkt ondanks de tikfout)

Geplaatst: wo 5 okt, 2011 14:54
door Jacky
De raad van Backfire is natuurlijk de meest pragmatische. Naar het schijnt duurt het niet lang om een voorruit te laten verwisselen :P Scheelt weer een paar kg als je door Afrika gaat snorren...

De logica van achtpeter is ook de mijne :lol: . Dat van het DOT nummer wist ik niet. Bedankt ! Ondertussen de vraag ook aan Soliver gesteld, maar nog geen antwoord. Afwachten wat zij zeggen.

Daarnet heb ik nog een andere eendengarage hier in het Antwerpse gebeld ( http://www.operation2cv.com/ ) en die wist me onmiddellijk te zeggen dat een voorruit zoals de mijne niet de originele is en wel degelijk een gelaagde. :P :P

Is het een aanwijzing in die zin dat het rubber rond de voorruit bovenaan langs de passagierskant onderbroken is, d.w.z. dat het rubber zo'n 3 mm te kort is. Langs daar lekte er bij regen water binnen en dat gat hebben we opgestopt met zwarte TEC7 ? :lol:

Geplaatst: wo 5 okt, 2011 15:13
door backfire
Het rubber heeft niets van doen met welk soort glas er in zit. Gelaagde voorruit is soms herkenbaar aan luchtbelletjes bij de hoeken, daar waar de folie niet helemaal goed zit, gehard glas kent dit verschijnsel natuurlijk niet. Verder kun je het aan de zijkant van het glas meteen herkennen als er folie tussen zit, vraag is alleen of je het rubber bij gemonteerde ruit ver genoeg kunt terugbuigen om dit te herkennen.

Geplaatst: wo 5 okt, 2011 15:22
door backfire
Het vreemde is wel dat als je op type zoekt je elke keer bij amerikaanse site uitkomt voor goedkeuring (tot 7-2013 blijkbaar)?

Geplaatst: wo 5 okt, 2011 16:35
door achtpeter
Die onderbreking in het ruitrubber lijkt me niet normaal. Van alle A-types heeft naar ik meen te weten alleen de Ami6 een rubber met losse einden. De Dyane van mijn dochter heeft in ieder geval een ononderbroken rubber.

Geplaatst: wo 5 okt, 2011 16:42
door AZL57
uitgenomen rubber goed schoonmaken en lijmen met secondenlijm. Houdt bij mij al weer 4 jaar probleemloos.

Geplaatst: wo 5 okt, 2011 17:57
door Ramon
gelijk een gelaagde er in, niet met een ruit gaan zeulen dit gaat toch stuk van al het gehobbel!!
kleine moeite en ook nog minder gevaarlijk! bovendien vind ik een ruit nou net een beetje te zwaar zonde van al dat geduw in het zand