Pagina 1 van 2
nieuwe charleston geit
Geplaatst: do 6 okt, 2011 00:03
door VintageSpeed
Hoi,
effe wat *edit* om er een voorsteltopic van te maken.
Ik kom uit Westerlo, Belgische ZuiderKempen. Door dit jaar naar Frankrijk op vakantie te gaan, had ik ook een beetje het 2cv-virus te pakken. Er tuften daar wel nog aardig wat mooie exemplaartjes door.
Na wat zoeken is het dan toch een charleston geit geworden - geel/zwart
gekocht bij Jeroen Van der Zaan
Foto's volgen!
Ik wou even het typeplaatje checken, kan iemand helpen?
Dit staat erop :
<motor>
Citroën AK2
05080696**
<plaatje>
ABE-nr757/1
VF7AZKA0082KA74**
930
1-450
2-500
<Gedrukt op de firewal>
951 (eerste cijfer 9 ben ik niet zeker van)
2051
Als het een echte geel-zwarte Charleston is zou ze van 1982-1983 moeten zijn.
Iemand wat decodeerkunsten wat dit allemaal wil zeggen

Geplaatst: do 6 okt, 2011 06:38
door Willem2
Hij is van 21 juni 1982, volgens de orga-decoder op de site van Jeroen Cats.
Orga is het 4 cijferige nummer op het schutbord.
Geplaatst: do 6 okt, 2011 09:07
door VintageSpeed
dat zou willen zeggen dat de kans vrij groot is dat het een echte geel-zwarte Charleston is dus, gezien ze enkel in 1982-1983 gemaakt zijn?
Geplaatst: za 8 okt, 2011 11:39
door VintageSpeed
hier al een foto zoals hij nu in m'n garage staat.
Zoals je kan zien hangt er een bfg kenteken op van een Nederlandse soldaat die in Duitsland legerdienst deed, de platen zijn dan namelijk in de omgekeerde kleuren van het land van registratie, en de laatste letter duidt op Nederlander.
Er hangen nieuwe gele deurtjes in vermoed ik, maar ik zou graag willen weten of het een ECHTE geel-zwarte charleston is, dan houd ik het zo, omdat deze toch redelijk gelimiteerd was. Ondertussen is er al redelijk wat bijgeschilderd aan de 2cv dus veel is er niet meer uit op te maken of het origineel was of niet. Het Hélios-geel lijkt me alleszins wel de originele kleur en de decoder geeft wel alvast 1982 aan en als ik het goed heb werden geel-zwarte charlestons gemaakt tussen juli 1982 en september 1983.
Iemand enig idee?
Geplaatst: za 8 okt, 2011 18:29
door marcopr
Als ik het schutbord zie, is het een echte, en dan heb je iets bijzonders te pakken. Als er in NL meer dan 30 op kenteken gezet zijn is het veel.
Geplaatst: za 8 okt, 2011 18:43
door VintageSpeed
marcopr schreef:Als ik het schutbord zie, is het een echte, en dan heb je iets bijzonders te pakken. Als er in NL meer dan 30 op kenteken gezet zijn is het veel.
Daarstraks nog enkele kenners geweest, en zij vermoeden ook dat het om een origineel exemplaar gaat.
Enkel zou er discussie zijn of een geel-zwarte gewoon ook langer leverbaar zou geweest zijn. Ik dacht maar één jaar, maar klopt dat of was deze gewoon ook tot 1990 leverbaar...?
Geplaatst: zo 9 okt, 2011 20:33
door VintageSpeed
hier nog wat foto's
zoals jullie kunnen zien wel nog redelijk werk, maar te doen. Over de vraag of het restauratie wordt of opknappen en rijden daar ben ik nog niet over uit.
ik denk deze keer netjes maken en rijden, met m'n vw bus was het al uit de hand gelopen en dan is het kostplaatje uiteindelijk ook wel om droevig van te worden

Geplaatst: zo 9 okt, 2011 21:19
door CVosje1994
Bij de eerste foto, de foto van het dashboard.
Wat doet de knop boven de knoppen van de ruitenwisser, remvloeistofverklikkerlicht?
Ik kom het vaker tegen en vraag me dus af wat het doet?
Btw leuke eend, een echte gele charleston, daar moet je zuinig op zijn
Geplaatst: ma 10 okt, 2011 09:18
door Jeroen-citroen
Leuke charlie.
@cvosje 1994
Die knop is de seinstengel van het groot licht en zit standaard in duitse eenden.
Geplaatst: ma 10 okt, 2011 09:32
door Bull Frog Bleu
Het schutbord ziet er erg origineel uit zo met die bedrukte lettertjes. Als het niet origineel was dan is het wel erg goed nagemaakt...maar dat laatste lijkt me stug. Een goede controle is even de accubak of dashboard eruit halen of er sporen te vinden zijn van een andere kleur. Vaak zie je dit ook wel aan de binnenzijde van het schutbord (bij pedalen, lokatie handrem, etc) of die origineel is.
Al met al denk ik dat je dus een origineel geel/zwarte charleston te pakken hebt. De schakelaar voor grootlicht doet duits aan maar zie geen hoofdsteunen, bumperkapjes op de bumpers en van die beschermbeugels ter hoogte van clips voor het openmaken van het dak. Hou hem origineel wel zo leuk en bijzonder.
Geplaatst: vr 21 okt, 2011 17:44
door Thijs
Wat voor tekst staat er op de knop om de lampen omhoog-omlaag te stellen?
Zitten de katalysators er nog in?
Is de linker stoel verstelbaar?
Zitten er gordels achterin?
Geplaatst: di 29 nov, 2011 22:09
door VintageSpeed
Geplaatst: wo 30 nov, 2011 10:50
door Jeroen-citroen
Zelfs nog een special zonder derde ruitjes

dat vind je nu bijna niet meer.
Geplaatst: wo 30 nov, 2011 17:51
door chummydj
Waar ging je moeder naar de garage met haar 2pktjes,mn buur heeft dealer geweest en in de tijd toch wel enkele gele verkocht,ik kocht in83 een bordeau zwarte !!!
Geplaatst: zo 18 dec, 2011 19:57
door gaëtan
Proficiat met je Charleston: alles wijst er inderdaad op dat het een échte is. Ziet er nog zeer behoorlijk uit, zeker en vast iets moois van te maken!
Heb er zelf ook eentje (van feb. 1982)
Over gele Charlestons bestaan veel indianenverhalen. Ze zijn inderdaad zeldzaam en het feit dat er vandaag veel meer 'valse' exemplaren bestaan dan echte maakt het ook niet eenvoudig om een authentieke auto te vinden met al z'n originele details.
Als het enigszins mogelijk is, tracht de wagen zo te bewaren en niet te herspuiten. De patine van de bestickering bewijst net dat het een echte is.
Gele Charlestons zijn geleverd vanaf najaar 81: er was in november 1981 al een persbericht in het Franse Auto-Journal over het feit dat Citroën een nieuwe kleur op z'n Charleston-model had gelanceerd. In juli 83, bij de introductie van modeljaar 84, wordt de gele versie vervangen door de grijs-grijze. Iets meer dan anderhalf jaar productie dus.
Een verkoopsucces is het inderdaad nooit geweest, niet in Nederland, maar ook niet in België en Frankrijk. Het meest zijn er nog verkocht in Groot-Brittannië en Duitsland.
Jouw Charleston zou inderdaad een Duitse versie kunnen zijn, afgaand op de grootlicht-schakelaar. Een aantal van de andere vernoemde Duits specs werden in de jaren 82-83 nog niet geleverd, dus ook niet verwonderlijk dat je ze niet meteen terug vindt.
Veel plezier met de Charlie!!