Pagina 1 van 2

Vooras wil niet van het chassis

Geplaatst: zo 16 okt, 2011 19:49
door CitroënAZAM
Hoi iedereen,

ik heb het probleem dat ik de bevestigingsbouten niet van de vooras af kan halen. Ik heb besloten om de kop van de bout eraf te slijpen, alleen de as lijkt nog steeds vast te zitten... ik heb het idee dat er in dat kokertje naast het chassis nog een klein stukje schroefdraad zit, en dat de bout daar nog vastzit.
in ieder geval kan ik er nu niks meer aan draaien,
Lars.

voorasbouten

Geplaatst: zo 16 okt, 2011 20:14
door schroef
Niet slim Lars. De bouten zitten geroest in de kokertjes. Kruipolie/ WD 40 spuiten en voorzichtig op de buisjes slaan zodat alles loskomt, Heel warm maken (roodheet) help gegarandeerd.

Geplaatst: zo 16 okt, 2011 20:28
door JieKie
ik kreeg geen enkele bout van mijn assen los. heb het chassis omgedraaid, koppen afgeslepen en ze dan uitgeklopt met een pin. eenmaal de assen los waren van het chassis kon ik de resten van de bouten gewoon met de hand eruitdraaien :s

Geplaatst: zo 16 okt, 2011 20:40
door Charlie
Hmm denk dat je nu het makkelijkst de hele draagarm los kan halen... kan je er aan alle kanten bij, of er een complete andere draagarm onder zetten.

Geplaatst: zo 16 okt, 2011 20:47
door CitroënAZAM
Charlie schreef:Hmm denk dat je nu het makkelijkst de hele draagarm los kan halen... kan je er aan alle kanten bij, of er een complete andere draagarm onder zetten.
Charlie ik heb de koets en het motorblok eraf, ik denk wat Jiekie zegt het meest voor de hand liggende oplossing is. bij de achteras zat er sowieso geen schroefdraad in dat kokertje, maar ik zal morgen wel de gasbrander voor de zekerheid erbij gebruiken, zodat ik de as met de bout makkelijker eruit kan halen.

Re: voorasbouten

Geplaatst: zo 16 okt, 2011 20:49
door CitroënAZAM
schroef schreef:Niet slim Lars. De bouten zitten geroest in de kokertjes. Kruipolie/ WD 40 spuiten en voorzichtig op de buisjes slaan zodat alles loskomt, Heel warm maken (roodheet) help gegarandeerd.
Schroef, de reden dat ik de koppen eraf geslepen heb, is dat de dopsleutel in de kop draaide, ik had het idee dat de maat niet precies 17 was.
Maar het klopt dat het schroefdraad alleen aan het asvoetje zit?

Geplaatst: zo 16 okt, 2011 20:52
door CitroënAZAM
Ter verduidelijking, het gaat om de complete vooras, en ik weet niet of er een verschil in montage van de oudere en nieuwere typen eenden is. Maar bij mij zit de vooras vast met 4 bouten, 2 aan elke zijde.

Geplaatst: zo 16 okt, 2011 20:55
door JieKie
bij mij zat er enkel draad in het asvoetje, niet in het chassis.

Geplaatst: zo 16 okt, 2011 21:06
door JieKie
gewoon koppen afslijpen en telkens afwisselend op alle bouten is kloppen met een slagpen, dan vallen de assen er vanzelf af door de zwaartekracht (als je het chassis omdraait ten minste)

Geplaatst: zo 16 okt, 2011 21:38
door CitroënAZAM
JieKie schreef:gewoon koppen afslijpen en telkens afwisselend op alle bouten is kloppen met een slagpen, dan vallen de assen er vanzelf af door de zwaartekracht (als je het chassis omdraait ten minste)
Ik zal het morgen proberen, heb je het chassis ook op een verhoging staan? zodat er wat speling is tussen de grond en de as, (dan niet de as keihard laten vallen)

Geplaatst: zo 16 okt, 2011 22:58
door JieKie
uhu, stond op blokken. wij waren met 2, de een klopte en de andere zorgde voor de zachte landing :p mss wat banden onder leggen ofzo
veel succes

Geplaatst: zo 16 okt, 2011 23:17
door CitroënAZAM
JieKie schreef:uhu, stond op blokken. wij waren met 2, de een klopte en de andere zorgde voor de zachte landing :p mss wat banden onder leggen ofzo
veel succes
Super dankjewel!

Geplaatst: zo 16 okt, 2011 23:51
door AZL57
Verwarmen is niet nodig. Hij klemt alleen door alle roestschilfers die in het buisje zijn gevallen. Je zal ze er wel uit zien vallen als je bezig bent ;-)

Geplaatst: do 20 okt, 2011 18:43
door Thijs
Dat je meent dat de koppen niet helemaal maar 17 zijn komt door je dopsleutel. Die is hiervoor niet erg geschikt.
Kijk maar eens in de dop en je ziet dat het eerste stukje dop niets doet, dat is een schuin randje.

Een ring-steeksleutel is hier veel beter voor. Dan wel de ringkant gebruiken. Onder het chassis een krik zetten en dan met de krik de ringsleutel er tegen aan drukken. Eventueel zelf op het chassis gaan zitten en een lange buis op de sleutel zetten.

Dan komen ze altijd los.

In de buisjes zit inderdaad geen schroefdraad, wel roest.

Ik hoop dat je straks de bouten er nog uit krijgt. Nu kun je amper meer kracht zetten op de ronde draadeinden.

Geplaatst: do 20 okt, 2011 19:07
door AZL57
na wat weken met kruipolie en een flinke griptang kom je een heel eind. eventueel nog wat warmstoken.