Pagina 1 van 1

startmotor draait > motor hapt niet

Geplaatst: ma 24 okt, 2011 13:59
door deeoo
Dyane stond een maandje stil en vandaag wilde ik een eindje rijden. Sleutel om. Niks. Accu leeg. Geen probleem, want na jaren oldtimers rijden zorg ik er voor altijd een volle accu in de schuur te hebben staan. Dus accu wisselen en vrrrr. Alleen geen vrrrroem want de motor slaat niet aan. De startmotor draait zo soepel als wat, maar de motor hapt helemaal niet. Niet eens een klein prutteltje. Bobine vervangen. Precies hetzelfde.

Rara. Waar moet ik het probleem zoeken?

Re: startmotor draait > motor hapt niet

Geplaatst: ma 24 okt, 2011 14:05
door Erasmo
Haal het benzinetoevoer slangetje los van de carburateur en kijk of er wat uit komt. Niks? Even de tankdop loshalen en op de vulpijp blazen.

Komt er wel benzine uit, trek een bougie en kijk of je een vonk hebt.

Geplaatst: ma 24 okt, 2011 15:14
door deeoo
Bezine komt er genoeg uit. De bougie vonkt niet.

Ik weet niet zeker of de test-bobine uit mijn schuur een goeie is dus ik weet nietzeker of ik het nu bij de bobine of daarvoor moet zoeken. Is er een manier om de bobine te checken. Ik heb een multimeter in huis (en doe net alsof ik daar heel veel verstand van heb :P)

Geplaatst: ma 24 okt, 2011 15:25
door Erasmo
Heb je de bobine al omgepoold?
Je zou met de multimeter kunnen kijken of er spanning is aan de primaire kant van de bobine.

Geplaatst: ma 24 okt, 2011 15:28
door deeoo
Oei. Hier komt mijn beginnersgebrek de hoek om kijken. Ompolen? Is dat een kwestie van de 2 draadjes naar de bobine omwisselen?

En wat is de primaire kant van de bobine en in welke situatie zou en hoeveel volt doorheen moeten komen?

Geplaatst: ma 24 okt, 2011 15:32
door Erasmo
deeoo schreef:Oei. Hier komt mijn beginnersgebrek de hoek om kijken. Ompolen? Is dat een kwestie van de 2 draadjes naar de bobine omwisselen?

En wat is de primaire kant van de bobine en in welke situatie zou en hoeveel volt doorheen moeten komen?
Inderdaad.

De primaire kant is waar de stroom binnenkomt, de secundaire kant is waar de stroom de bobine verlaat om naar de bougies te gaan.

Heb je trouwens puntjes of een elektrische ontsteking?

Geplaatst: ma 24 okt, 2011 17:40
door deeoo
Ompolen deed niks.

Ik heb twee draadjes die stroom leveren aan de bobine gemeten en daar komt bij het starten amper iets doorheen. Dus het probleem ligt voor de bobine nog?

Geplaatst: ma 24 okt, 2011 18:07
door Bull Frog Bleu
...Het ligt dan inderdaad voor de bobine. Vaak een gecorrodeerde contactrol in het contactslot.

Een snelle controle om dit te testen is een draadje van de plus naar de plus van de bobine te leggen en dan weer starten.

Geplaatst: ma 24 okt, 2011 19:05
door deeoo
Heb net even een draadje van de accu + naar de bobine + gelegd en mijn geitje startte weer als een zonnetje! Draadje weer weggehaald en nog steeds starten als een zonnetje! Ik noem het gewoon magie, maar er zal vast een logische verklaring voor zijn. Ik dank jullie in ieder geval enorm voor de hulp.

Dank!

Geplaatst: ma 24 okt, 2011 20:04
door Erasmo
Klinkt als corrosie ergens.

Ik zou toch eens je contactrol nader bekijken.

Geplaatst: ma 24 okt, 2011 21:21
door Bull Frog Bleu
Fijn dat de dyane weer starten wil.
Waarschijnlijk de contactrol geweest die slecht contact maakte. Als hij het binnenkort weer laat afweten gewoon even de contactrol onder het contactslot demonteren en schoonmaken.

veel rijplezier

Geplaatst: ma 24 okt, 2011 22:26
door Erasmo
Bull Frog Bleu schreef:Fijn dat de dyane weer starten wil.
Waarschijnlijk de contactrol geweest die slecht contact maakte. Als hij het binnenkort weer laat afweten gewoon even de contactrol onder het contactslot demonteren en schoonmaken.

veel rijplezier
Beter kun je preventief een kijkje nemen, straks wil ze niet starten terwijl je bij de pomp staat.