cilinderkoppen wisselen
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
cilinderkoppen wisselen
hoi,
ik ben bezig met een minirevisie van het blok (gewoon standaard jaren 80 blok, weet zo even het exacte nummer niet, maar iig geen s6 blok) dat in de eend hangt. er komt toch nog wel wat uitlaatgassen in het interieur vio de koppen. deze heb ik al nagetrokken, maar afsluiting is gewoon niet 100%. nu ben ik van plan twee koppen van een ak2 blok te reviseren (wel de el-cheapo manier, door gewoon zelf de kleppen in slijpen met zo'n zuignapje). nu zitten er wel kleine verschillen tussen deze koppen en de koppen die op de eend zitten. zo hebben deze koppen dubbele klepveren en wellicht (maar dit heb ik nog niet gecheckt) ander type brilrubbers.
gaat dit een probleem opleveren bij monteren? nee toch?
is het nog wijs om de enkele klepveer te gebruiken van de huidige kop?
wel gewoon hetzelfde type brilrubber gebruiken die momenteel op de te reviseren koppen zitten?
ik ben bezig met een minirevisie van het blok (gewoon standaard jaren 80 blok, weet zo even het exacte nummer niet, maar iig geen s6 blok) dat in de eend hangt. er komt toch nog wel wat uitlaatgassen in het interieur vio de koppen. deze heb ik al nagetrokken, maar afsluiting is gewoon niet 100%. nu ben ik van plan twee koppen van een ak2 blok te reviseren (wel de el-cheapo manier, door gewoon zelf de kleppen in slijpen met zo'n zuignapje). nu zitten er wel kleine verschillen tussen deze koppen en de koppen die op de eend zitten. zo hebben deze koppen dubbele klepveren en wellicht (maar dit heb ik nog niet gecheckt) ander type brilrubbers.
gaat dit een probleem opleveren bij monteren? nee toch?
is het nog wijs om de enkele klepveer te gebruiken van de huidige kop?
wel gewoon hetzelfde type brilrubber gebruiken die momenteel op de te reviseren koppen zitten?
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
dat heb ik gechecked. tis echt tussen kop en cilinder (ten minste de rest is gechecked) dus gewoon even nieuw setje cilinders/zuigers, gelijk 1:9 en "gereviseerde" koppen. mag ook wel eens nadat ik er een ton mee gereden heb (en geen idee wat de eigenaar ervoor er mee gereden heeft)
nu alvast sparen voor kruk en nokkenas
nu alvast sparen voor kruk en nokkenas
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Volgens mij zijn alle 605 koppen uitwisselbaar.
Zo zit op mijn jaren 80 motor in de Mehari rechts een kop van een jaren 70 Ami.
De brilrubbers maken niet uit.
Het inslijpen van de cilinder op de kop kan in ieder geval geen kwaad.
Ook zonder het afslijpen van koelribben heb je een beetje slag.
Lijkt me voldoende om betreffende kop en cilinder beter te laten passen.
Zo zit op mijn jaren 80 motor in de Mehari rechts een kop van een jaren 70 Ami.
De brilrubbers maken niet uit.
Het inslijpen van de cilinder op de kop kan in ieder geval geen kwaad.
Ook zonder het afslijpen van koelribben heb je een beetje slag.
Lijkt me voldoende om betreffende kop en cilinder beter te laten passen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Gerard,Gerard2cv schreef:Lekkende cilinderkoppen kan je net als kleppen passlijpen. Je neemt dan een oude cilinder en verwijder de koelribben.smeer klepslijppasta op de bovenrand en slijp de koprand tot hij mooi schoon is.
Je bedoelt dat je met een oude cilinder een andere polijst/slijpt??
Greetz david
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
ja dat (inslijpen van de passing van de kop) had ook een goed idee geweest...
nuja, de nieuwe zuigers/cilinders liggen al klaar en de donor koppen zijn al gedemonteerd. nuja dit is ook wel het makkelijkst aangezien de eend mijn enige auto is en ik die dus het liefst zsm weer rijdend heb.
dus nu kan ik in alle rust de koppen reviseren (zal de passing op de cilinders voor de zekerheid nog een beetje inslijpen) en dan straks in een keer de boel wisselen. dat moet (samen met het vervangen van de keerringen ed) wel in 1 dag te doen zijn.
resume: de koppen die ik nu aan het reviseren ben, gewoon laten zoals ze nu zijn kwa klepveren en brilrubbers ed
thnx allemaal
nuja, de nieuwe zuigers/cilinders liggen al klaar en de donor koppen zijn al gedemonteerd. nuja dit is ook wel het makkelijkst aangezien de eend mijn enige auto is en ik die dus het liefst zsm weer rijdend heb.
dus nu kan ik in alle rust de koppen reviseren (zal de passing op de cilinders voor de zekerheid nog een beetje inslijpen) en dan straks in een keer de boel wisselen. dat moet (samen met het vervangen van de keerringen ed) wel in 1 dag te doen zijn.
resume: de koppen die ik nu aan het reviseren ben, gewoon laten zoals ze nu zijn kwa klepveren en brilrubbers ed
thnx allemaal
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
uiteraard, uiteraard (tja drukke baan, gezinsleven, vrienden en een sleutelplek op dik een half uur rijden...)
maar goed, 1 velg van de nieuw gekochte winterbanden is al matzwart geschilderd. 1 cilinderkop is zo goed als klaar, ik krijg alleen 1 beschadigd tapeind er niet uit. dus eigenlijk "slechts' 1 cilinderkop te gaan. dus een maandje of 2 nog .
nee, ik hoop tussen kerst en oud en nieuw vrij te hebben en dan niet al te veel te feesten zodat ik nog even tijd heb voor zinnige dingen
maar goed, 1 velg van de nieuw gekochte winterbanden is al matzwart geschilderd. 1 cilinderkop is zo goed als klaar, ik krijg alleen 1 beschadigd tapeind er niet uit. dus eigenlijk "slechts' 1 cilinderkop te gaan. dus een maandje of 2 nog .
nee, ik hoop tussen kerst en oud en nieuw vrij te hebben en dan niet al te veel te feesten zodat ik nog even tijd heb voor zinnige dingen
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction