Pagina 1 van 1

verkeerde remolie

Geplaatst: zo 6 nov, 2011 20:26
door john
Hallo .
Ik heb onlangs een 2 cv aangekocht.
Rondom trommelremmen en er zit groene LHM olie in.
Hoe en met wat alles doorspoelen on daarna de juiste olie erin te doen.
Alle tips welkom.

Geplaatst: zo 6 nov, 2011 21:02
door marcopr
LHM tast de rubbers aan van het remsysteem.
Helaas zal je alle rubberdelen in het systeem moeten vervangen.
En natuurlijk ruimschoots de leidingen door moeten spoelen met de juiste remolie.

Geplaatst: zo 6 nov, 2011 21:05
door achtpeter
Oeps! Zulke verhalen kunnen in de vangrail eindigen, of erger. Misschien eerst proberen na te gaan hoe lang de verkeerde remolie erin heeft gezeten? Als je bij een achterremcilinder aftapt, komt er dan schone groene lhm uit? Als er al bruinige of zwarte vlokken en sliertjes door zitten, zal doorspoelen niet volstaan. Als het meevalt, zou ik heel snel minstens twee keer het hele systeem verversen. Effe een hulpslangetje maken van een stukje transparante slang en een fietsventieltje om de remolie er vlot uit te trappen en een dun plankje onder het rempedaal om net niet helemaal tot de bodem te pompen.

Geplaatst: zo 6 nov, 2011 21:12
door marcopr
Voor transparante slang gebruik ik altijd eenmetertje luchtslang uit de aquariumzaak. Kost bijna niks. Verder een schoonjampotje met in het deksel een gat waar de slang inzit. Het andere eind schuif ik dan op het ontluchtingsnippel en houdt dat vast. Het jampotje staat op de grond.
Iemand anders pompt op het rempedaal. inderdaad maar tot halverwege ofzo intrappen met rustige slagen.

achtpeter ; kan je het ventieltje verduidelijken voor mijn info.

Geplaatst: ma 7 nov, 2011 10:08
door john
[quote="achtpeter"]Oeps! Zulke verhalen kunnen in de vangrail eindigen, of erger. Misschien eerst proberen na te gaan hoe lang de verkeerde remolie erin heeft gezeten? Als je bij een achterremcilinder aftapt, komt er dan schone groene lhm uit? Als er al bruinige of zwarte vlokken en sliertjes door zitten, zal doorspoelen niet volstaan. Als het meevalt, zou ik heel snel minstens twee keer het hele systeem verversen. Effe een hulpslangetje maken van een stukje transparante slang en een fietsventieltje om de remolie er vlot uit te trappen en een dun plankje onder het rempedaal om net niet helemaal tot de bodem te pompen.[/quote]

De olie zou er 7 maanden er in zitten.
De auto remt perfect.

Geplaatst: ma 7 nov, 2011 11:35
door achtpeter
@marcopr: ik gebruik een bromfietsbenzineslangetje dat goed knellend op het ontluchtingsventiel past. In het andere uiteinde druk ik een binnenventiel van een gewone dikkebandenfiets, met het kogelklepje naar buiten gericht. Daardoor kan ik zonder assistent vlot ontluchten of remolie verversen.
@john: Ik twijfel. Groen ipv DOT4 is minder erg dan omgekeerd (DOT4 in groen systeem). LHM is weinig agressief. Maar toch, er wordt niet voor niets gewaarschuwd.
Ik zou gauw doorspoelen en met de juiste remvloeistof vullen. Dan met je volle gewicht een minuut op het rempedaal en voelen of het niet zakt. Tenslotte in de rubber kapjes van de remcilinders kijken of de boel droog is gebleven. Later die controles nog eens herhalen. (Dat alles onder het voorbehoud dat je zeker weet dat er geen mix van groene en rode componenten in je remsysteem is verwerkt)

Geplaatst: ma 7 nov, 2011 12:38
door André Post
Als alleen bijgevuld is eerst het reservoir aftappen.
Misschien heeft de LHM de remmen nog niet bereikt.
En goed spoelen met spiritus/alcohol om alles er uit te krijgen.

Geplaatst: ma 7 nov, 2011 13:02
door backfire
is het mogelijk trommels om te bouwen met lhm remcupjes? Want wie zegt niet dat de vorige eigenaar er een lhm systeem van gemaakt heeft?

Als de hoofdremcilinder een dot4 versie is dan zou ik zoals André aangeeft, het systeem spoelen met spiritus. PS LHM systeem mag je zo ver ik weet NIET spoelen met spiritus.

Geplaatst: ma 7 nov, 2011 16:18
door achtpeter
Ik zou geen oplosmiddel gebruiken om te spoelen. Als je een rood systeem hebt , is de kans groot dat bij de montage van de cupjes in de wielremcilinders en de hoofdremcilinder Atévet of iets dergelijks is gebruikt. Dat kan de redding zijn. Daarom zou ik de juiste remolie eenmaal als spoelmiddel gebruiken en eenmaal om definitief te vullen. En nogmaals: heel goed testen. Backfire heeft wel een punt; als het systeem (gedeeltelijk) is omgebouwd, wordt het probleem knap ingewikkeld. Maar voor zover ik weet bestaan er geen "groene" cupjes voor voorremcilinders. En de hoofdremcilinder voor groen systeem is luid en duidelijk groen geschilderd, dus daarmee kun je ook niet de mist ingaan. Wat blijft is onzekerheid over de achterremcilinders en de leidingrubbertjes.

Geplaatst: ma 7 nov, 2011 18:59
door AZL57
Zouden de cupjes van een DS achter niet op de eend voren passen? Maar dan moet je ook een LHM hoofdremcylinder hebben.
Bij een kennis hadden verkeerde vloeilstof in een LHM systeem gedaan we hebben het gauw vervangen maar 2 maanden later begaf de HRC het en ging lekken.

Geplaatst: ma 7 nov, 2011 20:25
door achtpeter
Inderdaad, Dot 4 remolie in een lhm-systeem loopt geheid verkeerd af. Maar andersom? Afgezien daarvan: Wat is het verhaal van de dader?

Geplaatst: ma 7 nov, 2011 20:43
door André Post
Uit ervaring; DOT rubbers lossen gewoon op in LHM.
Minerale olie kunnen ze echt niet tegen.
Andersom gaat vaak wel goed maar niet mengen!
De LHM rubbers zijn synthetisch en kunnen meer hebben dan je denkt.
Zelf heb ik 5 jaar gereden met een combinatie van LHM en DOT rem systeem.
Het oude systeem leidingen en slangen met LHM rem cilinders op alle posities, alles op DOT4.
Na 5 jaar heb ik de hoofdremcilinder vervangen en na alles schoonmaken de remvloeistof vervangen door de op silicone gebaseerde versie.

Geplaatst: di 8 nov, 2011 19:10
door achtpeter
Je hebt dus gedaan wat je volgens de instructieboekjes en waarschuwingsstickers niet zou moeten doen. Als ze bij Citroën zouden vinden dat die lhm-rubbers DOT-olie verdragen, waarom dan die bangmakerij?