Vrijstelling MRB klassieke auto's blijft toch
Geplaatst: di 22 nov, 2011 19:06
Nogal op het laatste moment heeft het parlement afgewend dat er vanaf 2012 geen belastingvrijstelling meer zou zijn voor klassieke auto’s. De nu nog bestaande regeling, waarin voor auto’s van 25 jaar en ouder geen motorrijtuigbelasting meer betaald hoeft te worden, blijft daarmee niet in stand. De leeftijdsgrens schuift naar 30 jaar, met een overgangsperiode. Hoe zit dat precies?
Het is korte tijd mode geweest een, meestal duur gerestaureerde, klassieker als zakenauto te gebruiken. Vooral toen zulke auto’s vanaf hun 25e jaar vrijstelling van mrb kregen. Waarbij komt dat de fiscale bijtelling over de oorspronkelijke catalogusprijs ging, doorgaans een erg vriendelijk bedragje.
Nu merkten de zakelijke rijders die zo belasting wilden sparen gauw genoeg dat een 25-jarige auto zo zijn eigenwijsheden heeft. Al is hij nog zo mooi gerestaureerd, en misschien zelfs gemoderniseerd met stuurbekrachtiging, airco, getint veiligheidsglas en zo meer.
Vijf jaar overgangstijd
Omdat oude auto’s nu nog dateren van vóór de katalysatortijd meende de regering dat zulke vuile voertuigen op geen enkele manier gesubsidieerd zouden mogen worden. Dus vanaf 1 januari 2012 geen nieuwe vrijstellingen meer in de mrb voor auto’s vanaf bouwjaar 1987.
Dit leverde natuurlijk grote protesten uit de hoek van echte liefhebbers, dat het rijdend erfgoed zou worden aangetast. Uit particuliere liefhebberij, tegen niet zelden hoge kosten in leven gehouden. Dus zuur als voor een paar dagen per jaar de klassieker uitlaten weer mrb betaald moest gaan worden.
Naar goed Hollands gebruik is er toch nog een compromis gekomen, liet de Bovag recent weten. Geen totale afschaffing, maar wel optrekken van de leeftijdsgrens naar 30 jaar. Uiteraard met een ingewikkelde overgangsregeling.
Stapje voor stapje
Het is niet zo dat auto’s die nu al 25 tot 30 jaar oud zijn hun vrijstelling in 2012 verliezen. Vrijgesteld blijft vrijgesteld. Het is ook niet zo dat auto’s van bouwjaar 1987 komend jaar, op hun 25e verjaardag, nu toch vrijstelling krijgen. Maar evenmin hoeven ze nu tot 2017 te wachten op hun vrijstelling. Die krijgen ze als ze 26 worden. Auto’s van 1988 moeten wachten tot hun 27e, die van ’89 tot hun 28e, en zo verder. Tot de auto’s van ’91 pas op hun 30e, dus in 2021 vrijstelling krijgen.
Zakelijk gebruik weren
Wat vooral niet de bedoeling is, dat opnieuw intensieve gebruikers een klassieker zouden pakken om belasting te besparen. Daarom is een tegenvaller in de nieuwe regeling ingebouwd. De toeslag op de mrb voor brandstof, dat wil zeggen diesel of lpg, wordt niet meer vrijgesteld.
Het parlement komt dan weer met het bezwaar tegen niet-schone techniek, veelrijders wil men uit klassiekers weren. Geen nieuwe Golf-zakenrijders dus die een oude auto laten restaureren, onderhouden en repareren voor dagelijks gebruik.
Peter Fokker (Redactie AMT)
Het is korte tijd mode geweest een, meestal duur gerestaureerde, klassieker als zakenauto te gebruiken. Vooral toen zulke auto’s vanaf hun 25e jaar vrijstelling van mrb kregen. Waarbij komt dat de fiscale bijtelling over de oorspronkelijke catalogusprijs ging, doorgaans een erg vriendelijk bedragje.
Nu merkten de zakelijke rijders die zo belasting wilden sparen gauw genoeg dat een 25-jarige auto zo zijn eigenwijsheden heeft. Al is hij nog zo mooi gerestaureerd, en misschien zelfs gemoderniseerd met stuurbekrachtiging, airco, getint veiligheidsglas en zo meer.
Vijf jaar overgangstijd
Omdat oude auto’s nu nog dateren van vóór de katalysatortijd meende de regering dat zulke vuile voertuigen op geen enkele manier gesubsidieerd zouden mogen worden. Dus vanaf 1 januari 2012 geen nieuwe vrijstellingen meer in de mrb voor auto’s vanaf bouwjaar 1987.
Dit leverde natuurlijk grote protesten uit de hoek van echte liefhebbers, dat het rijdend erfgoed zou worden aangetast. Uit particuliere liefhebberij, tegen niet zelden hoge kosten in leven gehouden. Dus zuur als voor een paar dagen per jaar de klassieker uitlaten weer mrb betaald moest gaan worden.
Naar goed Hollands gebruik is er toch nog een compromis gekomen, liet de Bovag recent weten. Geen totale afschaffing, maar wel optrekken van de leeftijdsgrens naar 30 jaar. Uiteraard met een ingewikkelde overgangsregeling.
Stapje voor stapje
Het is niet zo dat auto’s die nu al 25 tot 30 jaar oud zijn hun vrijstelling in 2012 verliezen. Vrijgesteld blijft vrijgesteld. Het is ook niet zo dat auto’s van bouwjaar 1987 komend jaar, op hun 25e verjaardag, nu toch vrijstelling krijgen. Maar evenmin hoeven ze nu tot 2017 te wachten op hun vrijstelling. Die krijgen ze als ze 26 worden. Auto’s van 1988 moeten wachten tot hun 27e, die van ’89 tot hun 28e, en zo verder. Tot de auto’s van ’91 pas op hun 30e, dus in 2021 vrijstelling krijgen.
Zakelijk gebruik weren
Wat vooral niet de bedoeling is, dat opnieuw intensieve gebruikers een klassieker zouden pakken om belasting te besparen. Daarom is een tegenvaller in de nieuwe regeling ingebouwd. De toeslag op de mrb voor brandstof, dat wil zeggen diesel of lpg, wordt niet meer vrijgesteld.
Het parlement komt dan weer met het bezwaar tegen niet-schone techniek, veelrijders wil men uit klassiekers weren. Geen nieuwe Golf-zakenrijders dus die een oude auto laten restaureren, onderhouden en repareren voor dagelijks gebruik.
Peter Fokker (Redactie AMT)