Advies gevraagd.
Advies gevraagd.
Ik heb mijn blok eruit gehaald, spruitstuk los koelbeplating helemaal los.
En nou vroeg ik me af of het wijsheid is om meteen de brilrubbers te vervangen.
Ze lekken niet, maar zitten er wel al 13 jaar in, maar het blokje heeft maar 2000 km gedraaid.
Lekker laten zitten als ze niet lekken????
Of nu ik er goed bij kan toch maar meteen nieuwe plaatsen???
En als ik nieuwe plaats zal ik er dan extra kit bij doen? Ik weet dat mijn oude 2cv garage dat altijd deed bij brilrubbers. Met een absoluut lekvrij resultaat!
Dan maar meteen nog een vraag:
als ik de kop eraf wil halen klopt het dan dat ik alleen maar de 3 bouten los hoef te halen? (de olieleiding is al los en wordt vernieuwd)
En heeft het zin als ik dan de kop van de zuiger en de binnenkant van de cilinderkop schoonmaak met staalwol? Of moet dat juist niet, of misschien met iets anders?
Afijn, zat vragen
Nu de antwoorden nog.....
Bij voorbaat dank!
Greetz David
En nou vroeg ik me af of het wijsheid is om meteen de brilrubbers te vervangen.
Ze lekken niet, maar zitten er wel al 13 jaar in, maar het blokje heeft maar 2000 km gedraaid.
Lekker laten zitten als ze niet lekken????
Of nu ik er goed bij kan toch maar meteen nieuwe plaatsen???
En als ik nieuwe plaats zal ik er dan extra kit bij doen? Ik weet dat mijn oude 2cv garage dat altijd deed bij brilrubbers. Met een absoluut lekvrij resultaat!
Dan maar meteen nog een vraag:
als ik de kop eraf wil halen klopt het dan dat ik alleen maar de 3 bouten los hoef te halen? (de olieleiding is al los en wordt vernieuwd)
En heeft het zin als ik dan de kop van de zuiger en de binnenkant van de cilinderkop schoonmaak met staalwol? Of moet dat juist niet, of misschien met iets anders?
Afijn, zat vragen
Nu de antwoorden nog.....
Bij voorbaat dank!
Greetz David
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
David,als je de koppen eraf haalt,moet je altijd de brilrubbers vervangen, maar ook de spruitsrukpakkingen etc,dus een pakkingset.
Het polijsten of schoonmaken van de verbrandingsruimte heeft alleen zin voor losse deeltjes,na 2 minuten draaien is het weer zo :)
Ja de kop zit met maar 3 moeren vast (alleen de laatste motoren hebben ook nog een plaatje tussen de cilinder en de kop.Deze hadden die zachte geluiddempende kappen) Bij de bovenste 2 ook die koperen ringen vernieuwen.
Na het vastzetten met 1kgm. alles afmonteren met spruitstuk en verwarmings potten en dan de koppen weer iets lossen en definitief vasttrekken,zodat de koppen zich naar de uitlaat kunnen zetten
Het polijsten of schoonmaken van de verbrandingsruimte heeft alleen zin voor losse deeltjes,na 2 minuten draaien is het weer zo :)
Ja de kop zit met maar 3 moeren vast (alleen de laatste motoren hebben ook nog een plaatje tussen de cilinder en de kop.Deze hadden die zachte geluiddempende kappen) Bij de bovenste 2 ook die koperen ringen vernieuwen.
Na het vastzetten met 1kgm. alles afmonteren met spruitstuk en verwarmings potten en dan de koppen weer iets lossen en definitief vasttrekken,zodat de koppen zich naar de uitlaat kunnen zetten
Dank voor jullie ter zake doende antwoorden!
De pakkingen vervang ik sowieso, daarom ook deze erg groot uitgevallen beurt.
Die rubber koelbeplating was ook de reden om de boel eens uit elkaar te halen. Dat spul was zo intens goor geworden en begon helemaal te verbrokkelen.
Ik ga er nu een metalen koelbeplating opzetten.
Ik hoop alleen dat dat niet zo heel erg veel meer geluid gaat betekenen.
Maar van het een kwam het ander en nu heb ik alles los, bak, assen, remklauwen eraf en reviseren, besturing compleet gedemonteerd, alles netjes schoonmaken, pakkingen vernieuwen, carburateur reviseren etc
En alles weer prachtig blinkend als nieuw maken.
Is echt genieten om dat op mijn gemakje eens te doen.
Heb er tot maart de tijd voor....
Vandaar mijn vraag over het vernieuwen van de brilrubbers.
De kop HOEFT er NIET af, ik dacht alleen: als ik er makkelijk bij kan zal ik die rubbers dan maar meteen vernieuwen?
Ik heb een complete pakkingset liggen waar ze inzitten.
Wat denken jullie?
Ook al lekken ze (nog) niet toch maar gewoon vernieuwen??
Greetz David
De pakkingen vervang ik sowieso, daarom ook deze erg groot uitgevallen beurt.
Die rubber koelbeplating was ook de reden om de boel eens uit elkaar te halen. Dat spul was zo intens goor geworden en begon helemaal te verbrokkelen.
Ik ga er nu een metalen koelbeplating opzetten.
Ik hoop alleen dat dat niet zo heel erg veel meer geluid gaat betekenen.
Maar van het een kwam het ander en nu heb ik alles los, bak, assen, remklauwen eraf en reviseren, besturing compleet gedemonteerd, alles netjes schoonmaken, pakkingen vernieuwen, carburateur reviseren etc
En alles weer prachtig blinkend als nieuw maken.
Is echt genieten om dat op mijn gemakje eens te doen.
Heb er tot maart de tijd voor....
Vandaar mijn vraag over het vernieuwen van de brilrubbers.
De kop HOEFT er NIET af, ik dacht alleen: als ik er makkelijk bij kan zal ik die rubbers dan maar meteen vernieuwen?
Ik heb een complete pakkingset liggen waar ze inzitten.
Wat denken jullie?
Ook al lekken ze (nog) niet toch maar gewoon vernieuwen??
Greetz David
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Houdt er wel rekening mee dat je na het verwijderen van de koppen alles na 1000km nog een keer moet nadraaien en kleppen moet nastellen. En als de garage destijds kit heeft gebruikt .....
Daarnaast vind ik de rubbers die tegenwoordig verkocht worden van slechtere kwaliteit dan voorheen.
Op het kitcarforum zeggen ze altijd. If it aint broken, don't fix it.
Daarnaast vind ik de rubbers die tegenwoordig verkocht worden van slechtere kwaliteit dan voorheen.
Op het kitcarforum zeggen ze altijd. If it aint broken, don't fix it.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
@Punky
Alleen de brilrubbers zijn met vloeibare pakking vastgezet... de kop natuurlijk niet.
Ik ben nu 26 jaar en 100.000km verder (zo lang heb ik deze 2cv al) en ik heb dus al erg lang gedacht "If it aint broken, don't fix it."
Om nou te voorkomen dat het een keertje op een ongelukkige plek en op een ongelukkig moment wel gebeurt vervang ik erg veel preventief.
Startmotor (begon ook al moeilijk te doen)
Dynamo (je hoorde de lagers)
Alle pakkingen en gewone grote beurt
Remklauwen reviseren
Carburateur reviseren (is echt nodig, gaat al 100.000 km mee... zonder enig onderhoud)
Alle vloeistoffen natuurlijk.
Motorsteunen
Schokbrekers
Alle rubberhoezen, stuurkogels aandrijfassen.
Leviertjes en fusees zijn nog prima.
Alle kabels, gas, koppeling, teller, verwarming, alles begon verteerd te raken en stroef te gaan.
Kachelpotten helemaal gereviseerd
Nieuw druklager, was erg droog geworden, koppeling zit er pas 5000 km in.
Koplampsteun helemaal kaal, nieuwe koplamphuizen en reflectors.
Spatborden kaalmaken en opnieuw spuiten, zijn ook nog de originele.
En alles verder helemaal vetvrij en schoon, het is weer helemaal toppie in maart ongeveer en kan weer 100.000 km mee.
Eind 2012 gaatde koets er dan af, en ga ik de veerpotten doen, het hele chassis in de schoonmaken en opnieuw in de prut.
Het is nog het originele (!) chassis en dat is perfect, ik heb vanaf de aankoop het chassis goed behandeld en dat is echt nog super.
Aan de hele auto is nog nooit 1 mm gelast.
Dus vandaar dat ik regelmatig voorbij komop het forum met wat technische vragen.
Maar ik zal de brilrubbers toch maar wel vervangen, het is nu zo'n koud kunstje.
Blokje staat op mijn werkbank.
Greetz David
Alleen de brilrubbers zijn met vloeibare pakking vastgezet... de kop natuurlijk niet.
Ik ben nu 26 jaar en 100.000km verder (zo lang heb ik deze 2cv al) en ik heb dus al erg lang gedacht "If it aint broken, don't fix it."
Om nou te voorkomen dat het een keertje op een ongelukkige plek en op een ongelukkig moment wel gebeurt vervang ik erg veel preventief.
Startmotor (begon ook al moeilijk te doen)
Dynamo (je hoorde de lagers)
Alle pakkingen en gewone grote beurt
Remklauwen reviseren
Carburateur reviseren (is echt nodig, gaat al 100.000 km mee... zonder enig onderhoud)
Alle vloeistoffen natuurlijk.
Motorsteunen
Schokbrekers
Alle rubberhoezen, stuurkogels aandrijfassen.
Leviertjes en fusees zijn nog prima.
Alle kabels, gas, koppeling, teller, verwarming, alles begon verteerd te raken en stroef te gaan.
Kachelpotten helemaal gereviseerd
Nieuw druklager, was erg droog geworden, koppeling zit er pas 5000 km in.
Koplampsteun helemaal kaal, nieuwe koplamphuizen en reflectors.
Spatborden kaalmaken en opnieuw spuiten, zijn ook nog de originele.
En alles verder helemaal vetvrij en schoon, het is weer helemaal toppie in maart ongeveer en kan weer 100.000 km mee.
Eind 2012 gaatde koets er dan af, en ga ik de veerpotten doen, het hele chassis in de schoonmaken en opnieuw in de prut.
Het is nog het originele (!) chassis en dat is perfect, ik heb vanaf de aankoop het chassis goed behandeld en dat is echt nog super.
Aan de hele auto is nog nooit 1 mm gelast.
Dus vandaar dat ik regelmatig voorbij komop het forum met wat technische vragen.
Maar ik zal de brilrubbers toch maar wel vervangen, het is nu zo'n koud kunstje.
Blokje staat op mijn werkbank.
Greetz David
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 189
- Lid geworden op: zo 25 apr, 2004 22:02
- Locatie: Born
- Contacteer:
Ik dacht eerst verkeerd geplaatst maar dat was niet zo
Toen bleek dat de olievulpijp niet goed werkte. Met een nieuwe is het
Lekken minder. Maar nog niet weg, laatst de olie vervangen voor 20w50 lekt weer iets minder , maar blijft zachtjes lekken. Koppen natrekken heeft ook geen zin gehad
Toen bleek dat de olievulpijp niet goed werkte. Met een nieuwe is het
Lekken minder. Maar nog niet weg, laatst de olie vervangen voor 20w50 lekt weer iets minder , maar blijft zachtjes lekken. Koppen natrekken heeft ook geen zin gehad
Even geen 2cv
Misschien wat Punky aangeeft, tegenwoordige shitkwaliteit van onderdelen!!
Bij mij zit er dus een soort vloeibaar rubber bij en dat zorgt tot nu toe voor een perfecte oplossing.
Maar we kunnen even een apart topic openen hierover, we zijn vast niet de enige die hier meer over willen weten, toch?
Of hier even een oproepje:
Wie heeft er nog meer last van slechte kwaliteit brilrubbers??
En hoe heb je het opgelost???
Laat het ons even weten!!
Greetz David
Bij mij zit er dus een soort vloeibaar rubber bij en dat zorgt tot nu toe voor een perfecte oplossing.
Maar we kunnen even een apart topic openen hierover, we zijn vast niet de enige die hier meer over willen weten, toch?
Of hier even een oproepje:
Wie heeft er nog meer last van slechte kwaliteit brilrubbers??
En hoe heb je het opgelost???
Laat het ons even weten!!
Greetz David
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1245
- Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
- Locatie: Zwijndrecht
Er is volgens mij een eendenboer die brilrubbers heeft laten maken van Viton. Dit is een beter soort rubber, beter bestand tegen benzine en hoge temperaturen.
Ik weet alleen even niet meer wie dat was, ik zal vanavond wel even zoeken.
Edit: Dat zoeken was ook niet echt moeilijk, je hebt pm...
Ik weet alleen even niet meer wie dat was, ik zal vanavond wel even zoeken.
Edit: Dat zoeken was ook niet echt moeilijk, je hebt pm...
Eend voor allen, allen voor eend..