Pagina 1 van 1

motor vermogen verschillen

Geplaatst: ma 12 dec, 2011 22:48
door Peter Parker
Als je praat over motoren in een eend, begrijp ik dat er veel vermogen verschillen zijn. Dat per serie, het vermogen toeneemt. Als ik een redelijk sterke eend wil, die 100 km kan halen, welke jaartallen zijn dan te zwak en welke zijn beter?

Geplaatst: ma 12 dec, 2011 23:10
door Punky
Voor een goede gebruikerseend die redelijk makkelijk de 100km/uur haalt, moet je toch echt denken aan een 602cc. Top 120km/uur.

De 400cc zal het misschien net lukken, maar alles wat eronder zit volgens mij sowieso niet.

Geplaatst: ma 12 dec, 2011 23:12
door David
Hoi Peter,

In essentie zijn alle 2cv's na 1970 weinig verschillend als het gaat om de modellen met een motor van 602cc. Het zogenaamde zesje.

Vanaf begin jaren 80 zijn de motoren uitgerust met een andere carburateur, een zogenaamde register carburateur, die maakt wel een verschil.
Maar de motoren zelf zijn niet echt meer veranderd, niet zodanig dat je echt grote verschillen merkt.

Dus ingewikkeld is het niet :lol:

Succes!

Greetz David :P

Geplaatst: di 13 dec, 2011 20:57
door ejfrolich
Zelf heb ik wel het gevoel dat er behoorlijk verschil zit in de 602 motoren.

Ik heb een "lood" blok gehad met hoge compressie (A06/635). Dit blok was duidelijk wat feller dan het lage compressie blok (A06/664) waar ik nu mee rijd. In theorie lopen ze allemaal 120. Dat deden de mijne alle twee. Toch doet de laatste dat wat minder snel dan eerste. Wel loopt een laag compressie loodvrij blok wat netter in mijn beleving, rustiger zeg maar. Er zit ook een klein (1pk) verschil in vermogen...

De snelheden gemeten met GPS en beide blokken met elektronische ontsteking (635 123/664 DG) en gelijke bandenmaat.

Geplaatst: di 13 dec, 2011 21:56
door supercees
als je in 10 verschillende eendjes met hetzelfde type blokje rijdt, voelen ze allemaal anders aan, allemaal oud spul met verschillende geschiedenis van rijstijlen, gereden kilometers en onderhoud. halen allemaal wel de 120 als de kleppen goed gesteld staan en de ontsteking in orde is, de 1 inderdaad wat sneller dan de ander, dus, zoals reeds in eerdere berichten vermeld, heb je een 2cv6 nodig...

Geplaatst: di 13 dec, 2011 22:27
door David
Je hoort het:

"gewoon een zesje nemen dus"

Veel anders is er overigens ook niet zo maar te koop, tenzij je een echte liefhebber bent.

Ik zou mij overigens om het motortje niet al te druk maken, maar meer over de staat van het chassis en de koets.

Een motor wisselen is niet veel werk, maar een koets of chassis wissel is daarentegen een pittige klus, waarbij je veel tegen kunt komen aan zaken die je liever niet tegen komt.

En voor een redelijk bedrag kun je een motortje aanschaffen en reviseren.

Succes dus!

Greetz David :P

PS. en als je meer vragen hebt, stel ze gerust! :wink:

Geplaatst: di 13 dec, 2011 22:52
door Peter Parker
Bedankt allemaal, ik waardeer het!

Geplaatst: wo 14 dec, 2011 10:32
door ejfrolich
suc6 met je aankoop!