Pagina 1 van 2
Koeling bobine
Geplaatst: zo 18 dec, 2011 21:06
door bartvds
Nog even een vraag: ik ken iemand die een stukje uit de beplating (rond de ventilator) onder de bobine uitgeslepen heeft. Hierdoor wordt er koele lucht tegen de bobine geblazen om zo voor een goede koeling van de bobine te zorgen. Is dit nu een goed idee? (er zijn toch veel problemen rond te warme bobines en als gevolg daarvan slecht starten bij een warme motor) Wat denken jullie ervan? Is dit nuttig of nutteloos?!
Bart.
Geplaatst: zo 18 dec, 2011 21:19
door achtpeter
Bobines warmen van binnenuit op en ze zitten dik in de isolatie. ik kan me niet voorstellen dat een beetje wind ze kan redden. En een beetje veel wind? Dat gaat ten koste van de koeling van de koppen. Ik zou er niet aan beginnen. Netjes afgestelde ontsteking en frisse bougiekabels helpen waarschijnlijk beter.
Geplaatst: zo 18 dec, 2011 21:35
door Tom Duckpower
sja, als je geparkeerd staat, en je wil dan je (warme) motor starten heb je alsnog problemen door een warme bobine.
Zoals achtpeter al zegt, zorgen dat alles in basis klopt...
Geplaatst: zo 18 dec, 2011 21:43
door dyane_maniac
een bobine die na een tijdje in de file gestaan te hebben problemen geeft is gewoon niet goed meer. toegegeven je kan er soms best een tijd mee rond rijden. maar idd de rest moet in orde zijn, maar ook de bobine zelf!
probleem is, dat de meeste nieuwe bobines ook ruk zijn. er is een alternatief dat goed schijnt te werken. prijzig, maar ik ben er erg benieuwd naar en heb m besteld nadat ik een nieuwe originele valeo bobine had gekocht die na 2 dagen al problemen gaf.
koeling bobine
Geplaatst: zo 18 dec, 2011 21:55
door schroef
ik heb een computerfan voor de bobine zitten. Ik zet m aan als ik in de file kom of voor korte tijd de motor moet afzetten bij bijv. tanken onderweg. Werkt supergoed

Geplaatst: zo 18 dec, 2011 22:35
door sleurhut
Helemaal luxe zou zijn als je tussen de plus die naar je ventilator gaat een thermoschakelaar zet uit een auto (aftermarket, mini specialisten hebben ze wel). Sommige kun je instellen op een bepaalde temperatuur met een potmetertje aan de zijkant. Je hebt ze in diverse waardes waarop ze overschakelen. Zet de sensor zelf aan je bobine. Als die dan te warm word gaat je ventilatortje automatisch aan en heb je er geen omkijken naar

.
sleurhut
Geplaatst: zo 18 dec, 2011 22:45
door dyane_maniac
ik denk als je zoveel moeite en geld er in wilt steken, steek het dan in zo'n andere bobine. dan zou je daar ook geen omkijken meer naar hebben.
Geplaatst: zo 18 dec, 2011 22:48
door Charlie
dyane_maniac schreef:ik denk als je zoveel moeite en geld er in wilt steken, steek het dan in zo'n andere bobine. dan zou je daar ook geen omkijken meer naar hebben.
haha vond juist de aangedragen oplossingen leuk bedacht.......
Geplaatst: zo 18 dec, 2011 22:52
door dyane_maniac
zijn het ook!

(vat me niet verkeerd op

)
maar gewoon een onderdeel wat stuk is, zou ik liever vervangen dan allerlei systemen er omheen bouwen

Geplaatst: ma 19 dec, 2011 10:21
door Fredo
Al een tijdje lees ik regelmatig over de problemen met de bobine.
Heeft er al eens iemand geprobeerd om gewoon voor iedere cylinder een aparte bobine te gebruiken?
Technisch moet dat niet zo moeilijk zijn want beide cylinders ontsteken gelijktijdig.
Fredo
Geplaatst: ma 19 dec, 2011 10:54
door Charly
Mijn eendengarage verkoopt geen originele bobines meer:
AUG 2010 !!!! VANAF AUG 2010 WILLEN WE DE NORMALE BOBINE NIET MEER VERKOPEN, ZOWEL DE IMITATIE UIT ARGENTINIE ALS DE ORGINEEL CITROEN/VALEO BLIJKEN STEEDS SLECHTER VAN KWALITEIT TE WORDEN OM DE 5 WEKEN EEN NIEUWE IS HELAAS GEEN UITZONDERING MEER u heeft de keuze uit gebruikt--- 25.00 euro -- of het nieuwe tyoe --109-- euro
FEB 2011 DE TELLER WAT BOBINEWISSELS VAN ,,ORIGINEEL,, NAAR NIEUW SYSTEEM STAAT OP DIT MOMENT OP 97 STUKS !!!!!
KLACHTEN OVER HET NIEUWE SYSTEEM NA 97 STUKS ........... NIET EEN !!
In mijn Charleston heb ik afgelopen voorjaar ook zo'n nieuwe bobine laten plaatsen nadat er achtereenvolgens 3 "nieuwe" bobines voor veel problemen zorgden. De bobine in kwestie is afkomstig van een motorfiets en vrij prijzig (€ 109,-) maar ik wil geen andere meer. Vlot starten, zowel koud als warm, en een heerlijke rustige loop.
Geplaatst: ma 19 dec, 2011 11:33
door backfire
Fredo schreef:Al een tijdje lees ik regelmatig over de problemen met de bobine.
Heeft er al eens iemand geprobeerd om gewoon voor iedere cylinder een aparte bobine te gebruiken?
Technisch moet dat niet zo moeilijk zijn want beide cylinders ontsteken gelijktijdig.
Fredo
Is geen probleem, op zoek gaan naar bobines voor 2 cilinder motorfiets met contactpunten. Gebruikt goed te vinden voor ongeveer 20 euro per stuk.
Geplaatst: ma 19 dec, 2011 12:00
door deusjevo
Charly schreef:Mijn eendengarage verkoopt geen originele bobines meer:
Ik heb er op Citromobile ééntje van Cassis gekocht, werkt prima.
Merk weet ik effe niet uit m'n hoofd.
Geplaatst: ma 19 dec, 2011 12:26
door Tom Duckpower
Toch wel grappig dat elke eendengarage andere ervaringen heeft...
Voor de eend een jaar of 3 geleden een nieuwe bobine gehaald, en de eendgarage waar ik ben geweest gaf aan geen Valeo te pakken, maar een argentijnse..
Hij had teveel problemen met de Valeo's op dat moment, en de argentijse waren klachtenvrij..
De eend start er warm altijd perfect mee.. Zonder gas geven direct aanslaan..
2 bobines
Geplaatst: ma 19 dec, 2011 18:03
door Le Patron
Fredo schreef:Al een tijdje lees ik regelmatig over de problemen met de bobine.
Heeft er al eens iemand geprobeerd om gewoon voor iedere cylinder een aparte bobine te gebruiken?
Technisch moet dat niet zo moeilijk zijn want beide cylinders ontsteken gelijktijdig.
Fredo
Ja hebben we gedaan, er rijden er dus ook met 2 bobines.