Pagina 1 van 1

remmen werken slecht 2cv

Geplaatst: ma 19 dec, 2011 22:17
door robin de jong
hallo

ik had een vraagje.
vanaf dat ik mijn 2cv heb gekocht zijn de remmen al waardeloos.
de 1ste keer trap je hem tot het schutbord.
de 2de keer is de pedaal druk goed.
en zo blijft het de hele rit.
wat dus best wel link is.

wat heb ik al geprobeerd.
ontluchten met de hand zonder apparaat.
ik zou het op mijn stage kunnen doen met het apparaat wat het hele systeem door pompt, maar daar zit helaas dot 4 in.
dus dat is geen optie.
ik heb dus met het slangetje en het potje ontlucht.
er kwam zowel voor als achter geen bubbeltje uit.

hij lijkt ook niet te lekken bij de hoofdremcylinder.

Geplaatst: ma 19 dec, 2011 22:36
door supercees
kijk eens in de auto, onder je pedalen en onder je rubber mat. als het daar vettig is, lekt toch je hoofdremcilinder, alleen dan naar binnen, de koets in en niet onder de motorkap.

Geplaatst: ma 19 dec, 2011 23:51
door tinouck
Allereerst welkom!

Mischien overbodig,maar toch even ter info:
(aangezien je een oud eendje bezit)
Als je trommelremmen heb,Hoort hier Dot4 bij!!!!!
in het geval van Schijfremmen is het LHM.
NOOIT schwitchen!!! dit vinden de rubbers in je remsysteem niet fijn!!!
dacht ik zeg het maar even :roll: kan nooit weten waar het goed voor is.
verder heel veel plezier van je eendje :)

Geplaatst: di 20 dec, 2011 07:59
door Gerard2cv
Robin,Ik zie op het andere Item dat je trommelremmen heb,dus eerst remmen stellen.Elke schoen de stelmoer gezien van de bovenkant naar buiten draaien is vaster.Als je de 2de maal trapt,heb je dan een hard pedaal? Ja? dan hoef je niet te ontluchten.De olie is zoals vermeld Dot 4
Handrem: handel 3 tandjes aantrekken en dan de wartels aandraaien
Veiligheid van Citroën: Voorremmen versleten,dan krijg je de handremwartels niet strakker
Achterremmen:De stelnokken kan je doordraaien als ze versleten zijn.
Succes.

Geplaatst: di 20 dec, 2011 12:22
door robin de jong
om even de vergissingen uit de lucht te halen.
er hoort een 400 met trommels voor in.
maar de vorige eigenaar heeft er een 600 met schijven voor in gelepeld.
dus ik heb schijven voor.
maar of hij der nou lomp de dot4 der uit heeft gehaald en lhm der in heeft gepompt.

Geplaatst: di 20 dec, 2011 12:26
door Charlie
Als je hoofdrem cilinder groen is (gebruikelijk voor schijfremmen)dan moet er lhm in de remcilinders voor zijn dan ook groen van kleur.

Geplaatst: di 20 dec, 2011 12:48
door robin de jong
hoofdremcylinder is groen :D.
dus dat klopt.

maar hoe kan het dan dat ik na 2 keer trappen wel steeds druk opbouw en dat het pedaal dan niet zakt.
?

het brainstormen gaat door

gr

Geplaatst: di 20 dec, 2011 14:34
door achtpeter
Dat wijst toch op een flinke luchtbel in een overigens goed dicht systeem.
Maar afgezien daarvan: Zou je voor de veiligheid niet effe de historie navragen van die ombouw van DOT naar groen?

Geplaatst: di 20 dec, 2011 14:46
door robin de jong
dat was inderdaad ook mijn eerste gedachte.

en ik maak mij daar niet zo heel veel zorgen om.
zijn vader had naar zijn zegge al meer dan 100 eendjes gehad.
en restaureerden ze met liefde.
deze zelfde man heeft het omgebouwd.
ik heb voor ik hem kocht best veel contact gehad.
en ik denk dat ik me daar niet zo zorgen om hoef te maken.
kan op zijn minst informeren maar ik vertrouw het wel.

Geplaatst: di 20 dec, 2011 18:17
door Boudewijn
Ontluchten met een potje en een stukje slang gaat goed, daar heb je geen apparatuur voor nodig., wel iemand die op de rem kan drukken. Om het doortrappen van de rem op te lossen zou ik eerst eens beginnen met de achter remmen te stellen. Zorg wel voor een goed passende sleutel (volgens mij maat 14) om te voorkomen dat de zeskanten dol draaien. Eerst enkele dagen kruipolie er op spuiten wil wel eens helpen.
Als ik een andere auto koop, is het eerste wat ik doe de remmen los halen en alles gangbaar maken. Vooral bij een eend willen de achter remmen wel eens vast geroest zitten.

Geplaatst: di 20 dec, 2011 19:40
door achtpeter
En als je geen beroep kunt doen op een charmante assistente, kun je in het einde van het ontluchtingsslangetje een kogelklepventieltje van een gewone dikkebandenfiets drukken. Met het kogelklepje naar de buitenwereld wijzend, natuurlijk. De remolie en lucht kunnen er dan wel uit, maar niet terug in. Je kunt dan "gewoon" pompen met het rempedaal.

Geplaatst: di 20 dec, 2011 22:44
door robin de jong
bedankt voor al het advies.
en ik kan altijd wel iemand optrommelen om voor me te pompen xD.

maar ontluchten heb ik al gedaan en wil niet vorderen.
dus dan ga ik maar is beginnen met de achterkant en dat is uit elkaar halen.

gr robin

Geplaatst: wo 21 dec, 2011 17:45
door AZL57
stel eerst de achterremmschoenen eens.