Pagina 1 van 1

vraag over camber 2cv

Geplaatst: wo 11 jan, 2012 23:04
door sleurhut
Hallo forummers,

Toen ik kleiner was viel het me al op dat 2cv's iets naar links of rechts hangen (wielen staan er schuin onder) als die ingestuurd geparkeerd staat. Heb daarna al eens gezocht om erachter te komen hoe dat kan maar tot dusver nog weinig gevonden.

weet iemand dit? Niet dat ik een daadwerkelijk probleem heb maar het is gewoon intresse.

bedankt,

sleurhut

Geplaatst: do 12 jan, 2012 07:00
door Gerard2cv
Dat komt door de verschillende ingebouwde standen van de voorwielen.
Behalve de sporing staat ook he wiel boven iets meer naar buiten dan beneden. En nu jouw ding: De fuseepen staat ca.9gr achterover waardoor hij als het ware omvalt.
Dit alles om het stuur weer na een bocht ook weer recht te krijgen en hem rechtuit te laten sturen

Geplaatst: vr 13 jan, 2012 17:02
door sleurhut
aah bedankt, nu is het me duidelijk idd, die 9 g naar achteren staan doet het hem dus.

bedankt!

sleurhut

Geplaatst: vr 13 jan, 2012 18:09
door Boudewijn
Gerard is dat voor alle eenden gelijk of staat het fusee van een oudere eend schuiner dan de nieuwere types? Ik heb namelijk het idee dat er verschil zit sinds er een andere overbrenging in het stuurhuis is toegepast (1975).

Geplaatst: vr 13 jan, 2012 19:06
door lordmaster1
Het lijkt mij dat de wagenhoogte ook invloed heeft op het camber van het ingestuurde voorwiel aangezien de fuseehoek verandert. Is de wagenhoogte al die jaren hetzelfde gebleven?

Geplaatst: za 14 jan, 2012 06:39
door Gerard2cv
Het nieuwe stuurhuis heeft alleen de sporing van uitspoor naar toespoor gebracht en de hoogte is altijd hetzelfde gebleven.Daarom ben ik ook altijd tegen het verlagen van de auto

Geplaatst: za 14 jan, 2012 12:04
door André Post
De oudere eenden, 18PK en daarvoor staan vaak wat lager afgesteld vanwege de gewone kruiskoppelingen in de aandrijfas.
Als de wagen hoog staat afgesteld is de hoek bij de koppeling aan bak zijde groter en introduceert meer onrust in de aandrijf lijn.
Een Mehari staat weer iets hoger afgesteld dan een eend.