Pagina 1 van 2

schurend geluid..

Geplaatst: zo 15 jan, 2012 23:12
door duck-tuc
ik was daarstraks met mijn 2cv aan het rijden en ineens een schurend geluid onder de motorkap.
het viel me op als ik de koppeling in stampte om te schakelen viel dat weg.
maar zodra ik die weer los liet dat hij dat weer :S

effe later was dat weg, deed hij gewoon en na een km of 15-20 was het weer terug en k moest nog een 10 km rijden en heeft het de hele tijd gehad,

weet iemand wat dit zou kunnen zijn?
zit pas een nieuwe koppeling in (hooguit 2000km mee gerede)

Geplaatst: zo 15 jan, 2012 23:18
door sleurhut
Is het een beetje een gierend geluid? zal je druklager kunnen zijn van de koppeling, als je de koppeling indrukt dat druk je het lager wat in daardoor de speling erop en het geluid minder word.

sleurhut

Geplaatst: zo 15 jan, 2012 23:22
door duck-tuc
sleurhut schreef:Is het een beetje een gierend geluid? zal je druklager kunnen zijn van de koppeling, als je de koppeling indrukt dat druk je het lager wat in daardoor de speling erop en het geluid minder word.

sleurhut
ja gierend, schurend... zoiets :p
maar die druklager word dat ook eens drukgroep ofzo genoemd?
die is toen ook vervangen...

ken er zelf eigenlijk weinig of niks van van een motor... :(

Geplaatst: zo 15 jan, 2012 23:28
door sleurhut
Nee, Het druklager en de drukgroep zijn 2 verschillende dingen. De drukgroep is een soort van ronde schijf met allemaal korte metalen veerkrachtige vingers. Het druklager is een klein lagertje wat stilstaat terwijl de priseas draait, door deze op de priseas op en neer te schuiven door je pedaal in te drukken duw je de vingers van de koppeling in en komt de koppelingsplaat vrij, dus is er geen verbinding meer tussen motor en bak. Als dit lagertje kapot is gaat die een gierend geluidje maken wat ophoud als je de koppeling indrukt.

Geplaatst: ma 16 jan, 2012 19:23
door TB
Is het druklager ook vervangen samen met de koppelingsplaat etc.? Ik gok dat er gewoon een complete set is gemonteerd.

Koppelt en schakelt ie verder wel normaal?

Kachelpotten kunnen ook flink rammelen. Bij intrappen van de koppeling kan het genoeg zijn om het rammelen te stoppen.

Geplaatst: ma 16 jan, 2012 20:47
door sleurhut
Koppeling word meestal aangeleverd als set, koppelingsplaat met drukgroep en het druklager.

Geplaatst: do 15 mar, 2012 23:47
door koenruske
Ik had dezelfde klacht. Alleen was het geluid daar bij wat hogere toeren en juist bij het intrappen van de koppeling gelijktijdig met het inschakelen van een versnelling. Als je de toeren lag houdt tijdens het schakelen is er niets aan de hand, maar ga je toeren maken en schakelen, foute boel. Heb het lager vervangen, klacht bleef. Nu gaan we de bak vervangen... Weet je al meer?

Geplaatst: ma 26 mar, 2012 23:06
door David
Ben je er al achter wat het was?

Geplaatst: zo 26 aug, 2012 22:17
door harm2CV
ik ben wel benieuwd wat het was. wanneer ik rijd hoor ik een zacht schurend geluid als of er iets aanloopt. wanneer ik stil sta is het weg. wanneer het regent hoor ik het ook niet meer. heb net de linker ashoes bakzijde vervangen en sinds dat moment hoor ik dat geluid. bij koppeling in hoor ik het volgens mij ook nog.

Geplaatst: ma 27 aug, 2012 07:34
door AZL57
raken je schijven de luchtkoelbakjes? of lopen je handremblokjes aan.

Geplaatst: ma 27 aug, 2012 21:15
door harm2CV
Ik ben er net.even naast gaan zitten en al ik in de vrij aan de wielen draai hoor ik het schuren vlakbij het wiel. Zou het de overgang tussen wielas bakzijde naar wielas wielzijde kunnen zijn? Ik heb die ashoes nl met tierips vastgezet. Weet ook niet of het kwaad kan.

Geplaatst: ma 27 aug, 2012 21:17
door harm2CV
Ik ben er net.even naast gaan zitten en al ik in de vrij aan de wielen draai hoor ik het schuren vlakbij het wiel. Zou het de overgang tussen wielas bakzijde naar wielas wielzijde kunnen zijn? Ik heb die ashoes nl met tierips vastgezet. Weet ook niet of het kwaad kan.

Geplaatst: ma 27 aug, 2012 21:25
door supercees
loopt je (verroeste) velg aan tegen je fusee?

Geplaatst: ma 27 aug, 2012 21:38
door harm2CV
Misschien domme vraag supercees, maar hoe kan ik dat het beste controleren. Ik ben je de techniek aan het eigen maken, maar ben.er nog niet;)

Geplaatst: ma 27 aug, 2012 22:24
door supercees
kijken, aan de binnenkant van je voorwiel. wat er kan gebeuren is dat je velgen gaan roesten, aan de binnenkant van je velg gaat dan een naad openstaan waardoor je velg tegen je fusee aan gaat lopen, daarom heb ik nu andere velgen...

het gaat om het langwerpige stuk onder het ronde ding met drie bouten erin:

Afbeelding

als je velg aanloopt zie je stukken kaal metaal omringd door roest op je velg.