Pagina 1 van 2
dynamo laad bij maar ook niet!?
Geplaatst: zo 22 jan, 2012 13:25
door bob2027
goede middag,
de eend van mn pa heben we na een lange tijd stil staan (11jaar) weer bijna apk waardig,
de eend rijd weer maar alleen kleine stukjes omdat hij de accu leeg trekt!
ik heb er al een andere goede dynamo opgezet en een goede accu met mn voltmeter heb ik gemeten dat de dynamo gewoon netjes bijlaad ook heb ik al de dynamo van mijn eigen eend geprobeerd ook dit werkt niet.
het enige wat het misschien kan zijn in mijn ogen is dat dat het contact slot niet goed is de sleutel kan er namelijk niet meer uit en de eens staat altijd op contact nu heb ik de draden van het contact slot omgelegt en een schakelaar tussen gezet en een mooie startknop erop gezet.
verder kan ik niets bedenken,
ik hoop dat jullie nog ideeen hebben, ik hoor t wel alvast bedankt
gr bob & rob
Geplaatst: zo 22 jan, 2012 14:07
door TB
Ik ga er vanuit dat de V snaar gewoon goed zit en niet slipt.
Hoe is de staat van de spanningsregelaar? Ik heb zelf ook weleens te maken gehad met zo een oude mechanische regelaar. Die gaf weleens wat haperingen, vervangen door een elektronische en alles was prima.
Geplaatst: zo 22 jan, 2012 14:47
door bob2027
Thnx voor je suggestie de v snaar zit goed, er zit inderdaad een oudere spannings regelaar op hij heb een stalenkapje dus oud kan de mijne er wel ff opzetten als t droog is thnx!
Geplaatst: zo 22 jan, 2012 16:53
door Boudewijn
Als je op de accu polen meet dat de accu gewoon wordt bijgeladen (minimaal 13.5 Volt) dan zou de dynamo en de spanningsregelaar goed moeten zijn.
Controleer of er geen corrosie is op de accupolen, de aansluitingen op de dynamo en de aard draad. Start de auto niet na een rit? dan kan het de accu zijn. Start de auto niet na een nacht stil staan zoek dan eens of er geen lekstroom is.
Geplaatst: za 25 feb, 2012 09:23
door bob2027
hallo,
na een koude periode en werk aan mijn eigen eend vanwege apk ga ik vandaag weer eens een poging wagen,
mn pa kwam met de mededeling dat als hij het contact schakelaartje heeft uitgezet dat hij de knipperlichten nogsteeds kan bedienen!
vogens mij is dit normaal gesproken niet mogelijk. toch?
dus wat te doen:
- aarding controleren
- accu is goed tot zeer goed
- dynamo is goed tot zeer goed
- spaningsregelaar is dubieus
- en het contact slot is dubieus dus controleren
maar hoe heeft er iemand een schema hoe ik de eend het beste kan omschkelen het contact slot er dus tussen uit en met schakelaar dus
hoor t wel weer thnx bob.
Geplaatst: za 25 feb, 2012 09:57
door bob2027
heb even het een en ander nagekeken massa kabel in orde tja wel een oude spanninsregelaar maar daar twijfel ik eigenlijk niet aan
wat hij nu wel doet ik heb de accu aangesloten en ik stap in en terwijl hij niet op contact staat brand er wel een lampje! het is een special dashbordje het is de meteen naast de snelheids meter
iemand een idee ik denk dus wel het contact slot
gr bob
Geplaatst: za 25 feb, 2012 10:40
door Gerard2cv
Als het een 2cv Special is,zit het voor het contact en bij de club achter het contact.
Geplaatst: za 25 feb, 2012 12:46
door bob2027
hoe bedoel je ?
Geplaatst: za 25 feb, 2012 12:56
door André Post
Ook bij mijn 1987 special zit het knipperlicht niet via het kontakt geschakeld.
Geplaatst: za 25 feb, 2012 16:21
door Boudewijn
Mijn speciaal uit 1986 heeft het knipperlicht wel via het contactslot geschakeld.
Geplaatst: za 25 feb, 2012 20:12
door AZL57
mijne niet
Spanning accu eens meten bij lopende motor, dan weet je of ie laad. Moet dan meer dan 12 volt zijn.
Geplaatst: za 25 feb, 2012 21:06
door supercees
Gerard2cv schreef:Als het een 2cv Special is,zit het voor het contact en bij de club achter het contact.
bij een special doet je knipper het altijd, bij een club moet je eerst het contact aanzetten om je knipperlicht aan te kunnen zetten.
Geplaatst: zo 26 feb, 2012 11:30
door bob2027
ok duidelijk hoort dus zo ,
maar dat het lampje 24/7 blijft branden niet dus dat duid erop dat het contact knopje of iets verkeerd is aangesloten.
toch?
schema iemand?
en ik heb alles al doorgemeten.
gr
Geplaatst: zo 26 feb, 2012 16:54
door AZL57
ja dat moet niet, hoe zet je het contact van de auto aan en uit? Je hebt een startknop zei je..
En voor de rest?
Schema hier in de rubriek alledag.
Geplaatst: ma 27 feb, 2012 08:05
door bob2027
Ok top dat schema
Ja contact schakelaar ertussen maar ik kijk vanmiddag wel ff hoe die precies zit aangesloten thnx voor de tips alvast gr