Pagina 1 van 2
2cv ombouwen van trommelremmen naar schijfremmen
Geplaatst: zo 22 jan, 2012 16:58
door Arjen#2011
Hallo,
De 2cv plannen moeten dit voorjaar eindelijk invulling gaan krijgen.
Ik overweeg om van een 2cv6 uit 1977 de remmen (en dus de versnellingsbak) om te bouwen van trommel naar schijven.
Waarschijnlijk is het niet een kwestie van even de bak wisselen. Ik begrijp dat de hoofdremcilinder en de remcilinders achter aangepast moeten worden voor LHM remvloeistof.
Waar moet ik hierbij allemaal nog meer aan denken?
Zo vernam ik ook ergens dat het mogelijk niet kan omdat het chassis daar niet voor geschikt is?
Hoeveel werk zou het zijn en wie heeft er ervaring mee?
Dank voor de reacties!
PS: Er zullen in de nabije toekomst nog wel meer en andere vragen komen als ik aan het opknappen ga.
Geplaatst: zo 22 jan, 2012 17:43
door Thijs
Als je wat zoekt op dit forum dan vind je je antwoorden wel.
Grofweg is het:
- Achtterremcinders vervangen
- Hoofdremcilinder vervangen
- Bak vervangen en natuurlijk remklauwen monteren.
- Handremhandle op chassis plaatsen. Waarschijnlijk bedoel je dit met dat je chassis niet geschikt zou zijn. Dit is makkelijk op te lossen.
- Rest vd remleidingen goed doorspoelen. Zelf zou ik ze vervangen maar dat moet je zelf weten.
Er zijn trouwens mensen die het voor elkaar hebben gekregen remklauwen op een trommelbak te plaatsen maar dat is geen simpel klusje.
Geplaatst: zo 22 jan, 2012 18:05
door jornmetten
Waarom zou je het doen?
Goed afgestelde trommels remmen prima, en je het als bonus een handrem die echt bruikbaar is als noodrem, mocht er ooit iets mis gaan met je remdruk.
trommelremmen hebben vooral te lijden onder de reputatie van scheeftrekken.
Goed afgestelde trommels remmen kaarsrecht.
Geplaatst: zo 22 jan, 2012 18:40
door supercees
schijfremmen zijn beter te doseren, trommelremmen vergen minder kracht op het rempedaal. schijfremmen koelen beter, maar als je normaal woon-werkverkeer rijdt heb je daar geen voordeel mee. trommelremmen zijn over het algemeen zwaarder dan schijfremmen.
Geplaatst: zo 22 jan, 2012 19:57
door André Post
Heeft een 1977 eend al de dunne remleidingen?
Anders zit je aan een behoorlijk grote ombouw inclusief de achter traverse.
Geplaatst: zo 22 jan, 2012 20:23
door Arjen#2011
Dank voor de eerste reacties.
Mijn idee is inderdaad dat schijfremmen beter zouden moeten remmen dan trommelremmen. En mijn inziens zijn ze eenvoudiger (lees zelf) te onderhouden.
Mvg, Arjen
Geplaatst: zo 22 jan, 2012 20:35
door jornmetten
Ombouwen is moeilijker dan trommels netjes stellen...
en voor de remwerking hoef je het echt niet te doen
remmen ombouwen
Geplaatst: zo 22 jan, 2012 20:37
door schroef
ook de leidingrubbers in de achteras vervangen, de handremkabels en misschien schijfkoeling monteren. Hierover zijn de meningen verdeeld, maar dat is een ander topic. Als je schijfkoeling wilt monteren, moet ook de koeltunnel worden aangepast of vervangen
Geplaatst: zo 22 jan, 2012 21:29
door brammie
ik heb de mijne ook omgebouwd naar schijf jaren geleden
en ik heb er geen koelers op, dat werkt nog steeds prima
maar ik kom niet zo vaak grote afdalingen tegen in friesland

Geplaatst: zo 22 jan, 2012 21:56
door Niels
Met mijn trommelremmen kan ik ook zo hard remmen dat mijn wielen blokkeren, harder remmen kan niet..... de trommelremmen voldoen dus ook prima. Scheeftrekken valt ook wel mee, dat is vrij eenvoudig op te lossen, als alles in orde is tenminste. Toen er motorolie over (en in!) een van mijn trommels was gelopen was het een ander verhaal, maar dat zal bij schijven ook niet bevorderlijk zijn.
ik zou me de moeite besparen.
of het lichter of zwaarder remt met schijven heb ik geen ervaring mee. ik vind het niet zwaar met mijn trommels, bij onze peugeot met schijfremmen moet ik af en toe net zo hard op het pedaal staan...
Geplaatst: zo 22 jan, 2012 22:18
door David
Ik heb zelf een 78er en 83er gehad tegelijk en heb toen wat remmentesten gedaan voor mijzelf.
Trommels remmen ook best goed, maar schijfremmen remmen gewoon echt directer en je hoeft veel minder hard te trappen.
En sleutelen aan trommels is gewoon niet fijn.
Maar dat is mijn ervaring, geef mij echt maar schijven.
Geplaatst: zo 22 jan, 2012 23:12
door achtpeter
Theoretisch moeten trommelremmen beter en lichter werken. Immers: groter frictie-oppervlak en de voorste remschoen is zelfbekrachtigend (trekt zicht zelf strak). Maar de praktijk is inderdaad wel eens anders. Slijtage van remschoenen wordt niet automatisch gecorrigeerd, afstellen en vervangen is lastiger, "rood" systeem is gevoeliger voor inwendige corrosie dan "groen". Daar staat weer tegenover dat op trommelremmen de handrem veel beter werkt.
Geplaatst: zo 22 jan, 2012 23:23
door jornmetten
@ David
leuk dat je twee auto's getest hebt. maar om daar nou conclussies voor alle 2cv's met trommels of schijven uit te trekken lijkt mij wat overdreven.
Ook een eend met schijven kan slecht remmen.
Zowel een eend met schijven, als een eend met trommels kunnen prima remmmen.
De vraag is of ombouwen de moeite waard is.
Ik zou het niet doen, en mijn tijd besteden aan het in perfecte staat brengen van het systeem dat er opzit.
Mijn ervaring is dat als je het een keer goed aanpakt, je zomaar jarenlang en prima remmende eend hebt zonder dat het weer open moet.
Na eerst vijf jaar in een 87'er special gereden te hebben, ben ik overstapt op eenden met trommels. Eerst was ik huiverig en wilde ik het ook ombouwen. Nu wil ik eigenlijk nooit meer een schijvenbak. Een handrem waar je in geval van nood niets aan hebt. geklooi met afstellen, aanlopende koelschelpen.
Als je het wel gaat doen, spoel de leidingingenecht goed uit (achter is lastig..) want LHM en dot 4 gaat echt niet samen...
succes
Geplaatst: ma 23 jan, 2012 07:26
door engbokho
Ook naar mijn idee is het zonde van je tijd en geld om de boel om te bouwen. Ik rij en werk dagelijks aan 2cv's, en kan je melden dat -zoals Jorn hierboven ook al schrijft-dat als je je trommelremmen goed in orde maakt je jaren probleemloos kan remmen met je trommelremmen. Mijn voorkeur ligt bij (goede) trommelremmen!
trommels of schijven
Geplaatst: ma 23 jan, 2012 09:29
door Le Patron
Probleem is grotendeels van dot 4 naar LHM onderdelen.
Of je gebruikt DOT 5, die is geschikt voor beide systemen.