Pagina 1 van 2

Oliepomp??

Geplaatst: ma 23 jan, 2012 21:47
door theoenmarion
Ik ben bezig de brilrubbers te vernieuwen omdat er aardig wat okie op het blok zat. Nu zie ik aan de bakzijde, onder, dat hier ook wat olie zit. Het vliegwiel is verder droog. Kan het zijn dat er achter de plaat (ie foto). volgens mij is dit van de oliepomp, een pakking zit wat kan lekken? En kan ik deze bouten los draaien zonder dat ik het blok moet delen of zit deze plaat bevestigd aan de krukas?

Afbeelding

Geplaatst: ma 23 jan, 2012 23:10
door Peter v G
Achter die plaat zit idd de oliepomp en kan losgenomen worden.
In de plaat is een cirkelvormige groef gefreesd waarin een rubberring ligt.
Of het mogelijk is de oliepomp (behuizing) ook uit het blok te halen weet ik niet, in principe zou het moeten kunnen. Maar ik verwacht dat de beide carterhelften de behuizing vast klemmen.
Waarom zou je dit willen?? -> Achter de behuizing zit nog eens een dunne papieren pakking, tussen oliepomp huis en het carter dus.

Een paar centimeter lager zit een ovalen plaatje, hiermee zit olieopzuigdinges vast. (Hoe heet dat ding??) Hierachter zit een klein rubberen O-ringetje. Weet niet of deze zonder te splitsen vervangen zou kunnen worden.

Als je niet zeker weet waar de lekkage vandaan komt, en het is niet te veel, dan zou ik met gevoel de diverse boutjes nog eens natrekken.

Geplaatst: ma 23 jan, 2012 23:19
door theoenmarion
Peter v G schreef:Achter die plaat zit idd de oliepomp en kan losgenomen worden.
In de plaat is een cirkelvormige groef gefreesd waarin een rubberring ligt.
Of het mogelijk is de oliepomp (behuizing) ook uit het blok te halen weet ik niet, in principe zou het moeten kunnen. Maar ik verwacht dat de beide carterhelften de behuizing vast klemmen.
Waarom zou je dit willen?? -> Achter de behuizing zit nog eens een dunne papieren pakking, tussen oliepomp huis en het carter dus.

Een paar centimeter lager zit een ovalen plaatje, hiermee zit olieopzuigdinges vast. (Hoe heet dat ding??) Hierachter zit een klein rubberen O-ringetje. Weet niet of deze zonder te splitsen vervangen zou kunnen worden.

Als je niet zeker weet waar de lekkage vandaan komt, en het is niet te veel, dan zou ik met gevoel de diverse boutjes nog eens natrekken.
Oke. Maar kan ik niet de rubber ring vervangen zonder de oliepomp (behuizing) uit het blok te halen. En als ik nu eens alleen de papieren pakking vernieuw? Hij lekt idd niet veel olie, het was een beetje "zweterig".

Geplaatst: ma 23 jan, 2012 23:29
door Peter v G
De rubberring kan eenvoudig vervangen worden, zou ik zeker aanraden indien je het dekseltje afneemt.
De papieren ring, ik denk dat het middel erger zal zijn dan de kwaal. Je gaat je (mogelijk) veel werk op de hals halen met risico dat je het huis beschadigt.

Als het enkel zweten is, ach....Enne, je hebt een 2cv hoor!!
Die lekken nu eenmaal water naar binnen en olie naar buiten.

Ok ok, dat is niet helemaal waar en ook niet " Milieu etisch" :wink:

Geplaatst: di 24 jan, 2012 09:16
door Nicky
Als je de papieren pakking vervangt, gebruik dan een iets dikkere dan standaard.

Geplaatst: di 24 jan, 2012 12:56
door tweeceevee
Oliepomp huis is niet los te halen zonder het blok te splitsen, zit vastgeklemd tussen je carterhelften, dus die papieren pakking kun je niet vervangen als je niet wilt splitsen.

Ik zou persoonlijk het blok even splitsen, kun je mooi inwendig reinigen ( en je krukas en nokkenas nakijken), en je oliezeef vervangen/schoonmaken, en dan je carter helften voorzien van een goede vloeibare pakking.
Daar komt namelijk ook wel eens olielekkage vandaan.

En je leert er weer wat van.

Geplaatst: di 24 jan, 2012 14:43
door Bull Frog Bleu
Denk er bij het losdraaien van de oliepomp om dat je de juiste maat dop hebt. Was een vreemde maat naar mijn weten...10,5?

Geplaatst: di 24 jan, 2012 17:07
door achtpeter
Maarre.. je zag toch "OOK WAT" olie bij het pompdeksel? In dat geval zou ik eerder de krukaskeerring er net boven verdenken. Op dat pompdeksel staat echt een heel hoge druk. Als dat eenmaal lekt, is het niet een beetje.
Als je het pompdeksel toch loshaalt, zorg dan dat je een vers exemplaar bij de hand hebt van die dunne lange O-ring die in een groef aan de binnenkant van het deksel ligt. Het hele pomphuis eruit halen zou ik niet doen, tenzij je het blok helemaal uit elkaar wilt trekken zoals tweeceevee voorstelt.

Geplaatst: di 24 jan, 2012 17:52
door theoenmarion
Nou ik denk dat ik mijn conclusie wel kan trekken. Ik ga de krukaskeerring vervangen en de brilrubbers uiteraard en de rest laat ik zitten. Mocht het straks zo zijn dat het blok nog olie lekt, dan weet ik hoe ik het blok moet demonteren. de grootste viezigheid zat nota bene aan de voorkant van het blok.
Bedankt voor jullie tips.

Geplaatst: di 24 jan, 2012 18:38
door Geert
theoenmarion schreef:Nou ik denk dat ik mijn conclusie wel kan trekken. Ik ga de krukaskeerring vervangen en de brilrubbers uiteraard en de rest laat ik zitten. Mocht het straks zo zijn dat het blok nog olie lekt, dan weet ik hoe ik het blok moet demonteren. de grootste viezigheid zat nota bene aan de voorkant van het blok.
Bedankt voor jullie tips.
Dan denk ik dat de keerring(en) lekken!

Geplaatst: di 24 jan, 2012 19:03
door Peter v G
Hoe is de staat van de olievulpijp?

Geplaatst: di 24 jan, 2012 20:49
door theoenmarion
Ik denk zelf niet dat de achterste krukaskeerring lekt, dan zou er toch olie op het vliegwiel moeten zitten?
De olievulpijp kan ik toch alleen maar controleren met lopende motor?

Geplaatst: wo 25 jan, 2012 10:41
door Rossero
Je kan blazen op het pijpje dat naar je luchtfilter gaat. Kan je makkelijk blazen dan is je vulpijp kapot.

Geplaatst: wo 25 jan, 2012 10:46
door achtpeter
theoenmarion schreef:Ik denk zelf niet dat de achterste krukaskeerring lekt, dan zou er toch olie op het vliegwiel moeten zitten?
De olievulpijp kan ik toch alleen maar controleren met lopende motor?
Je vermeldde dat je "ook wat" olie op het pompdeksel zag. Als het om een beetje gaat, denk je dan dat er iets van overblijft op een vliegwiel dat met duizenden toeren per minuut ronddraait?

Geplaatst: zo 29 jan, 2012 14:28
door theoenmarion
Ik lees dat je de vulpijp kunt controleren door op de slang te blazen welke naar het luchtfilter gaat. Maar dan zeker alleen als de vulpijp nog gemonteerd is?