Pagina 1 van 2
Olie koeler. Schroefdraad kapot
Geplaatst: di 24 jan, 2012 19:56
door dezilverlinde
Beste mensen,
Ik ben in de afrondfase van de revisie van mijn 435 cc Dyane motor. Cylinders zijn gehoond, nieuwe zuigerveren en alle pakkingen vervangen. Blok is weer in een prima staat! Echter.... Tijdens het monteren van de gereinigde oliekoeler wilde een moer er alleen maar scheef in. Nu kan ik hem niet vast draaien aangezien de draad kapot is. Wie weet waar ik de juist tap kan kopen/ lenen om de oliekoeler lekvrij te kunnen monteren?
Wat is een goede raad?
Alvast bedankt! Frank
Geplaatst: di 24 jan, 2012 20:02
door siemen
hee frank!
Is de draad van de oliekoeler kapot??
dan moet je een snijplaatje hebben van de juiste draad.
kan ik meschien wel aankomen! moet ik even de maat van de draad weten.
Anders heb ik nog wel een koeler voor je liggen volgens mij.
Geplaatst: di 24 jan, 2012 20:05
door dezilverlinde
Jij bent snel zeg! Maar het gaat over de draad in het blok. Is Conisch getapt zoals ik het kan zien, de koeler zelf is prima. Is een speciale tap voor nodig volgens mij...
Geplaatst: di 24 jan, 2012 23:30
door siemen
oooohw dat is iets minder!
weet je echt zeker dat dat draad beschadigd is?
conische draad weet je dat heel zeker? Of iemand anders??
ik had ooit 2cv4 carters liggen maar die heb ik helaas niet meer wel blokken maar die zijn compleet dus ik kan het niet voor je nakijken helaas, of het moet het zelfde wezen als een 6je
Geplaatst: wo 25 jan, 2012 00:20
door lordmaster1
Volgens mij zijn de leidingen van een 2cv4 oliekoeler een stuk dunner.
Geplaatst: wo 25 jan, 2012 09:25
door AZL57
volgens mij zijn de leidingen gelijk alleen de koeler zelf is iets kleiner dan die van de 2cv6
Geplaatst: wo 25 jan, 2012 18:46
door dezilverlinde
Volgens mij maakt het model koeler maar weinig verschil... Maar de hele motor is gereviseerd nu, bij het opbouwen merkte ik dat de bout scheef in het blok trok. Zou het fijn vinden (op zijn Minst) als er ergens een tap bestaat met deze maat en die conisch tapt. Niemand ervaring mee dus?

Geplaatst: wo 25 jan, 2012 19:10
door André Post
Het draad is echt niet conisch volgens mij.
Nergens voor nodig, afdichting is een rubber ring.
Zit het buisje niet iets scheef waardoor de wartel er niet recht in gaat?
Geplaatst: wo 25 jan, 2012 23:05
door dezilverlinde
Kijk bij gelegenheid maar eens goed naar die moer die aan je oliekoeler vast zit. Is duidelijk conisch. Ga proberen om een andere oliekoeler erop te passen nadat ik de draad wat ontdaan heb van zijn bramen zover als dat gaat. Wel balen altijd. alles perfect op een onbenullig maar belangrijk dingetje na....

oliekoeler
Geplaatst: do 26 jan, 2012 07:30
door schroef
Volgens mij is de draad niet conisch. Ik heb hier een set van 2 tappen die ik net even in een carter heb gepast. Je mag de set wel lenen....
K stuur je ook wel een PM
Geplaatst: do 26 jan, 2012 10:44
door André Post
Wartel is niet conisch volgens mij.

Als dat zo lijkt is het draad niet goed denk ik.
Geplaatst: do 26 jan, 2012 11:52
door tweeceevee
Ik heb net ook even gekeken naar de losse oliekoelres die ik hier in de schuur heb liggen, en van zowel de 400 als de 600cc koelers is het draad op de moer niet conisch.
Misschien ben je in de war met het begin van de moer, die loopt inderdaad iets conisch toe, maar in de carters die ik heb liggen is het draad gewoon recht getapt.
Geplaatst: do 26 jan, 2012 20:29
door dezilverlinde
Precies, ik denk dat ik me vergis in het afgeschuinde begin van de wartel. Leek me ook al te '2cv ingewikkeld'... Dat biedt perspectief! Ik ga gewoon even proberen om de draad te schonen en ervoor te zorgen dat de spanning van de leidingen gaat. Even frotten en wie weet past het dan wel. Alvast bedankt voor de tips en overtuigingen!!!

oliekoeler schroefdraad
Geplaatst: do 26 jan, 2012 21:02
door schroef
Als je de wartels wilt monteren, is het raadzaam om het bovenste M7 boutje er nog even uit te laten. Je kunt zo beter de leidingen in lijn krijgen.
oliekoeler schroefdraad kapot
Geplaatst: do 16 feb, 2012 19:23
door schroef
Nog gelukt???