Pagina 1 van 1

Wat is jullie advies bij het maken van een nieuwe kabelboom

Geplaatst: do 2 feb, 2012 21:28
door matthewb
Dag allemaal,

nu ik een goede schema heb van mijn kabelboom(Dank aan Engbokho en Nicky), wil ik snel beginnen met het opnieuw maken van een kabelboom. Nu denk ik erover om voor alle draden 2,5mm te gebruiken.

Nu vroeg ik me af:

- hoe maak je een nette verbinding tussen 3 of 4 draden voor bv lichten in de boom zelf?
Bijvoorbeeld: de twee remlichten achter worden achter gesplitst in links en rechts. doe je dat met zo'n doorverbinder:
Afbeelding
Lijkt me een amateuristische oplossing eigenlijk maar zou niet zo goed weten hoe dan wel. Het blauwe circuit en de voeding direct van de startmotor hebben ten minste 4 vertakkingen. Met zo'n doorverbinder wordt dat erg lelijk.

Nu zijn de originele verbindingen zo gemaakt:
Afbeelding


- Kabelschoenen/stekkers
Welke kabelschoenen/stekkers zouden jullie gebruiken?
Multistekkers zien er mooi uit. Ik denk alleen dat dat niet altijd erg handig is bij alle onderdelen. Remlichtschakelaar, contactslot, knipperlicht moet je alweer originele stekkers gaan gebruiken.

- Massadraad naar achteren maken
Bij een Mehari wordt het achter echt een natte boel. Ik heb al vaak daar massa-problemen gehad. Daarom wil ik een aparte massakabel maken van voren naar achteren en vervolgens weer verdelen. Is 4mm2 voldoende denken jullie? Zal best wel stroom gaan als de achterlichten, remmen, kentekenplaatverlichting en een knipperlicht aangaan..

Veel vragen; hopelijk kunnen jullie me wat ervaringen en tips meegeven voor de leuke klus!

Matthijs

Geplaatst: do 2 feb, 2012 21:32
door Thijs
Eerst een stukje krimpkous er op en dan solderen. Kousje krimpen en klaar is Klara.

4mm² is genoeg voor dat doeleind. Als je toevallig ook nog een trekhaak plaatst kun je dat punt ook weer gebruiken voor de massa.

Maak overigens niet de fout door te denken: 'Ach het is maar 12 Volt' wat de draaddiktes betreft.
Juist bij een lage spanning heb je hogere stromen om op hetzelfde vermogen te kunnen komen.

(Spanning x Stroom = Vermogen )

Geplaatst: do 2 feb, 2012 21:50
door Marco250
Ik zou in elk geval NOOIT solderen. Als je soldeert dan gloeit het koper uit, het breekt dan snel af. Dit is de reden waarom men kernhulsjes knijpt en adereinden niet vertind. Een krimpkous is prima, kousje erop schuiven, aderhuls knijpen en vervolgens krimpkous en tape erom heen (wel de juiste tape gebruiken!)

Geplaatst: vr 3 feb, 2012 09:46
door André Post
Zou de temperatuur van een soldeerbout het koper uit doen gloeien?
Solderen geeft wel een betrouwbare verbinding lijkt me.

Geplaatst: vr 3 feb, 2012 10:56
door RobM
solderen geeft een uiterst betrouwbare verbinding. Maar het zit in een auto, en die beweegt voortdurend. Dus breekt na zekere tijd de koperkabel op de plaats waar het tin begint. kan een paar jaar duren, maar het gaat echt gebeuren. En dan begint het grote storingzoeken.

Voor een draadboom zou ik 1.5 mm kabel gebruiken. Alleen voor alles boven de 50 Watt een 2,5 mm. (AV verwarming, koplampen. draden naar accu, dynamo, kontaktslot en verlichtingsschakelaar.)
De allerbeste verbindingen maak je dan door 2 draadjes in een blauwe ANP te knijpen, en dat af te werken met krimpkous waar aan de binnenkant lijm of siliconen in zit. Na het krimpen heb je een waterdichte verbinding.
Je kan met verschillende kleuren draden werken. Je kan ook een doos met plastic hoesjes kopen waar nummertjes op staan. Voor montage schuif je de nummertjes over de draad, anp busje er op en de nummers kunnen niet meer weg. Nummers in de tekening schrijven en je hebt een eend met een fool-proof bedrading.

Gr Rob

Geplaatst: za 4 feb, 2012 00:21
door matthewb
Dank voor de tips.
Ik ga inderdaad met AMP doorverbinders de verbindingen maken. Blauw zal met 2,5mm2 te krap worden dus of over naar rood en 2mm2. Ik zal hier een post maken zodra ik aan de klus begin en natuurlijk het eindresultaat.

groet en fijn winters weekend!

Matthijs

Geplaatst: za 4 feb, 2012 16:54
door backfire
gewoon solderen krimpkous, de boel komt daarna toch noch strak in de tape te zitten, beweging ziter dan niet meer in. Bij alle motorfietsen wordt het nog steeds zo gedaan, slijt echt niet. Mijn Honda' s hebben het ook en draadboom is van 1973 en zitten ook nog eens in weer en wind.

Geplaatst: za 4 feb, 2012 17:13
door Thijs
Ik ga inderdaad met AMP doorverbinders de verbindingen maken. Blauw zal met 2,5mm2 te krap worden dus of over naar rood en 2mm2. Ik zal hier een post maken zodra ik aan de klus begin en natuurlijk het eindresultaat.

Met een AMP-tang maak je echt geen super-verbindingen.
Die connectors van AMP zijn allemaal geschikt voor een bepaalde draaddikte. Bij elke connector hoort zijn eigen tang. Dus dan moet je voor elke mogelijke verbinding een tang aanschaffen en dat ga jij echt niet doen.

Ik weet waar ik over praat, heb bij een kabelbomenfabrikant gewerkt.

Solderen is de beste oplossing voor de hobby-ist.
Uitgloeien van koper is onzin bij die lage temperaturen.

Geplaatst: za 4 feb, 2012 17:52
door siemen
inderdaad solderen!
al die amp stekkers zien er ook niet uit!

Geplaatst: za 4 feb, 2012 18:57
door engbokho
Solderen! Geen geknoei met knijpstekkers.
Nu ff investeren in "echte" stekkertjes, dan heb je er jaren plezier van. Anders kan je redelijk snel weer opnieuw beginnen...

Geplaatst: zo 5 feb, 2012 07:52
door RobM
mooi hé, al die verschillende meningen.

Als ik dit zo lees vraag ik me af hoe die lui ooit op de maan terecht zijn gekomen. Die moeten met elkaar toch ook een paar keuzes gemaakt hebben.

Gr Rob

Geplaatst: zo 5 feb, 2012 09:18
door supercees
een nog niet genoemde optie: koop een goede gebruikte, ben je snel klaar met alle juiste stekkertjes in de goede kleurtjes op de juiste plekjes.

Geplaatst: zo 5 feb, 2012 12:03
door Roel l'Hiver
Garage- en schadebedrijven gebruiken voor het verbinden van 2 kabels speciale soldeerverbinders met krimpkous er om heen. Onder andere Berner verkoopt ze, maar misschien kun je ze bij Brezan e.d. ook wel kopen.

Afbeelding

kabel aan beide kanten insteken, warm maken met een fohn (niet zo eentje voor je haar, maar eentje die wat warmer wordt :wink: ) en het zit aan elkaar alsof het nooit los is geweest.

De blauwe (en rode) AMP stekkers moet je met een speciale tang vast knijpen. Als je dat niet goed doet, of niet met de juiste tang, heb je kans op beschadiging van de koperen draadjes waardoor ze bij trillen kunnen breken. Ook zijn ze absoluut niet waterdicht. Knoeiwerk dus...

Geplaatst: vr 20 jun, 2014 14:43
door frenkie
Nog een mening!

Ik ga alle knooppunten van draden vervangen voor meervoudige aansluitpunten d.m.v. zekeringblokjes. Aan elke kant van zo'n blokje heb ik 8 aansluitingen, dus 16 aansluitingen per blokje. Alle draden komen dus d.m.v een amp aansluiting op het blokje. Ik gebruik dan wel meer draad, maar heb zo betrouwbare verbindingen. Heb ik ergens storing, dan is het veel makkelijker zoeken en kan ik evt. een slechte verbinding (draad) vervangen. Ook kan ik er voor kiezen om er indien gewenst een zekering tussen te zetten. De verbindingen tussen de aansluit punten maak ik door er koperdraad (voor in huis) op te solderen of door er een zekering tussen te zetten. Uiteraard voldoende isoleren. En misschien nog wel een extra kastje er omheen bouwen.
Zo probeer ik storingen te vermijden en door alles in een schema vast te leggen, hoef ik mij nooit af te vragen waar dat rare draadje vandaan komt. Uiteraard moet ik mijn hele (valt ook wel weer mee bij een eend) kabelboom hier voor vernieuwen.