Pagina 1 van 1
carburator reviseeren
Geplaatst: vr 3 feb, 2012 19:14
door //sander//
Dit weekend zou ik m'n carburator willen reviseren. ideaal weer om binnen te klussen.
Ik denk dat ik alles in huis heb.
Een revisie setje gekocht, carburator is ultrasoon gereinigd.
Maar hoe begin je hier nu aan? Dus een paar vraagjes
1/ Overal lees ik over vlotterhoogte af te stellen. Maar nergens uitleg hoe je dit moet doen.
2/ Moet ik ergens een lik olie of ver aan doen. Dacht aan scharnierpunten ofzo.
Andere tips zijn ook altijd welkom
oja de carburator kan momenteel niet op een auto gemonteerd worden en dus draaiend getest worden. Dit is voor al de auto terug uit de stalling komt.
Geplaatst: vr 3 feb, 2012 19:24
door achtpeter
Welk type carburateur? Enkel- of dubbelloops?
Geplaatst: vr 3 feb, 2012 19:25
door //sander//
dubbel carburator.
Van een jaren 80 2cv6 motortje.
Inderdaad handig om te vermelden als ik informatie wil

Geplaatst: vr 3 feb, 2012 20:34
door TB
De vlotterhoogte kun je het makkelijkst meten met een schuifmaatje. Uit m'n hoofd gezegd 18mm. Het is voor mij alweer even geleden, maar volgens mij gemeten vanaf de pakking die erop ligt. Als iemand dit zeker weet, graag even aanvullen.
Vlotterhoogte meet je tussen het midden van die kunststof drijvertjes (staat een puntje in t midden) en het deksel/ pakking.
Stellen kun je gewoon met de hand doen door het lipje voorzichtig te buigen.
Voordat je blind de pakking gaat gebruiken, controleer even of deze exact gelijk is aan de oude. Er is namelijk een slechte serie in omloop geweest waarbij twee gaten een groter gat was met als gevolg dat de auto afslaat bij hard remmen (het heeft me heel wat tijd gekost om dat te vinden).
En voor het vervangen van de pakking moet je de vlotter er af halen. Met een pendrijvertje tik je het asje er zo uit.
Geplaatst: za 4 feb, 2012 13:13
door //sander//
Tb bedankt voor de reactie.
Vlotter had ik al verwijderd voor het ultrasoon reinigen.
Deze morgen pakking vergeleken, deze is exact hetzelfde als de oude. Dus heb ik blijkbaar een goede set in handen.
Wel nog een paar kleine vraagjes:
De stationair sproeier in de verpakking is nummer 40, en de originele is nummer 41. Maakt dit verschil uit? Of zal je dit niet merken tijdens draaien motor
Ook is een kapje die rond stationair sproeier zit gebarsten. Deze zit blijkbaar niet in de set die ik gekocht heb. Kan ik deze ergens los kopen? Bij verschillende leveranciers gekeken maar niet gevonden.
Blijkbaar zit er 1 membraam te kort in de set die ik heb.
membraam waar benzine toekomt heb ik.
Maar volgende heb ik tekort. Ken de naam hiervan niet.
dus een foto om het duidelijk te maken
Ook zit er bij de pakking voor die plaats een metalen plaatje in de revisie set die origineel niet op de carburator zit. Weet iemand het nut van dit plaatje en of ik dit ertussen moet monteren?
Verder nog 2sproeiers in de set die ik niet kan thuisbrengen. Enigste plaats die er op lijkt is de gemonteerde originele op de foto.
Maar is net een andere maat in de set
Verder nog een foto van type carburator:
groeten
Geplaatst: za 4 feb, 2012 16:53
door TB
Die twee dingen die je aanziet voor sproeier zijn de naaldjes. In zo een setje zitten er altijd 2. Er zijn carburateurs waar de grote in moet en dus ook waar de kleine in moet. Op die naald ligt het lipje van het beugel waar de vlotters aan zitten.
Het klopt dat er maar 1 membraam in zit. Dat is mij ook wel eens opgevallen.
Dat metalen plaatje herken ik niet. Ik zou zeggen: kom je het niet tegen op jouw carburateur dan ook niet ergens tussen stoppen.
De stationairsproeier die je laat zien is volgens mij de CO stelschroef. Daar zit zo een plastic kapje omheen. De stationairsproeier zit aan de voorkant van de carburateur in het deksel. En ziet er toch wel anders uit.
Geplaatst: za 4 feb, 2012 17:16
door Thijs
Ik ben nog nooit een setje tegen gekomen welke klopte en waar alles in zat wat je nodig hebt.
1/3 van de spulletjes in het zakje is te gebruiken, de rest kun je wegmikken...
Geplaatst: za 4 feb, 2012 23:09
door brammie
dat plaatje wat erin zit is om de chokevacuumdingesofhoehijookheet af te sluiten
ofwel dat plaatje kan op het ding waar je het membraam voor mist
precies op de plaats waar je hem op de foto houd dus
Geplaatst: za 4 feb, 2012 23:11
door achtpeter
Dat metalen plaatje heeft precies de vorm van de zwarte pakking die normaliter onder het vacuumterugtrekpiefje van de choke zit. Een juiste naam van dat ding ken ik niet, ik weet wel dat je hem makkelijk verliest als de twee boutjes niet met Loctite geborgd zijn. Mogelijk dient het plaatje om het kanaaltje voor het vacuum af te dekken als je het terugtrekpiefje inderdaad kwijt bent. Op jouw foto houd je het plaatje naast het terugtrekgeval, dat op jouw carb dus gelukkig nog aanwezig is.
Dat het plastic kapje op de mengselregelschroef is ingescheurd, is niet erg.