Pagina 1 van 2
Olie lekkage
Geplaatst: za 4 feb, 2012 13:11
door tweeceevee
Gisteren vreemde olie lekkage gehad met de eend. Starte gewoon in 1 keer en toen naar het werk gereden. Onderweg remde de eend al slecht, en stonk naar verbrande olie. Op het werk liep de motorolie in straaltjes onder de eend vandaan. Eind van de middag weer olie bijgevuld, 3/4 liter, en weer naar huis. Ritje van 3km, maar vond fietsen te koud. Thuis aangekomen geen lekkage meer. Vanmorgen bij -18° de eend weer gestart, en hij sloeg gelijk aan. Wel even schudden en stotteren, maar dat was na 10seconden weer over. Een uurtje laten draaien, en weer geen spoor van olie lekkage.
Weet iemand misschien wat dat kan zijn geweest? Heb nog wel een ander blok in de schuur, maar even geen zin om hem te wisselen.
Oliekoeler en leiding naar de koppen zijn nog heel, en bij de brilrubbers ook geen spoor van olie. Vliegwiel en schijven zijn wel vettig. Ik verdenk zelf de achterste krukas keering, of het oliepomp deksel. Alleen lastig te zien als het blok nog in de eend zit.
Geplaatst: za 4 feb, 2012 14:39
door Thijs
Zit er nu nog wel olie in dan?
Als er geen olie in zit, lekt er ook niks.
Kan het zijn dat het olievuldeksel open stond en na het bijvullen wel goed gesloten is?
Geplaatst: za 4 feb, 2012 15:03
door tweeceevee
Olie heb ik bijgevuld tot bovenkant peil op de peilstok. Olievulpijp dop kan niet los schieten, ik heb een niet originele Olievulpijp, van een bepaalde eendengarage. Straks ga ik een stuk rijden, maar met een blik extra olie mee, en kijken wat er dan gebeurd.
Geplaatst: za 4 feb, 2012 16:43
door TB
Wordt de olie niet verbrandt?
Geplaatst: wo 8 feb, 2012 08:02
door tweeceevee
Gisteravond toch maar de sjaal en de handschoenen aangedaan, en het blok uit de eend gehaald.
Even gestart in de schuur, en na 1 minuut draaien, kwam de olie vanuit het oliepompdeksel naar buiten .
Er zit een klein scheurtje in het deksel, en krukaskeerring zweet ook iets.
Vanavond een ander deksel zoeken in mijn onderdelenopslag, en hopelijk kan het blok dan morgen weer in de eend.
Iemand een idee hoe die scheur in het deksel kan zijn gekomen?
Pomphuis en het pomptandwiel, of hoe dat ding dan ook mag heten, zijn nog netjes.
Geplaatst: wo 8 feb, 2012 09:06
door Gerard2cv
Het enige dat ik kan verzinnen is foutje of materiaalmoeheid.
Zou eigenlijk garantie moeten zijn,maar dat doen ze niet

Geplaatst: wo 8 feb, 2012 14:53
door David
tweeceevee schreef:Olie heb ik bijgevuld tot bovenkant peil op de peilstok. Olievulpijp dop kan niet los schieten, ik heb een niet originele Olievulpijp, van een bepaalde eendengarage. Straks ga ik een stuk rijden, maar met een blik extra olie mee, en kijken wat er dan gebeurd.
Ik weet niet of je die kleine olievulpijp bedoelt van de garage in de plaats waar ook Philips vandaan komt.....
Dat zijn kleine, absurd prijzige, olievulpijpen die zogenaamd niet meer stuk kunnen.
Ik had nog nooit olielekkage gehad, na 13 jaar stalling heb ik zo'n exemplaar laten plaatsen en is de originele eruit gegaan.
Na een week zeek de olie ongeveer uit elke pakking....
Geen idee hoe dat kon.
Ik heb nu een "ouderwetse" geplaatst en het is in 1 keer weer goed.
Begrijp er niets van.....
Maar dat rare kleine dure ding hoef ik niet meer iig.
Geplaatst: za 11 feb, 2012 11:47
door tweeceevee
Gisteren het blok weer ingebouwd na testdraaien in de warme schuur, en olielekkage was weer over.
Stuk mee gereden, en ja hoor, olie lekkage, maar nu vanuit het linker brilrubber.
die heb ik dus een half jaar geleden nog vervangen door een nieuw exemplaar uit een algemene pakkingset.
Was best wel behoorlijk pissig. Vanmorgen de spatborden enzo er maar weer afgehaald, om een en ander beter te kunnen bekijken.
Olie lekt nu ook op de linker schijf, dus remmen doet de eend nu niet heel geweldig.
Ook zat er vanmorgen bevroren sludge in de olievulpijp, en was de dynamo riem in verregaande staat van ontbinding (maar die heb je zo vervangen.)
Contact gehad met de olievulpijp leverancier, en die zegt dat het echt niet aan de vulpijp kan liggen, straks even een waterkolom maken, en dat dan maar eens gaan testen.
Kan die lekkage dan misschien toch aan de huidige lage temperaturen liggen?
Geplaatst: za 11 feb, 2012 15:09
door Gerard2cv
Gebruik jij het hoesje onder de 15 °C. Dat alleen kan de sludge voorkomen
De olie temperatuur moet boven de 100°C komen om het water eruit te krijgen.
Geplaatst: za 11 feb, 2012 20:02
door TB
Hoe erg is de lekkage bij het brilrubber dan? Loopt het eruit of zweet het alleen iets?
Olie lekker door lage temperatuur is onwaarschijnlijk, anders zou elke eend hier last van moeten hebben.
Klinkt alsof er toch te veel carterdruk is. Ergens wordt de olie er dan uitgeperst. Meten met de waterkolom is een optie.
De opmerking van gerard is een goede, dat hoesje is wel nodig. Anders komt het blokje echt niet op temperatuur.
Geplaatst: za 11 feb, 2012 22:04
door David
Wat voor olievulpijp heb je nu eigenlijk?
Geplaatst: zo 12 feb, 2012 10:39
door tweeceevee
Ik heb het winter hoesje op de eend, en hem zelfs bijna dichtgeplakt met ducktape.
Ik heb die bewuste kleine Olievulpijp die nooit meer kapot kan.
De eend verliest 3/4 liter olie op een rit van 5km. Dus het zweet niet echt, maar lekt gewoon heel erg.
Vanmorgen een waterkolom gemaakt en getest met redelijk warme motor. Uurtje gereden met hoge toeren, en in een lage versnelling, en toen getest.
Resultaat hoge overdruk.
De vuldop van de vulpijp afgehaald, en daar zit een metalen plaatje in dat een gaatjes moet afsluiten. Daar zat iets tussen, lijkt wel op een klein steentje, of zoiets.
Ook allemaal sludge er tussen, schoongemaakt, en toen weer gemeten.
Nu geen lekkage meer en prima onderdruk.
Straks na de koffie, weer een stuk rijden en dan eens kijken of dat het is geweest.
Geplaatst: zo 12 feb, 2012 17:18
door AZL57
Ik had ijs in de carterontluchting van mijn landrover. Die deed het ook niet meer zo lekker. Vanmorgen even gedemonteerd en onder de fohn gehouden...
Geplaatst: zo 12 feb, 2012 22:08
door David
tweeceevee schreef:Ik heb het winter hoesje op de eend, en hem zelfs bijna dichtgeplakt met ducktape.
Ik heb die bewuste kleine Olievulpijp die nooit meer kapot kan.
De eend verliest 3/4 liter olie op een rit van 5km. Dus het zweet niet echt, maar lekt gewoon heel erg.
Vanmorgen een waterkolom gemaakt en getest met redelijk warme motor. Uurtje gereden met hoge toeren, en in een lage versnelling, en toen getest.
Resultaat hoge overdruk.
De vuldop van de vulpijp afgehaald, en daar zit een metalen plaatje in dat een gaatjes moet afsluiten. Daar zat iets tussen, lijkt wel op een klein steentje, of zoiets.
Ook allemaal sludge er tussen, schoongemaakt, en toen weer gemeten.
Nu geen lekkage meer en prima onderdruk.
Straks na de koffie, weer een stuk rijden en dan eens kijken of dat het is geweest.
Hou die vulpijp goed in de gaten! Ik heb echt alleen maar gezeik gehad met dat ding. Had juist dat dure ding gekocht omdat ik dacht dan van alle ellende verlost te zijn, integendeel dus....
Ik heb nu dus een originele erop gezet om te zien wat dat wordt, heb nog geen idee.....
Laat het wel weten hier op het forum.
Greetz David

Geplaatst: ma 13 feb, 2012 07:40
door tweeceevee
Gistermiddag wezen rijden, en geen spoor van olielekkage, zojuist aangekomen op het werk en nog steeds lekt de motor geen olie.
Wel een licht zwetend linker brilrubber, maar die ga ik binnenkort wel vervangen.
Misschien dat de kou en die , nooit meer kapot kunnende olievulpijp toch de boosdoener waren.