Pagina 1 van 1

uitlaat isolatie

Geplaatst: di 14 feb, 2012 21:54
door hobbes
Bij mijn andere werkgever verkopen ze op redelijk grote schaal uitlaatisolatie voor o.a schepen.
Ik vroeg me af of dit bij een eend ook toe te passen is en het blokje meer rendement geeft?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Kun je dit vanaf het spruitstuk tot aan de bocht onder het spatbord dan toepassen? Ik weet van de temperatuur metingen op de carberateur dat het verschil maximaal 20 graden is ongeacht begin temperatuur en de gereden afstand.

Geplaatst: di 14 feb, 2012 22:46
door schermer
Een uitlaat isoleren om een eendenblokje meer rendement te geven? Het zal wel, maar ik geloof er niet in, o.a. omdat het een luchtgekoeld blokje is hebben dit soort dingen volgens mij compleet geen zin, je zegt het zelf al, het temperatuursverschil bij de carburateur is maar weinig. Ik neem hierbij aan dat je bij de carburateur zo'n laag mogelijke temperatuur wilt, koudere lucht bevat per liter meer zuurstof. Maar dit soort dingen heeft bij een blokje wat qua ontwerp uit de oorlog stamt volgens mij geen enorm merkbaar verschil.

Geplaatst: wo 15 feb, 2012 07:10
door bartvds
Los van het rendement (waarvan ik ook denk dat het niets oplevert) is het natuurlijk wel mooi om van die uitlaattape aan te brengen, ik heb er ook zo aangebracht aan de uitlaatbuizen vanaf het uiteinde van de verwarmingspot tot aan de eerste demper. En als dat misschien een beetje warmte bij de remschijven weghoud is het ook al goed zeker? Zal er een fotootje van posten. Bart.

Geplaatst: wo 15 feb, 2012 11:11
door dyane_maniac
of een blok water of luchtgekoeld is maakt natuurlijk in deze helemaal niets uit. voor blokjes die op E85 lopen wordt het het gedaan (het spruitstuk en die pijp naar de carb) om zodoende een koude motor sneller lekker te lopen (E85 moet een beetje warm zijn om lekker te kunnen verdampen).

wat ik er verder over las (en voor de mensen die niet kunnen lezen, dit is dus niet mijn mening, ik pretendeer ook niet dat het waar zou zijn, maar wat ik erover gelezen heb) is dat de hetere uitlaatgassen minder weerstand zouden hebben en daardoor meer vermogen opleveren.

ik denk dat (buiten de blokken op E85 om) het niet heel veel effect zal hebben. Ik vraag me af (om op schermer z'n opmerking terug te komen) wat een groter positief effect heeft: koudere lucht omdat hierin meer brandstof zou zitten, of warmere lucht zodat de brandstof beter verdampt en hierdoor een betere verbranding geeft... iemand enig idee?

Geplaatst: wo 15 feb, 2012 11:42
door Gerard2cv
De beste inlaatlucht temperatuur is 35°C.Dan kan de benzine het best verdampen en de hoogste vullingsgraad.

Geplaatst: wo 15 feb, 2012 12:36
door bartvds
Afbeelding


Afbeelding

Geplaatst: wo 15 feb, 2012 18:27
door schermer
Het ziet er idd wel "cool" uit, mooie foto's trouwens

Geplaatst: do 16 feb, 2012 22:21
door stef1987
Als je alles (heel het uitlaatsysteem) rondtaped dan zal het vast wel wat effect hebben. Vooral als je naar de warmere gebieden gaat!
Maar of je direct meer motervermogen hebt.....dat is niet merkbaar denk ik. Doe je het voor een betere koeling dan helpt het volgens mij prima.

Geplaatst: vr 17 feb, 2012 07:53
door Nicky
Zoiets:

Afbeelding

Geplaatst: vr 17 feb, 2012 08:27
door stef1987
Precies!! Heb je de rest tot het spruitstuk ook gedaan?
Ik zie nog andere leuke aanpassingen....gsa velgen, bodemplaat, geventileerde schijven en natuurlijk de 2 in een uitlaat. Ga je toevallig een leuke trip maken?

Geplaatst: vr 17 feb, 2012 09:01
door Nicky
Al 2x gemaakt: Touareg Trail 2007 en 2009

Geplaatst: vr 17 feb, 2012 21:54
door bartvds
@ Nicky: Kan je me eens laten weten waar je die geventileerde schijven en uitlaat vandaan haalt?

Bart.