4 man + bagage: 1 eend met een kapotte versnellingsbak
Geplaatst: zo 19 feb, 2012 18:15
2 weken geleden ging ik+3 man en bagage met de eend door de vrieskou en sneeuw naar Frankrijk, om een vriend van ons op te zoeken in zuid-frankrijk.
Ik had de motor van de eend tip top in orde, en die deed het ook perfect! was leuk dat hij nog steeds startte na nachten van -12. Het doel was Toulouse, maar dat werd meer To lose, nooit verder gekomen dan Parijs
Om het nog mooier te maken: hij 'begaf' het al vlak na Lille.
We reden op de snelweg, en hij ging niet harder dan 90 (met plankgas) op een gegeven moment. Geen hellingen, geen tegenwind, in de derde versnelling haalde hij makkelijk 80/90, dus ik kwam bij maar 1 ding; de 4de versnelling en/of de meer van de bak is er aan.
En ja hoor. toen ik terugschakelde naar z'n 2 bij de parkeerplek om het te gaan bekijken, was het ineens: kkgggrrgrggkgkggghgrhgh..
K*t.
Allereerst de het oliepeil van de bak maar eens bekeken, zat genoeg in. Toen op advies van een franse oud-eendrijder die we bij het tankstation tegen kwamen, zo snel mogelijk van de snelweg af gegaan (vanwege kosten als je daar af moet worden gehaald) en we hadden een stukje met hem gereden. Hij vond de herrie niet zo erg dat we niet er mee konden rijden. Dus: doorrijden naar een garage om de olie te laten vervangen om het gruis er uit te halen.
Dat klopte ook bleek, alleen helaas was het zondag (alles dicht). Maar we waren natuurlijk niet van plan stil te staan, en zijn we zo dus doorgereden naar Parijs om toch nog ergens geweest te zijn in deze vakantie.
De symptomen:
-In z'n 1 (met koppeling ingetrapt) leek hij soms bij stationair draaien voor het verkeerslicht niet volledig te ontkoppelen, dan probeerde hij te gaan rijden, dan moest je ook relatief hard duwen tegen de pook om hem er uit te krijgen.
Daarnaast gierde deze versnelling best.
-De 2 klonk ook niet heel gezond, wat geratel en sterk afremmen bij gas los.
(deed hij al langer, maar niet zó erg)
-De 3de versnelling was nog het best, bij het schakelen naar z'n 3 kraakte hij wel even, maar daarna liep hij rustig, alleen schoot hij er soms uit tijdens het rijden.
-De 4de versnelling was traag en ratelde een beetje. (Niet meer gebruikt)
Op deze manier in z'n 3 met 70-75 km/h naar Parijs gereden. Alwaar we hem naar een 2cv specialist hadden gebracht, die zou er naar kijken.
Volgende dag was zijn conclusie dat de bak kapot was, en dat we naar huis moesten rijden. (thanks Sherlock) Zover waren we daarvoor ook al.
Hij had geen tijd om de bak te verwisselen of wat dan ook. De olie had hij ook nog niet vervangen, en voor we olie van hem konden kopen was hij al de hoek om, om te gaan lunchen.
Na 2 dagen Parijs weer terug gaan rijden op dezelfde manier. onderweg olie gekocht, en op een parkeerplaats de olie vervangen, scheelde iets in het gruizige geluid, zat wat zooi aan de magneet. Heb de oud olie nog niet gezeefd om te kijken wat er nog meer in zit.
Daarna nog Amiens, Gent, en Antwerpen aan gedaan. Iets van 700 km gereden met een kapotte bak, hulde voor de eend!
Het was echt een top vakantie! (zonder sarcasme) mooie tijd gehad! (Bijna) elke avond in een andere stad, de kroeg in of wat dan ook. Veel gezien, veel gedaan. En met dat weer in de eend is ook hilarisch, voorin was het prima te doen, maar achterin zat je echt te sterven van de kou. Bevroren flessen water in de auto en krabben aan de binnenkant.
Maar nu ben ik dus weer thuis en wordt het dus tijd de eend te fixen.
De bak ga ik er sowieso uit halen, maar mijn vragen/opties:
-Wat zou er precies kapot kunnen zijn, gezien de symptomen (lager ergens?).
-Is het zelf te repareren? Heb gelezen dat het allemaal niet zomaar gaat, en redelijk specialistisch werk is.
-Dan maar laten repareren?
-Of kan ik beter gewoon een vervangende bak zoeken, en die er in zetten?
Ik had de motor van de eend tip top in orde, en die deed het ook perfect! was leuk dat hij nog steeds startte na nachten van -12. Het doel was Toulouse, maar dat werd meer To lose, nooit verder gekomen dan Parijs
Om het nog mooier te maken: hij 'begaf' het al vlak na Lille.
We reden op de snelweg, en hij ging niet harder dan 90 (met plankgas) op een gegeven moment. Geen hellingen, geen tegenwind, in de derde versnelling haalde hij makkelijk 80/90, dus ik kwam bij maar 1 ding; de 4de versnelling en/of de meer van de bak is er aan.
En ja hoor. toen ik terugschakelde naar z'n 2 bij de parkeerplek om het te gaan bekijken, was het ineens: kkgggrrgrggkgkggghgrhgh..
K*t.
Allereerst de het oliepeil van de bak maar eens bekeken, zat genoeg in. Toen op advies van een franse oud-eendrijder die we bij het tankstation tegen kwamen, zo snel mogelijk van de snelweg af gegaan (vanwege kosten als je daar af moet worden gehaald) en we hadden een stukje met hem gereden. Hij vond de herrie niet zo erg dat we niet er mee konden rijden. Dus: doorrijden naar een garage om de olie te laten vervangen om het gruis er uit te halen.
Dat klopte ook bleek, alleen helaas was het zondag (alles dicht). Maar we waren natuurlijk niet van plan stil te staan, en zijn we zo dus doorgereden naar Parijs om toch nog ergens geweest te zijn in deze vakantie.
De symptomen:
-In z'n 1 (met koppeling ingetrapt) leek hij soms bij stationair draaien voor het verkeerslicht niet volledig te ontkoppelen, dan probeerde hij te gaan rijden, dan moest je ook relatief hard duwen tegen de pook om hem er uit te krijgen.
Daarnaast gierde deze versnelling best.
-De 2 klonk ook niet heel gezond, wat geratel en sterk afremmen bij gas los.
(deed hij al langer, maar niet zó erg)
-De 3de versnelling was nog het best, bij het schakelen naar z'n 3 kraakte hij wel even, maar daarna liep hij rustig, alleen schoot hij er soms uit tijdens het rijden.
-De 4de versnelling was traag en ratelde een beetje. (Niet meer gebruikt)
Op deze manier in z'n 3 met 70-75 km/h naar Parijs gereden. Alwaar we hem naar een 2cv specialist hadden gebracht, die zou er naar kijken.
Volgende dag was zijn conclusie dat de bak kapot was, en dat we naar huis moesten rijden. (thanks Sherlock) Zover waren we daarvoor ook al.
Hij had geen tijd om de bak te verwisselen of wat dan ook. De olie had hij ook nog niet vervangen, en voor we olie van hem konden kopen was hij al de hoek om, om te gaan lunchen.
Na 2 dagen Parijs weer terug gaan rijden op dezelfde manier. onderweg olie gekocht, en op een parkeerplaats de olie vervangen, scheelde iets in het gruizige geluid, zat wat zooi aan de magneet. Heb de oud olie nog niet gezeefd om te kijken wat er nog meer in zit.
Daarna nog Amiens, Gent, en Antwerpen aan gedaan. Iets van 700 km gereden met een kapotte bak, hulde voor de eend!
Het was echt een top vakantie! (zonder sarcasme) mooie tijd gehad! (Bijna) elke avond in een andere stad, de kroeg in of wat dan ook. Veel gezien, veel gedaan. En met dat weer in de eend is ook hilarisch, voorin was het prima te doen, maar achterin zat je echt te sterven van de kou. Bevroren flessen water in de auto en krabben aan de binnenkant.
Maar nu ben ik dus weer thuis en wordt het dus tijd de eend te fixen.
De bak ga ik er sowieso uit halen, maar mijn vragen/opties:
-Wat zou er precies kapot kunnen zijn, gezien de symptomen (lager ergens?).
-Is het zelf te repareren? Heb gelezen dat het allemaal niet zomaar gaat, en redelijk specialistisch werk is.
-Dan maar laten repareren?
-Of kan ik beter gewoon een vervangende bak zoeken, en die er in zetten?