Pagina 1 van 2

4 man + bagage: 1 eend met een kapotte versnellingsbak

Geplaatst: zo 19 feb, 2012 18:15
door Steffan
2 weken geleden ging ik+3 man en bagage met de eend door de vrieskou en sneeuw naar Frankrijk, om een vriend van ons op te zoeken in zuid-frankrijk.
Afbeelding
Ik had de motor van de eend tip top in orde, en die deed het ook perfect! was leuk dat hij nog steeds startte na nachten van -12. Het doel was Toulouse, maar dat werd meer To lose, nooit verder gekomen dan Parijs :lol:
Om het nog mooier te maken: hij 'begaf' het al vlak na Lille.
We reden op de snelweg, en hij ging niet harder dan 90 (met plankgas) op een gegeven moment. Geen hellingen, geen tegenwind, in de derde versnelling haalde hij makkelijk 80/90, dus ik kwam bij maar 1 ding; de 4de versnelling en/of de meer van de bak is er aan.
En ja hoor. toen ik terugschakelde naar z'n 2 bij de parkeerplek om het te gaan bekijken, was het ineens: kkgggrrgrggkgkggghgrhgh..
K*t.
Afbeelding
Allereerst de het oliepeil van de bak maar eens bekeken, zat genoeg in. Toen op advies van een franse oud-eendrijder die we bij het tankstation tegen kwamen, zo snel mogelijk van de snelweg af gegaan (vanwege kosten als je daar af moet worden gehaald) en we hadden een stukje met hem gereden. Hij vond de herrie niet zo erg dat we niet er mee konden rijden. Dus: doorrijden naar een garage om de olie te laten vervangen om het gruis er uit te halen.
Dat klopte ook bleek, alleen helaas was het zondag (alles dicht). Maar we waren natuurlijk niet van plan stil te staan, en zijn we zo dus doorgereden naar Parijs om toch nog ergens geweest te zijn in deze vakantie.
:roll:

De symptomen:
-In z'n 1 (met koppeling ingetrapt) leek hij soms bij stationair draaien voor het verkeerslicht niet volledig te ontkoppelen, dan probeerde hij te gaan rijden, dan moest je ook relatief hard duwen tegen de pook om hem er uit te krijgen.
Daarnaast gierde deze versnelling best.
-De 2 klonk ook niet heel gezond, wat geratel en sterk afremmen bij gas los.
(deed hij al langer, maar niet zó erg)
-De 3de versnelling was nog het best, bij het schakelen naar z'n 3 kraakte hij wel even, maar daarna liep hij rustig, alleen schoot hij er soms uit tijdens het rijden.
-De 4de versnelling was traag en ratelde een beetje. (Niet meer gebruikt)

Op deze manier in z'n 3 met 70-75 km/h naar Parijs gereden. Alwaar we hem naar een 2cv specialist hadden gebracht, die zou er naar kijken.
Volgende dag was zijn conclusie dat de bak kapot was, en dat we naar huis moesten rijden. (thanks Sherlock) Zover waren we daarvoor ook al.
Hij had geen tijd om de bak te verwisselen of wat dan ook. De olie had hij ook nog niet vervangen, en voor we olie van hem konden kopen was hij al de hoek om, om te gaan lunchen.
Na 2 dagen Parijs weer terug gaan rijden op dezelfde manier. onderweg olie gekocht, en op een parkeerplaats de olie vervangen, scheelde iets in het gruizige geluid, zat wat zooi aan de magneet. Heb de oud olie nog niet gezeefd om te kijken wat er nog meer in zit.
Afbeelding
Afbeelding
Daarna nog Amiens, Gent, en Antwerpen aan gedaan. Iets van 700 km gereden met een kapotte bak, hulde voor de eend!
Het was echt een top vakantie! (zonder sarcasme) mooie tijd gehad! (Bijna) elke avond in een andere stad, de kroeg in of wat dan ook. Veel gezien, veel gedaan. En met dat weer in de eend is ook hilarisch, voorin was het prima te doen, maar achterin zat je echt te sterven van de kou. Bevroren flessen water in de auto en krabben aan de binnenkant.
Maar nu ben ik dus weer thuis en wordt het dus tijd de eend te fixen.

De bak ga ik er sowieso uit halen, maar mijn vragen/opties:
-Wat zou er precies kapot kunnen zijn, gezien de symptomen (lager ergens?).
-Is het zelf te repareren? Heb gelezen dat het allemaal niet zomaar gaat, en redelijk specialistisch werk is.
-Dan maar laten repareren?
-Of kan ik beter gewoon een vervangende bak zoeken, en die er in zetten?

Geplaatst: zo 19 feb, 2012 18:58
door supercees
mooi verhaal!

op marktplaats staan versnellingsbakken te koop, eentje voor 95 euro: http://link.marktplaats.nl/529647357.

lijkt mij het snelst en het goedkoopst.

Geplaatst: zo 19 feb, 2012 19:14
door Boudewijn

Geplaatst: ma 20 feb, 2012 11:19
door Steffan
Ok! meteen al een paar gevonden voor me op marktplaats, mooi! thanks
Lijkt mij inderdaad ook het makkelijkst. Maar hoe weet ik wat ik koop?
Moet ik ergens op letten aan types? Zolang het uit een 2cv6 komt is het prima?

En ik heb er nu 1 met schijfremmen, in de advertentie die supercees geeft gaat het ook om een bak waar schijfremmen op zitten. Zijn bakken met trommelremmen anders? Of kan je daar ook schijfremmen op zetten.

Geplaatst: ma 20 feb, 2012 12:12
door Punky
Beter een bak met schijfremmen pakken. Scheelt je een hoop gezeul om het over te bouwen. Lukt niet zo 123 namelijk.

Geplaatst: ma 20 feb, 2012 21:24
door Steffan
Ok, top! Dan ga ik opzoek naar een bak waar schijven op horen.
Ook maar eens inlezen over de remmen overzetten, verwacht er donderdag aan te beginnen

Geplaatst: ma 20 feb, 2012 23:54
door Punky
Je zou meteen je remklauwen kunnen reviseren. Ze moeten nu toch los en de revisiesetjes kosten een paar eurie.

Geplaatst: zo 26 feb, 2012 17:18
door Steffan
Zo, 2de hands bak gekocht voor 85 euro
Zit er inmiddels ook al weer in, maar nog niet echt getest, ben nog bezig met de remmen.
Koppelingsplaat en drukgroep heb ik ook meteen vervangen.

Nu het volgende, het blijkt dat de versnellingsbak al 9 jaar stil ligt. Er zit nog olie in die redelijk bruin is. Die olie ga ik uiteraard vervangen, maar het liefst doe je dat natuurlijk als de olie warm is. Kan ik het wagen er 10 minuten mee te rijden met die olie? De rest van de bak zal ook wel kurkdroog zijn, misschien even het bovenste deksel er af halen om wat olie over alles te laten lopen?

Geplaatst: ma 27 feb, 2012 10:14
door Punky
Ik zou deze olie vervangen voor het rijden. Dan een jaartje rondrijden en nogmaals de olie verversen.

Geplaatst: ma 27 feb, 2012 19:25
door marcopr
Precies punky, nu niet die oude prut nog even goed tussen je tanden draaien. Na 9 jaar is echt bijna alles wel naar de bodem gezakt. Dus maximaal aftappen, lekker lang een bakje onder de aftap houden zodat alle bruine prut weg is. Goed leeglopen is het doel van warm draaien voor je de olie aftapt. Warme olie stroomt makkelijk weg.

Geplaatst: ma 27 feb, 2012 21:30
door Steffan
Ok! bedankt heren. Heb de olie vervangen

Zit nu nog te mieren met de uitlaat weer gasdicht krijgen, daarna zal ik eens een testrit maken. dan horen jullie het!

Geplaatst: di 28 feb, 2012 07:43
door David
Weet je dan wel of de bak echt goed is? Ik vind het nogal en hoog bedrag voor en bak waar je niet van weet of hij goed is. Ik heb er ook nog 2 liggen die had je voor de helft mogen hebben....
Heel veel succes in ieder geval!

Geplaatst: di 28 feb, 2012 16:20
door Steffan
Dan denk ik dat wij maar een dealtje moeten gaan sluiten David.

Net een testritje gedaan, en hij doet het echt minstens net zo slecht. je zou bijna denken dat ik per ongeluk dezelfde versnellingsbak er weer in heb gesleuteld.. maar dat is niet zo

Geplaatst: di 28 feb, 2012 20:44
door David
Hey Steffan,

Bak terugbrengen, jij je 85 euries terug en stuur mij even een PM.
Dan plannen we even een afspraak!
Heb 2 bakken met schijven staan, eentje zit nog aan een motor vast.

Prijs komen we wel uit, eerst maar kijken of ze goed zijn!

Zie je PM wel verschijnen.

Keep on ducking in a free world!!

Geplaatst: do 1 mar, 2012 14:32
door Steffan
Top David! Klinkt als een goed plan!
Hoe kan je er achter komen of ze nog goed zijn?

Ik ga nog even contact zoeken met de verkoper van de laatste bak.