Dagelijks gebruik Dyane.

Voor gesprekken over andere auto's, het weer, nieuws of weer wat anders.
De grote verzamelbak van het forum.
Franko
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Dagelijks gebruik Dyane.

Bericht door Franko » wo 29 feb, 2012 14:53

Momenteel wordt mijn eendje gerestaureerd. Ik wil dit eendje dan ook als 2e auto voor de mooie dagen gaan gebruiken.

Toch wil ik over een jaar of 2 van mijn opel corsa overstappen naar een Dyane als dagelijkse auto. De reden dat ik liever een dyane dagelijks rijd dan een eend is het feit dat deze net iets sneller zijn (de 6 dan) en net iets robuuster gebouwd

Een nadeel is dan weer dat onderdelen voor een dyane vaak wat lastig te vinden zijn.

Wie van jullie rijdt dagelijks een dyane? Wat zijn daar de jaarlijkse kosten van met betrekking tot roestbescherming en dergelijke (onderhoud buiten beschouwing gelaten)

Kan je met een dyane een jaar of 5/10 goed rijden of valt hij dan van de roest ellende al uit elkaar?

Ik snap dat dit vrij generieke vragen zijn die vaak voorkomen maar ben opgegroeid met de eend, en ik zou nu wel meer willen weten van de dyane :wink:

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » wo 29 feb, 2012 15:16

een dyane roest net zo hard als een eend. dus wat dat betreft maakt dat niet zo'n verschil. voor een eend is een voorruitstijl iets makkelijker te verkrijgen als voor een dyane, maar steeds meer van dat soort delen zijn (imitatie) te krijgen. de dyane vereniging nl doet aardig zijn best (in samenwerking met oa spog2cvgb) steeds meer onderdelen na te maken.

het hangt een beetje af af je zelf handig bent en de handen uit de mouwen wilt steken en hoe mooi je je dyane wilt hebben. als je zelf je auto bij wilt houden en je vind het niet zo erg om evt roestplekjes gewoon aan te pakken met een kwast ipv spuiten ed, is een dyane (net als een eend) prima als dagelijkse auto te rijden.

sommige zaken zijn voor een dyane iets duurder maar deuren, spatborden ed zijn weer goedkoper. veel mesnen willen een dyane alleen in tiptop conditie en willen daardoor alleen NOS plaatwerk. als je een deur/spatbord met een klein beetje werk geen probleem vind, heb je die al voor een paar euro. alleen motorkop/achterklep zijn duur
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Franko
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Franko » wo 29 feb, 2012 15:22

Dat hij roest, dat begrijp ik. Welk a type uit die tijd niet? ;)

Handig ben ik niet heel erg. Ik kan het basisonderhoud prima doen maar vraag mij niet te gaan lassen of op een andere manier plaatwerk / chassis te gaan repareren, want die vlieger gaat niet op.

Elke auto heeft onderhoud nodig, zeker uit die periode .. maar ik zie het niet zitten om honderden euro's per jaar uit te geven omdat ik er anders niet mee kan rijden :)

Het moet wel "leuk" Blijven zeg maar haha :lol:

Ed147
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Ed147 » wo 29 feb, 2012 15:29

Ik rij dagelijks met m'n Dyane, ook in de winter.
Hij staat nu eigenlijk voor het eerst stil met een klein probleempje.
Moet zeggen dat het chassis wel behandeld is.
Maar verder heb ik er nog niets aan gehad.
Mocht je er een willen kopen, pb me even. ;-)

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » wo 29 feb, 2012 15:33

tsja lassen is wel handig om zelf te kunnen maar dat geldt voor elk a-type. laswerk is duur om uit te laten voeren.

ik heb een eend die ik voor 800 heb gekocht en in 7 jaar 100dkm mee gereden heb en ongeveer 100o euro aan kosten aan heb gehad in de tussentijd. maar wel zelf behoorlijk wat aan gelast heb. als ik dat had moeten laten doen...

lascursus en een lasapparaat (evt samen met mensen kopen) is een goede investering :wink:

Franko
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Franko » wo 29 feb, 2012 16:56

Ok! Maar voor 800 had je al een eend waar wat werk aan zat denk ik?

Ik wil dan wel een dyane kopen die in redelijke tot goede toestand verkeerd. Rond de 3000/3500 euro.

Niet dat ik je raad niet ten harte neem hoor, in tegendeel! :)

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » wo 29 feb, 2012 19:25

mwoah viel mee. het dak was slecht en heb ik een jaar na aankoop moeten vervangen en bij aankoop was de naad dorpel-bodemplaat niet heel fris meer.

maar eerlijk is eerlijk, ik heb na 2 jaar de linkerkant v/d bodem vervangen en een deel dorpel en na 4 jaar de rechterkant v/d bodem en toen ook de binnenschermen ed. dit heb ik gedaan met gewoon platen staal en donordelen (+ 2 bodemplaten) dus qua kosten nihil, maar wel wat werk erin. nu recent het motorblok (deels preventief) gereviseerd. en de tweede set mabor banden is nu wel echt aan vervanging toe.

Ed147
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Ed147 » wo 29 feb, 2012 19:59

Maar ook daar rij je eend/dyane voor!
Lekker beetje aan bezig zijn en hem op zien knappen. :D

Franko
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Franko » wo 29 feb, 2012 21:27

Haha dat wel ;)

BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » di 12 jun, 2012 23:50

Ik rijd met regelmaat ook in de winter met de Dyane. Het heeft dan wel een tijd geduurd dat ze klaar was maar rijden doet ze. En onderhoud valt mee tot heden dan. Roesten doet de mijne nog niet. Chassis zou ik dan wel laten behandelen.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » wo 13 jun, 2012 08:51

Ik moet zeggen dat als je zelf niet echt handig bent en dus alles moet uitbesteden, lijkt mij dagelijks gebruik niet echt handig.

Je aanschafprijs van 3500 is al niet dusdanig hoog dat je daar een mooi gerestaureerde en goed geconserveerde auto voor koopt.
Je kunt elk A type dagelijks gebruiken, als je maar een beetje van sleutelen en klooien houdt!! En een beetje kunnen lassen is wel heel erg handig!!!

Je hoeft beslist geen monteur te zijn, maar als je er lol in hebt en je hebt een paar goede mensen om je heen kom je een heel eind.
Een mens leert snel. Maar nogmaals, als je sleutelen niet echt leuk vindt en alleen regulier onderhoud wil gaan doen, ga dan niet dagelijks in een A type rijden, want dan ga je niet blij worden.
Koop dan een leuk autootje voor dagelijks en rij alleen met mooi weer in je Dyane.

Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Twécévé » wo 13 jun, 2012 10:09

Gewoon doen zeg ik. Geen mooi exemplaar kopen want bij dagelijks gebruik is de mooiigheid (huh?) er na een jaar echt wel af.

Gebruik mn eend al 10 jaar. Laatste 6 jaar staat ze dag en nacht buiten (ook des winters) en rijd ik er soms ook noodgedwongen mee door de pekel. Soms zelfs achter de strooiende pekelwagen aan....

Afbeelding

En hoe dat gaat? Redelijk. Als je ook zelf wat doet van tijd tot tijd. Chassis is nog goed. Maar elk jaar voordat de winter begint eronder kruipen met staalborstel, RX5 en RX10 en maar klodderen. Ook al een keer een paar bussen tectyl ML (?) in het chassis gespoten. Wel een verrotte koets gehad. Is door een forumlid rondig aangepakt, de immitatiedelen (!!!) roesten weer. Dat wil ik voor de winter eigenlijk goed hebben omdat er via de wielkassen achter nu water in de auto komt.... Moet nog bezien hoe dat gaat gebeuren (topic volgt ;-).

De meeste kosten ben je dus periodiek kwijt aan laswerk.

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » wo 13 jun, 2012 11:08

Je hebt gelijk tweeceevee, maar je geeft ook aan dat je er regelmatig wat aan doet.
Ik heb ook jarenlang dagelijks 2cv gereden, in de stad, vakanties etc. maar je hebt er af en toe gewoon wat werk aan. En dat moet je dus niet vervelend vinden.
That's part of the deal, toch?

Tja en leren lassen gaat je veel geld besparen....

Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » wo 13 jun, 2012 11:13

Een Dyane sneller dan een eend? No way! Alle eenden die ik tussendoor heb gehad (enkeltraps of dubbeltraps) waren sneller dan m'n Dyane, dus het verschilt erg per auto.
Daarnaast roest inderdaad een Dyane net zo hard als een eend en is het plaatwerk slecht verkrijgbaar.

Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Rens » wo 13 jun, 2012 11:29

Michiel van G. schreef:Een Dyane sneller dan een eend? No way!
Is een Dyane niet "aerodynamischer" dan een eend en dus per definitie potentieel sneller? Mijn top van mijn Dyane was beduidend hoger dan mijn eenden die ik heb gehad. Verdr moet natuurlijk wel de motor ed vergelijkbaar zijn....

Plaats reactie