accu kabel vraag

Vragen over het aansluiten van een kabelboom, of welk draadje waar naar toe gaat.
Joey_Brinkmann
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 495
Lid geworden op: di 17 mei, 2011 12:50

accu kabel vraag

Bericht door Joey_Brinkmann » za 3 mar, 2012 14:16

hi,

ik ben bezig om nieuwe kabel boom voor mijn dyane te maken, vanwege de 1300 motor, en er komt een extra accu achterin te liggen, voor de audio en dergelijke. maar nu zit ik met het probleem van welke dikte kabel zou ik gebruiken voor de accu aan te sliuten op de dynamo, dikker als die er orgineel op zit op dat korte stuk ? omdat hij langere aftand af moet leggen.

in iedergeval alvast bedankt !!

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 3 mar, 2012 14:19

De kabel van de dynamo sluit je toch aan op de startmotor? Die gaat met je startkabel naar de accu, die zal dik genoeg zijn.

Joey_Brinkmann
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 495
Lid geworden op: di 17 mei, 2011 12:50

Bericht door Joey_Brinkmann » za 3 mar, 2012 20:04

owke, naja er komen 2 accu's in 1 gewoon voorin, de andere komt in de kofferbak, dus er moet een kabel langs het chassis naar achter lopen.

heb niet echt zin in smeltende kabels enzo, dusja vandaar de vraag welke dikte kabel. en of er mensen misschien ervaring mee hebben

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1879
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » za 3 mar, 2012 22:00

Als je beide accu's gewoon aan elkaar knoopt, dan zal dat op het moment dat je start wel een reuze stroom geven. Beide accu's gaan dan een deel van de startstroom leveren. En dus moet je van die hele dikke gebuiken, waar je normale accu mee aan de startmotor zit.

Denk je er ook nog aan dat beide accu's dezelfde capaciteit hebben en liefst ook nog even oud zouden moeten zijn? Anders loopt de ene leeg in de andere.

accutechnisch is het niet zo'n handige constructie. In de watersport zie je ook wel twee accu's: start en licht. Die worden dan vaak door schakelaars gescheiden of door hele dikke diodes.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Joey_Brinkmann
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 495
Lid geworden op: di 17 mei, 2011 12:50

Bericht door Joey_Brinkmann » za 3 mar, 2012 23:12

de accu's worden gescheiden aangesloten, althans dat is de planning, de accu voorin gewoon voor de motor / lichten en dergelijke, en de accu achterin voornamelijk voor de versterkers/radio. maar wil het liefst wel dat ze bijde op de dynamo zitten, of mischien als het een makkelekere optie is een dynamo erbij zetten.

in iedergeval bedankt voor het meedenken, vind dat erg fijn aan dit forum!

gr

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1877
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » zo 4 mar, 2012 08:48

Een dergelijke schakeling wordt ook in campers gebruikt. Hier een link naar een zelf maak schakeling. http://www.hrps.demon.nl/jwbus/Nederlan ... e_accu.htm Goedkoop maar het nadeel is dat tijdens het rijden altijd een 45 Watt lamp blijft branden.
Ga anders eens informeren bij de plaatselijke caravan handel.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1879
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 4 mar, 2012 08:55

als je ze beide op dezelfde dynamo aansluit, zijn ze dus niet gescheiden aangesloten maar staan ze gewoon parallel.

als je start gebeurt er dit:
-je startaccu levert veel stroom
-daardoor zakt de spanning op de startaccu in
-de 2e accu zit via de laadstroom draden toch vast aan de 1e accu
-de spanning op de 2e accu zakt dus ook
-en de 2e gaat dus een deel van de startstroom leveren. via de laadstroomkabels
-de draden smelten

Je kan dit voorkomen. zie:

uit http://www.vaartips.nl/tipa.htm

Hieronder vijf methoden voor het gebruik van 2 accu's of accugroepen. Methode 1 maakt van de twee accu's eigenlijk één grote en is dus af te raden. Methode 3 werkt prima, maar is ongeschikt voor vergeetachtige schippers. Methode 5 wordt steeds meer toegepast omdat het een verliesvrije oplossing is. Voor alle methoden geldt dat het gebruik van accu's van hetzelfde merk, capaciteit en productiedatum de voorkeur geniet.
1) Gebruik van 2 accu's zonder schakelaar of scheidingsdiode:
De 2 accu's of groepen zijn parallel geschakeld. Hier doet zich een probleem voor, want als twee accu's parallel geschakeld staan, gedragen ze zich als één accu. Als een van beide slechter begint te worden zal de goede (volste) accu lading afstaan aan de slechtere. Ook bij laden zal in deze situatie geen verandering komen. Een gedeeltelijk ontladen accu heeft een grotere weerstand dan een volle. De laadstroom heeft de onhebbelijke gewoonte de weg van de minste weerstand te kiezen en gaat dus naar de vollere accu. Resultaat: de leegste accu wordt niet of nauwelijks bijgeladen en de twee accu's samen leveren nooit het volle vermogen.
2) Gebruik van 2 accu's met eenvoudig parallel scheidingsrelais:
De 2 accu's of groepen worden afzonderlijk gebruikt, de een als startaccu, de ander als lichtaccu. Tijdens varen worden ze door het in werking stellen van het contactslot middels een zwaar relais parallel geschakeld en gezamenlijk geladen. Ook hier geldt bovengenoemd bezwaar, de vollere accu zal stroom afgeven aan de andere (vereffening- of vereveningstroom). Kijk hier voor een schema.
3) Gebruik van 2 accu's met speciale accuschakelaar:
Deze methode kan prima werken maar vergt aandacht.
Accuschakelaars hebben niet alleen stand 1 en 2, maar ook nog een derde stand om beide accu's parallel te schakelen. Gebruik die stand om bovenstaande reden niet, want door het verschil in ladingstoestand zal de volste accu ontladen tot beide accu's dezelfde lading hebben. De startaccu, als regel de volste, zal dus lading afstaan aan de lichtaccu en weg is het voordeel van 2 accu's. Gebruik stand 3 alleen als passeerpunt tijdens het schakelen van 1 naar 2 en omgekeerd. NB. Schakel nooit met draaiende motor!
Ter voorkoming van ongelijke slijtage is dit nog niet zo'n gekke methode. De twee accu's van hetzelfde type zijn uitwisselbaar via de accuschakelaar. Na een vaartocht waarbij één van beide accu's werd geladen wordt overgeschakeld naar de andere voor gebruik tijdens stilliggen, waarop ook weer gestart zal worden. Het voordeel is dat beide accu's op dezelfde wijze worden belast en in noodgevallen heeft de andere accu altijd genoeg spanning om te kunnen starten. Het systeem is echter af te raden voor vergeetachtige schippers!
4) Gebruik van 2 accu's met scheidingsdiode:
Een scheidingsdiode (diodebrug) bestaat uit twee (of meerdere) diodes. Als de dynamo niet draait zijn beide diodes gesperd waardoor geen overdracht kan plaats vinden van accu 1 naar 2 of omgekeerd.
Als de dynamo stroom gaat leveren zal de leegste accu gevuld worden tot de spanning gelijk is aan de volste; vanaf dat moment worden beide accu's verder geladen. Het kan echter zijn dat de accu's nooit "vol" worden. Dit ligt aan de spanningsregelaar. Er dient een type gebruikt te worden dat een iets hogere spanning afregelt, omdat de sperlaag van de diode een beetje energie gebruikt. Die sperspanning staat soms op de scheidingsdiode aangegeven en moet als compensatie opgeteld worden bij het afregelen van de spanningsregelaar. Meestal 0,7 Volt.
Er zijn ook scheidingsdiodes in de handel met een ingebouwde compensatie, een z.g.n. verliesvrije diodebrug. Raadpleeg hierover de leverancier. Zie ook: hoe verschillende accugroepen te laden.
5) Gebruik van 2 accu's met processor gestuurd scheidingsrelais:
Dit type scheidingsrelais (battery separator) is een hoog vermogen mechanische schakelaar welke door een microprocessor gestuurd wordt. De processor "bekijkt" en vergelijkt de spanning van de accu's en zal naar behoefte laden. Een uitstekend systeem dat altijd voldoende startstroom waarborgt en indien nodig tijdens starten zelfs de tweede accu bijschakelt.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 4 mar, 2012 09:58

Gewoon een scheidingsrelais bestellen bij bijvoorbeeld Technautic, in de watersport is dit de normaalste zaak van de wereld.

Schedingsrelais kost paar tientjes tegenwoordig.
Veilige constructie, niet storingsgevoelig, werkt perfect.
Bep Marine is bijvoorbeeld zo'n merk die de scheidngsrelais maakt.

Diodes zou ik voor zo'n lichte constructie niet toepassen.

Succes

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » ma 5 mar, 2012 10:24

Twee accu's is gewoon een slecht idee. Dat vraagt om problemen. Gooi de oorspronkelijke accu er uit en vervang die door een zwaarder type. Als die niet voorin past, zet hem achterin en sluit hem aan met dikke accukabels. Dat is alles!
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 5 mar, 2012 15:49

Kulio schreef:Twee accu's is gewoon een slecht idee. Dat vraagt om problemen. Gooi de oorspronkelijke accu er uit en vervang die door een zwaarder type. Als die niet voorin past, zet hem achterin en sluit hem aan met dikke accukabels. Dat is alles!
Dat slaat echt nergens op!

Tweede accu installeren met behulp van een scheidingsrelais is kinderspel en werkt perfect.
Enkele honderduizenden bootjes in Nederland zitten zo in elkaar, juist omdat het veiliger is en startzekerheid biedt.
Dikkere accukabels en dan achterin plaatsen, DAT is juist vragen om problemen!

Joey_Brinkmann
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 495
Lid geworden op: di 17 mei, 2011 12:50

Bericht door Joey_Brinkmann » ma 5 mar, 2012 18:40

ik wil zowieso 2 accu's vooral omdat ik dan meer garantie heb altijd nog te kunnen starten. zodat als ik bijv. op een meeting of festival lange tijd muziek aan heb in de auto ik altijd nog gewoon kan starten enzo.
5) Gebruik van 2 accu's met processor gestuurd scheidingsrelais:
Dit type scheidingsrelais (battery separator) is een hoog vermogen mechanische schakelaar welke door een microprocessor gestuurd wordt. De processor "bekijkt" en vergelijkt de spanning van de accu's en zal naar behoefte laden. Een uitstekend systeem dat altijd voldoende startstroom waarborgt en indien nodig tijdens starten zelfs de tweede accu bijschakelt.
dat lijkt me wel iets! ik ga me er is wat verder in verdiepen. is het dan niet dat er ook van bijde accu's stroom weg getrokken wordt ? want het ide bedoeling dat mijn muziek en dergelijke maar van 1 accu stroom pakt. vanwege het mogelijke start probleem anders.

erg bedankt tot dusver! ben zelf nogal leek op electra gebied, maar wil het graag alleaal leren.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3045
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » ma 5 mar, 2012 20:11

Zoek eens op internet bij camperforums.

Campers hebben er een schakelingetje tussen dat de 2e wel oplaadt via de motor maar de 'startacccu' kan niet voor de verlichting worden gebruikt.
Dit is trouwens bij ambulances ook zo.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 5 mar, 2012 21:49

Thijs schreef:Zoek eens op internet bij camperforums.

Campers hebben er een schakelingetje tussen dat de 2e wel oplaadt via de motor maar de 'startacccu' kan niet voor de verlichting worden gebruikt.
Dit is trouwens bij ambulances ook zo.
Dat doet nu juist het scheidingsrelais wat ik hierboven al heb aangehaald.
Het laadt beide accu's en zorgt ervoor dat er altijd 1 accu beschikbaar is om te starten.....

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » ma 5 mar, 2012 22:03

shadowsintonightmare schreef:ik wil zowieso 2 accu's vooral omdat ik dan meer garantie heb altijd nog te kunnen starten. zodat als ik bijv. op een meeting of festival lange tijd muziek aan heb in de auto ik altijd nog gewoon kan starten enzo.
je kan je eend altijd nog aanslingeren...
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Joey_Brinkmann
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 495
Lid geworden op: di 17 mei, 2011 12:50

Bericht door Joey_Brinkmann » ma 5 mar, 2012 22:55

tja aanslingeren wordt beetje moeilijk bij mijn dyane, komt een 1600cc bigbore gsa eco motor in met verhoogde compressie / elec. onsteking.

@ David,

zoiets bedoel je dan met een schieidings relais? http://www.georgekniest.nl/catalogus/St ... oduct.aspx

of zou zo'n diode brug beter werken? http://www.georgekniest.nl/catalogus/St ... oduct.aspx

het gaat mij er vooral om dat het veilig is en gewoon goed werkt / mijn start accu niet leeg getrokken, worden. het liefst ook niet al te duur natuurlijk maarja functie, veiligheid, en betrouwbaarheid zijn veel belangrijker als prijs.

Plaats reactie