Pagina 1 van 1

knipperlichten bij azu '66

Geplaatst: ma 5 mar, 2012 21:59
door supercees
een azu uit '66 heeft voor geen knipperlichten. nu komt deze koets op een dyane chassis uit '81 dus moet hij aan de eisen uit '81 voldoen, dus knipperlichten voor. op de gebruikelijke plek vind ik zonde van de nu dichte spatborden. wat is een goed alternatief wat de rdw goedkeurt? en mogen de knippers achter op de zijkant van de koets wel? of moeten die dan achterop?

Geplaatst: di 6 mar, 2012 07:23
door engbokho
Een Azu had (al vanaf 1962) in NL knipperlichten voor. Echter niet in Frankrijk waar ze pas vanaf 1970 wettelijk verplicht werden...
Maar dit terzijde.
Je zou dus prima het rechthoekige type knipperlicht uit de jaren zestig kunnen monteren in de spatborden.
Dat ziet er "origineel" uit. En de knipperlichten aan de zijkant zou ik laten zitten en niks van zeggen.
Heb je al een ruitensproeier en gordels?

Geplaatst: di 6 mar, 2012 12:18
door Jeroen-citroen
Knippers in de voorbumper :wink:

Geplaatst: di 6 mar, 2012 13:05
door Francois
Ik heb eigenlijk nog nooit een mooie oplossing gezien voor knippers voor bij oude eenden. Dan is wat Eng Bo zegt denk ik de beste optie.

Geplaatst: di 6 mar, 2012 15:49
door supercees
engbokho schreef: Heb je al een ruitensproeier en gordels?
gordels wel (mooi tunneltje voor gemaakt in de balk achter de voorstoelen zodat de gordelhouders op de originele plek in het chassis vastgezet kunnen worden), ruitensproeier staat op de aanschaflijst.

vandaag bij m'n eendenman in berkel geweest, hij had nog een creatieve oplossing: aan een oranje lampje soldeer je de plus- en de mindraad, deze draden trek je door de buis waar de koplamp op zit en zo trek je het lampje tegen dat gat aan, resultaat: bij niet knipperen zie je niets, maar als ze aanstaan valt het goed op.

knippers achter laat ik dan voorlopig zo, laat ik afhangen van wat de rdw zegt als hij voor de "wijziging bovenbouw keuring" gaat.

andere vraag: ik wil het liefst het originele dashboardje houden, lampjes zijn makkelijk te vervangen van 6 volt naar 12 volt, maar hoe zit dat met de benzinemeter?

Geplaatst: di 6 mar, 2012 15:52
door Francois
Bij mijn ombouw naar 12 volt heb ik de benzine meter niet aangepast. Hij doet het gewoon, maar als de verlichting aan staat slaat hij soms uit naar rechts.

Geplaatst: wo 7 mar, 2012 19:56
door supercees
Francois schreef: maar als de verlichting aan staat slaat hij soms uit naar rechts.
en weet je waarom?

Geplaatst: do 8 mar, 2012 00:05
door Francois
nee, geen idee. maar mij stoort het niet.

Geplaatst: do 8 mar, 2012 14:05
door supercees
en je tankvlotter, is die wel 12 volt?

Geplaatst: do 8 mar, 2012 14:10
door Francois
nee, dat is ook nog de oude

Geplaatst: do 8 mar, 2012 20:09
door supercees
dat is mooi. dan ga ik de oude ook gebruiken. heb het wat vreemde filter met plastic ringetjes vervangen door een moderne gezien de drabbige aanslag die er in de tank zat. zal die tank nog schoonmaken met behulp van kattengrid en diesel.

Geplaatst: vr 9 mar, 2012 19:33
door AZL57
het vreemde filter met de plastic ringetjes kun je gewoon demonteren en reinigen, maar een tweede verderop voor de pomp is een goed idee.

Geplaatst: vr 9 mar, 2012 20:43
door supercees
dat filter is stuk gegaan, onderop zat een metalen dekseltje dat in een soort kunststof geklemd zat, maar dat gedeelte is vergaan en dus valt het dekseltje eraf. van een andere vlotter waarvan het klemmetje voor een kabel afgebroken was heb ik het filter gehaald en op de oude gezet. buisdiameter was hetzelfde.

die tweede voor de benzinepomp heb ik ook.