Motor ploft

BurtonJoost
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 11 mar, 2012 20:02
Locatie: Weert

Motor ploft

Bericht door BurtonJoost » zo 11 mar, 2012 20:26

Ik heb het afgelopen jaar een 2cv6 omgebouwd naar een Burton. Binnenkort wordt hij RDW gekeurt en mag ik er hopelijk mee de weg op. Tijdens de proefritjes die ik heb gemaakt liep de wagen prima. Bij een laatste proefrit gisteren bij ons in de straat hoorde ik af en toe een plofje, waarna de wagen een beetje inhielt en vervolgens weer verder reed. Uit onderzoek bleek het plofje uit het luchtfilter te komen. Het onstaat als ik tijdens het rijden het gas even loslaat en daarna weer intrap. Kan het ook stilstaand nabootsen.

Ik heb de ontsteking (123-ontsteking) gecontroleerd. Deze staat goed. Ook de vlotterhoogte opnieuw gecontroleerd. Tevens de acceleratie sproeier doorgeblazen.

Er zit een nieuwe vulpijp (uit Eindhoven) op. Bougies en bougiekabels zijn ook nieuw. Bobine is niet vervangen.

Ook heb ik verschillende instellingen van de CO schroef geprobeert. Alles zonder resultaat. Hij blijft ploffen.

Wat kan er nog meer aan de hand zijn? Kan iemand mij op het goed spoor zetten?

Alvast bedankt

Joost

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 11 mar, 2012 20:34

Alle spruitstukpakkingen goed dicht?
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » zo 11 mar, 2012 20:40

Kleppen onlangs ook gesteld?
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

BurtonJoost
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 11 mar, 2012 20:02
Locatie: Weert

Bericht door BurtonJoost » zo 11 mar, 2012 20:45

De spruitstuk pakkingen zijn vernieuwd en de kleppen zijn gesteld toen ik de motor heb gereviseerd. Dat is wel ca. een half jaar geleden, maar hij heeft al bij al nog geen 10 km gereden.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2179
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 11 mar, 2012 22:11

Lijkt me de acceleratie pomp.
Haal even het filter gebeuren er af en controleer of er benzine komt uit het buisje wat in de de lucht inlaat steekt.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

BurtonJoost
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 11 mar, 2012 20:02
Locatie: Weert

Bericht door BurtonJoost » zo 11 mar, 2012 22:18

Dat heb ik ook al gecontroleerd toen ik de acceleratie sproeier heb schoongemaakt/doorgeblazen. Bij de revisie van de carburateur is er ook een nieuw membraam in de acceleratiepomp geplaatst.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 12 mar, 2012 04:54

BurtonJoost schreef:De spruitstuk pakkingen zijn vernieuwd en de kleppen zijn gesteld toen ik de motor heb gereviseerd. Dat is wel ca. een half jaar geleden, maar hij heeft al bij al nog geen 10 km gereden.
Kunnen ze nog lekken. Dit kun je testen met remmenreiniger. Op de pakkingen spuiten. Gaat ie harder lopen, lekken ze.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2179
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 12 mar, 2012 17:31

Elke verandering eigenlijk.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

BurtonJoost
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 11 mar, 2012 20:02
Locatie: Weert

Bericht door BurtonJoost » ma 12 mar, 2012 17:55

Ik ga vanavond het spruitstuk testen met remreiniger. Ook even alle sproeiers doorblazen.
Zou het ook aan een slechte bobine en/of dynamo kunnen liggen? Deze zijn niet vernieuwd.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2179
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 12 mar, 2012 18:12

Heb ik wel gehad met de18PK dat het de bobine was.
Koud geen probleem, naarmate de motor warmer werd zo af en toe een plofje bij gas geven
tot zelfs afslaan en bijna niet meer aan krijgen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

BurtonJoost
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 11 mar, 2012 20:02
Locatie: Weert

Bericht door BurtonJoost » ma 12 mar, 2012 19:15

Alvast allemaal bedankt voor de reakties.

Ik heb net de sproeiers allemaal doorgeblazen, het benzinezeefje in de carburateur schoon gemaakt (er zit ook nog een nieuw brandstoffilter vóór de pomp). Nogmaals de vlotterhoogte gecontroleerd.
Vervolgens met remreiniger (met draaiende motor) de aansluitingen van het spruitstuk bewerkt. Het motortje bleef netjes stationair lopen.

Helaas het plofje is er nog steeds.

Helllup!

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 14 mar, 2012 22:15

Dan zou ik de 123 eens vervangen voor de puntjes.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » do 15 mar, 2012 10:55

ik zeg rij er eerst even 1000 km mee!

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 15 mar, 2012 12:20

A;s je nu eens verteld waar hij ploft: In het luchtfilter,zou op benzine tekort duiden of in de uitlaat,wat op een ontstekingsfoutje wijst.

BurtonJoost
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 11 mar, 2012 20:02
Locatie: Weert

Bericht door BurtonJoost » vr 16 mar, 2012 21:43

Ik heb vandaag twee nieuwe sproeiers geplaatst (110-110). Helaas blijft hij ploffen in het luchtfilter.
Als de motor warmer wordt gaat het wel een beetje beter, maar als het toerental terugzakt (bv bij schakelen) en je daarna weer (vol)gas geeft, ploft hij nog steeds. Als je heel rustig de motor op toeren laat komen, dus voorzichtig gas geven, gaat het wel goed.

Plaats reactie