Pagina 1 van 3

Reviseren of niet?

Geplaatst: do 15 mar, 2012 21:43
door Jaco
Beste forumleden,
Ik ben nieuw op dit forum en wil graag een vraag voorleggen;
Ik rij nu 1,5 jaar eend, maar hij moet dringend gereviseerd worden; andere motor, remsysteem (nog trommelremmen), nieuwe bak, nieuw dakje, plaatwerk heeft wat roest. Eigenlijk is alles gewoon 30 jaar oud en versleten. Chassis is waarschijnlijk nog goed.
Mijn vraag is; is het slim om hier zoveel geld in te gaan steken? Het plaatwerk roest tenslotte vrolijk door en zal ook een keer aangepakt moeten worden.
Graag jullie reactie.

Geplaatst: do 15 mar, 2012 22:37
door lordmaster1
Naar mijn mening heeft het altijd zin, aangezien de wagens steeds zeldzamer worden.

Geplaatst: do 15 mar, 2012 23:30
door Rossero
Foto's, duidelijkere problemen, iets anders? Want waarom moet er een nieuwe motor in? En bak? Nieuw dakje en plaatwerk is bijna standaard, daarvoor moet je het zeker niet laten! Uit welk jaar is hij? In ieder geval welkom op het forum!

Geplaatst: vr 16 mar, 2012 17:51
door Boudewijn
En wat is er tegen trommelremmen? Ik zou hem origineel houden.

Geplaatst: za 17 mar, 2012 09:23
door Jaco
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal de staat van de eend even op een rijtje zetten;
2cv Special 1980 170.000 km( dit is de "wedden dat"-eend uit de show van Jos Brink: Hoeveel mensen passen er in een eend? )
Wanneer ik een paar kilometer 80 p.u. rij komt er enorm veel blauwe rook uit de uitlaat en ga je binnen ook dood. Wanneer ik gas bij geef hoor ik een hoop geknetter onder de motorkap. ( motor versleten? ) Bij iets steviger remmen begint hij een beetje te waggelen. Hard remmen kost zoiezo veel kracht. Hoop dat het nooit nodig is.
Chassis is waarschijnlijk wel goed. Eigenlijk zijn alle onderdelen nog origineel en redelijk versleten; slangen, bekleding, dak, spiegels.
Ik rij heel graag in de eend ga er 4 dagen mee naar mijn werk, ook in de winter. Op technisch gebied heb ik 2 linkerhanden.
Ik moet gaan beslissen; paar duizend euro investeren in de techniek, en daarna het plaatwerk ( kosten? ) Nu is hij niets waard. Hoeveel moet ik investeren om hem weer enige waarde te geven?
Of: ermee stoppen en een gewoon 2e hands zouteloos autootje kopen ( kost ook geld )

Geplaatst: za 17 mar, 2012 10:17
door Geert
Verkoop hem aan een liefhebber die hem opknapt en koop een " zoutloos autootje", of ruil hem in voor een al opgeknapte 2cv .
Een motor , versnellingsbak en de (trommel)remmen kun je reviseren.
Maar je moet wel de handigheid hebben .
Mijn vingers beginnen al te jeuken!

Geplaatst: za 17 mar, 2012 20:47
door Peter Parker
Rij ermee naar een eenden garage en laat je eens goed voorlichten over de mogelijkheden. Ik ben ook van mening dat herstel altijd beter is dan weg doen.

Geplaatst: za 17 mar, 2012 23:32
door tinouck
Het is ook maar helemaal wat je ermee wilt/budget voor hebt .

Technisch opknappen is zowieso de moeite,elk eendje vertegenwoordigd toch wel een waarde.
(om van emotionele waarde/plezier maar te zwijgen)
Dat je beschrijft dat het om de wedden dat eendje gaat klinkt opzich al heel leuk.Je beschrijft hij is van 1980 dus wegenbelastingvrij( allé scheelt toch al geld he al is het niet veel)
Mijns inziens de moeite dus om er wat leuks van te maken.
dakje /plaatwerk is voor het begin niet zo heel erg belangrijk , technisch in orde wel.
in ieder geval technisch goed maken lijkt me dus een prima begin,(en trommelremmen is niks op tegen,lekker zo houden.Kan prima rijden.
Veel plezier en Succes. :wink:

Geplaatst: zo 18 mar, 2012 09:50
door Eminence Grise
laat anders een offerte maken door een eendenboer wat echt noodzakelijk is. Zo te lezen valt het reuze mee.. revisie motor, remmen revisie. Opnieuw spuiten?? wel kostbaar maar dan is weer bijna als nieuw...

Geplaatst: zo 18 mar, 2012 10:18
door deusjevo
Beste lijkt mij even bij een specialist langs te rijden.
Vlak bij Delft in Vlaardingen zit de "Wegenwacht voor Eenden", adres vind je hier wel in deze link: http://www.2cv.nl/alledag/adressen.html#zuidwest

Dan weet je snel genoeg of er nog muziek in je eend zit. :D

Geplaatst: zo 18 mar, 2012 11:47
door Jaco
De info over de slechte staat van de motor e.d. kreeg ik van een goede eendengarage. Binnenkort ga ik er weer naartoe om alles even goed op een rijtje te zetten.

Geplaatst: zo 18 mar, 2012 15:12
door lordmaster1
Het motorblok is makkelijk te vervangen, voor 200 euro heb een een goed ander blok. Ombouwen is ook niet zo moeilijk.

Als je je wilt gaan verdiepen in het sleutelen, zorg dan dat je als eerste een technisch handboek in handen krijgt zodat je weet wat je moet doen.

Geplaatst: zo 18 mar, 2012 21:36
door Michiel van G.
Het feit dat de motor olie stookt en rammelt bij hogere snelheid duidt op defecte/versleten zuigerveren, maar dat zegt niet dat je blok helemaal aan vervanging toe is :) Nieuwe zuigers/cilinders en het probleem is weg.

Geplaatst: wo 4 apr, 2012 09:00
door David
En heb je al een beslissing genomen?

Geplaatst: wo 4 apr, 2012 09:34
door Gerard2cv
Olie zuipen kan ook de vulpijp zijn.Versleten zuigerveren maken geen herrie.Versleten cilinders wel en een lager ook.
Ik zou onderdruk en compressie gaan meten