Pagina 1 van 2
bandenkwestie ?
Geplaatst: vr 16 mar, 2012 10:52
door rene51
Ik reed laatst in Duitsland op een keienweg, en nu vond ik de eend nogal trillen. Ik kon mij dat niet herinneren van mijn eerste eend...
Ligt dat aan de banden , er zitten nu Mabor banden onder.......(vanaf de koop en zijn nog goed)... Of is het toch een schokbreker kwestie, hoewel mijn auto naar 1 keer hard duwen na 2 keer op en neer stil staat....
Rene
Geplaatst: vr 16 mar, 2012 10:55
door Punky
Zal vermoedelijk een combinatie zijn van zaken.
Elk merk schokbreker heeft zijn eigen kwaliteiten en effecten. Dit geldt ook voor de banden.
Welk merk schokbrekers ligt eronder?
Geplaatst: vr 16 mar, 2012 11:57
door dyane_maniac
en vergeet bandendruk niet!
voorgeschreven bandendruk is 1.4 voor 1.8 achter. dit rijdt comfortabel, maar ik vind het bochtenwerk dan echt naadje. en als je mabors hebt "moet" je een hogere druk hanteren. dit zorgt uiteraard voor meer trillingen op een oneffen weg.
en de vraag is of je herinneringen/ervaring van een hele tijd terug nu nog hetzelfde zou ervaren.
ik zou je er niet druk over maken. ja, soms kan het echt lijken of ie compleet uit elkaar trilt
Re: bandenkwestie ?
Geplaatst: vr 16 mar, 2012 12:26
door achtpeter
rene51 schreef:Ik reed laatst in Duitsland op een keienweg, en nu vond ik de eend nogal trillen. Ik kon mij dat niet herinneren van mijn eerste eend...
Ligt dat aan de banden , er zitten nu Mabor banden onder.......(vanaf de koop en zijn nog goed)... Of is het toch een schokbreker kwestie, hoewel mijn auto naar 1 keer hard duwen na 2 keer op en neer stil staat....
Rene
Was je eerste eend misschien een exemplaar met batteurs en frotteurs? Die dingen konden wat beter overweg met stuiterweggetjes...
Vervolg
Geplaatst: vr 16 mar, 2012 17:50
door rene51
Mijn eerste eend dateert uit 1970... Die veerde mi soepeler....?
Mijn huidige schokbrekers zijn monroe....
Banden zijn nu 1.6 en 2.0 hard gepompt...
Rene
Geplaatst: vr 16 mar, 2012 18:49
door AZL57
inderdaad die had nog batteurs en frotteurs op de vooras en dat is inderdaad veel zachter. Ik heb mijn eend van zo'n oude vooras voorzien, ze kijken wel een raar bij de keuring naar die lege schokbreker aansluitbouten maar hebben er nog nooit een aanmerking op gemaakt. Maar vooral de batteurs maken het verschil die houden de wielen op de weg.
Geplaatst: vr 16 mar, 2012 19:12
door Tom Duckpower
Nu zijn monroe dempers ook vrij stug vind ik..
lips zijn een stuk soepelderder
Geplaatst: za 17 mar, 2012 18:06
door rene51
Ok, goed om te weten als ik de schokbrekers moet vervangen....
Rene
Geplaatst: za 21 apr, 2012 10:09
door David
En je bandenspanning is dus ook relatief hoog....
Alles bij elkaar een redelijk verschil.
Geplaatst: di 22 mei, 2012 20:08
door jan5
Eendjes trillen nou eenmaal, ik zou me er geen zorgen over maken!
http://autobandenkopen.org
Geplaatst: di 22 mei, 2012 20:31
door André Post
Nou....'t is niet nodig hoor.
Geplaatst: di 22 mei, 2012 21:18
door Tom Duckpower
verklaar je nader, of is dit gewoon om even reclame te maken?
Geplaatst: di 22 mei, 2012 21:22
door Thijs
Reclame dus.
Eenden trillen helemaal niet.
Als er wat trilt, dan is er wat mis.
Geplaatst: di 22 mei, 2012 23:08
door supercees
dyane_maniac schreef:en vergeet bandendruk niet!
juist, in combinatie met speling op je fuseepennen bijvoorbeeld. ik rij dagelijks over een gemene bult en mijn linkervoorwiel begon dan flink te trillen. bandenspanning verlaagd van 2.0 bar (is ook wel wat veel) naar 1.8 en het trillen is verdwenen.
Geplaatst: wo 23 mei, 2012 00:33
door AZL57
een eend hoeft maar 1.4 voor, dan wordt ie nog zachter

Heb ooit met een oude eend met originele Pilote banden mogen rijden. Druk 1 en 1.1 dat was geweldig in Luik over de kasseien, geen geluid, geen trillingen ongelofelijk. Enig nadeel die banden hielden niet zoveel kilometers....