Pagina 1 van 2

Opknappen 2cv ak400

Geplaatst: za 17 mar, 2012 22:28
door steef
Goedendag mede eend liefhebbers.

Ik ben Steef 54 jaar en begin aan mijn 1e opknapper een 2cv ak400 van 1970, hij staat nog op frans kenteken en er mankeert een hele hoop aan.
Ik weet nog niet hoe ik hier foto's moet plaatsen, maar ik heb inmiddels de koets van het chassi gescheiden.
Ik ben van plan het chassis kaal te maken en van daaraf met nieuw of goed spul weer op te bouwen.
In de koets zit geen bodem meer, maar dat komt later.

Groet Steef

Geplaatst: zo 18 mar, 2012 00:12
door Boudewijn
Hallo Steef,
welkom op het forum en veel plezier met de restauratie.

Geplaatst: zo 18 mar, 2012 07:26
door Miranda
Welkom!!!

Geplaatst: zo 18 mar, 2012 08:40
door Geert
Hallo Steef,
Lekker klusje !
Stroop de mouwen maar op en maak er wat moois van .
Succes.

Geplaatst: zo 18 mar, 2012 09:46
door Eminence Grise
idd heeeel veel succes..enne fotooooo's!

Geplaatst: zo 18 mar, 2012 10:15
door David
Altijd leuk AK's!!!!

Welkom.

En inderdaad............... veel fotoos


Succes :lol:

foto,s

Geplaatst: zo 18 mar, 2012 12:19
door steef
Oke, hier zijn de eerste foto's van mijn aanwinst.

Groet Steef

http://www.mijnalbum.nl/Album=KEBSLZGY

Geplaatst: zo 18 mar, 2012 12:46
door siemen
welkom en veel succes met de restauratie!!
en pas op wat voor plaatwerk je koopt voor een besteleend!!

lekker bezig geweest

Geplaatst: za 24 mar, 2012 23:54
door steef
Vandaag lekker bezig geweest met het uit elkaar halen van de Ak400
Alles zit knap vast, dus met de slijptol maar e.a los gemaakt.
Inmiddels is de koets eraf en dat viel tegen, er bleek een plaat overheen te zijn gepopnageld, er onder zat niets, ook het chassis is hier en daar getroffen door wat roest. ook de dorpels zijn verrot, er moet aardeg wat aan gebeuren, ik heb er wat foto´s van gemaakt.

http://www.mijnalbum.nl/Album=KEBSLZGY

Groet Steef

Geplaatst: zo 25 mar, 2012 09:10
door Geert
Mijn ervaring:
Het valt altijd tegen, maar je moet even door de zure appel heen bijten !
Leuke wagen , vooral die imperiaal maakt hem speciaal .

Re: lekker bezig geweest

Geplaatst: zo 25 mar, 2012 11:03
door supercees
steef schreef: ook het chassis is hier en daar getroffen door wat roest.
ik zou hier eerst eens goed naar kijken. de plaat die op je chassis ligt en waar de roestgaten zitten wat openbuigen, dan kan je de binnenkant inspecteren.

bij mij bleek de boel eronder volledig weggerot, dat chassis kon ik weggooien. de gaten in de bovenplaat van het chassis waren wel iets groter:

Afbeelding

lekker bezig

Geplaatst: za 31 mar, 2012 21:36
door steef
Vandaag weer aan de gang gegaan en nu tegen wat problemen aan gelopen, bijv wie heeft er veerpotten die met sleutel 50 moeten worden los gemaakt, het is trouwens wel gelukt, maar ik vindt dit nergens terug iedereen gebruikt sleutel 46, wie weet hier iets over?
1veerpot is gedeukt en heb ik opengemaakt nu bleek die kurkenrand kapot te zijn, weet iemand wat daar de funktie van is?

verder weer wat foto,s gemaakt

http://www.mijnalbum.nl/Album=KEBSLZGY

Groet Steef

Geplaatst: za 31 mar, 2012 21:43
door siemen
die veerpotten heb je zo los met 2 grote waterpomptangen!
wat bedoel je met de kreukelrand?

Geplaatst: za 31 mar, 2012 22:08
door Geert
Die kurkrand is een soort vertraging "weerstand". Is wel belangrijk bij het systeem.
Die schotels met die kurkrand zijn nog wel te krijgen , maar ik zou Tom Schulte toch eens vragen naar veerpotten.
Enige tijd geleden zat hij nog in z'n maag met een paar AK400 veerpotten.

En anders bestel je ze bij:


http://www.franzose.de/de/Citroen-2CV/A ... /ANR12107/

http://www.franzose.de/de/Citroen-2CV/A ... /ANR12321/

http://www.franzose.de/de/Citroen-2CV/A ... /ANR12101/

Sleutel 50 is normale maat voor AK 400 en AMI veerpotten.

Oh en : je hebt die bouten wel zo los met een waterpomptang, maar je moet ze ook weer vastzetten. Dus bestel ook even zo'n sleuetel 50 !!

http://www.franzose.de/de/Citroen-2CV/A ... /ANR20079/
AK 400 heeft een grotere diameter veerpot dan een gewone 2CV of AZU !

Geplaatst: za 31 mar, 2012 22:16
door Geert
Bij mijn AZU was een veer van de veerpot gebroken. Ik heb ze allebei vervangen door gebruikte veerpotten van Tom.