Pagina 1 van 1

bij hard rijden en gas los geraas

Geplaatst: zo 1 apr, 2012 19:19
door jeroen AK
Hallo mede eend rijders,

Sinds vorig jaar is onze besteleend (AK400)weer in de running.
Nou heb ik na de vakantie in de Alpen een klein probleempje.

Als ik hard rijdt +- 100 begint er iets onder de motorkap te razen. Eerst dacht ik aan pingelen maar als je het gas half los laat wordt het niet minder maar juist erger. Beter is om vol gas door te rijden of de auto terug te laten zakken naar de 90.

Iemand een idee? Zouden het misschien de aandrijfassen kunnen zijn en hoe kan je dat controleren?

Groetjes, Jeroen.

Geplaatst: zo 1 apr, 2012 22:16
door André Post
zou iets van rammelende motor beplating of verwarming of uitlaat kunnen zijn,
of een bigend lager van de motor.

Geplaatst: ma 2 apr, 2012 09:41
door David
Kun je iets meer info geven?
Hoe klinkt het geluid?
Waar komt het ongeveer vandaan, klinkt het als motor, of als gerammel??

Geplaatst: ma 2 apr, 2012 10:58
door achtpeter
KUn je het geluid ook oproepen als de auto stilstaat, door veel gas te geven?

Geplaatst: ma 2 apr, 2012 14:00
door jeroen AK
Het geluid klinkt als een ratelend/raspend geluid en lijkt aan de bijrijders kant van de motor te komen.

Als de auto stilstaat en ik geef veel gas is het geluid er niet. ook niet als ik vroeg doorschakel en dus veel trekkracht vraag of bij hard optrekken.

Onder de 90 komt het geluid ook niet voor. Alleen bij volgas boven de 90 en als je bijvoorbeeld 95 rijdt en je laat het gas een klein beetje los is het het ergste.

Ik zat zelf nog te denken aan kleppen stellen aangezien het van een kant komt?
En hoe kan ik controleren of het een big end lager is?

Groetjes,
Jeroen.

Geplaatst: ma 2 apr, 2012 14:01
door David
Heb je de remschijfkoelers nog op de auto zitten?

Geplaatst: ma 2 apr, 2012 14:12
door jeroen AK
Nee dat niet.
Ik heb namelijk een AK met trommelbak en dik vliegwiel maar wel met een moderne motor (644 als ik het goed heb). Misschien wel handig om te vermelden dat er een diafragma koppeling opzit met aangepaste koppelingsplaat.

Kan het niet iets lulligs als km-teller wieltje zijn o.i.d.?

Geplaatst: ma 2 apr, 2012 14:43
door achtpeter
Big end lagerellende = harde, regelmatige ratel.
Foute combi van koppeling en vliegwiel: is mogelijk,maar dan vanaf het moment van montage. Dat is het dus nu geen verklaring.
Heb je je motor- en baksteunen gecontroleerd?

Geplaatst: ma 2 apr, 2012 19:10
door 2cv4
Een loszittende zijkant van de dwarsdemper kan ook voor een dergelijk geluid zorgen.Daar heb ik mij de eerste keer ook wezenloos naar gezocht het blijkt vaker voor te komen.

Geplaatst: ma 2 apr, 2012 20:12
door jeroen AK
Ik ga van het weekend eens alle tips nalopen! bedankt voor de hulp alvast.

jeroen.

Geplaatst: ma 2 apr, 2012 20:36
door David
Succes :lol:

Geplaatst: ma 9 apr, 2012 12:42
door TB
Rammelende klep/ asje in de kachelpotten zou ook zomaar kunnen.

Geplaatst: ma 9 apr, 2012 13:03
door jeroen AK
Ik heb gisteren nog even gekeken. Heb sowieso een aantal uitlaatklemmen vervangen door goeie die niet lekken, nu stinkt het in ieder geval niet meer in de cabine. Motorsteunen gecontroleerd en baksteun die staan nog goed op hun plek.

De 1e demper is nog geen jaar oud maar toch even gekeken of de zijkanten niet los zaten ook nog helemaal goed.

Met het rijden heb ik nog geen 100 kunnen rijden zo rond de 90 geen enkel probleem. Big end lager zou je dan al moeten horen denk ik.
Ben benieuwd als ik weer is op snelweg rijdt hoe het dan gaat. Over twee weken naar België maar is kijken.

Groeten,
Jeroen.

Geplaatst: ma 9 apr, 2012 13:49
door David
Mmm wie weet, zat het toch in 1 van de dingen die je al hebt aangepakt.

Succes