Pagina 1 van 1

Motor wil niet meer starten

Geplaatst: wo 4 apr, 2012 22:57
door RikVT
Hallo iedereen,

ik ben bezig met de motor van mijn Dyane. Na een tijdje stil te staan (ca. 1.5 jaar) heb ik deze weer ingebouwd. Alles nagelopen voor hem terug op te starten. Condensator en puntjes vernieuwd en afgesteld. Dan geprobeerd om de motor te starten.
Na enige tijd doorgestart te hebben sloeg de motor aan en bleef draaien. Echter zuiver draaien was het niet , wel met redelijk wat geplof in de uitlaat, maar hij bleef draaien. Hij reageerde ook goed met gas geven. Als ik de motor afgezet had en na enige tijd terug wou starten, sloeg deze redelijk snel aan.

Een dag later wou ik hem terug starten, maar dat lukte niet meer. Uiteindelijk had ik hem verzopen, dus heb ik het opgegeven. Een dagje later terug eens geprobeerd en na even doorstarten lukte het weer. Zover geen probleem.

Twee dagen later wou ik hem terug starten, maar dit lukte niet. Hij draaide wel rond (heel goed zelfs), maar sloeg niet aan. Deed zelfs geen moeite om aan te slaan, zelfs met gebruik van "start pilote" gaf de motor geen krimp en bleef gewoon ronddraaien zonder (te willen) aanslaan.

De bougies vonken heel goed, er komt benzine in de carburateur . De ontsteking heb ik reeds enkele keren afgesteld, alsook het tijdstip. Volgens mij staat dat allemaal goed. Ook de kleppen heb ik gesteld.

Wat zou het kunnen zijn? Vrij gemakkelijk aanslaan en dan enkele dagen later wil hij niet meer. Ik weet niet wat de oorzaak is.

Oh ja, zelfs aanslingeren helpt niets, en dan heb ik ook redelijk weerstand, dus compressie heb ik volgens mij nog wel. (heb geen compressiemeter).

Wie weet raad? Waar moet ik zoeken?

Mvg.
Rik

Geplaatst: wo 4 apr, 2012 23:30
door Punky
Is de carb goed schoon van binnen?

Hoe zijn de bougies en kabels?

Geplaatst: do 5 apr, 2012 00:49
door Franko
Vlotterhoogte carb goed? :)

Geplaatst: vr 6 apr, 2012 15:08
door rene51
lekt de carb niet ??? of zuigt de carb niet ergens valse lucht aan ? Dat laatste heb ik aan de hand gehad.....na reparatie was euvel over... de eend start nu,als ik er al naar kijk :)...
Rene

Geplaatst: ma 9 apr, 2012 21:17
door RikVT
Hoi,

na het lezen van deze reacties heb ik de carburateur eens opengemaakt. De vlotterhoogte was inderdaad niet goed.
Verder was alles proper, dus enkel de vlotters bijgesteld.

Alles terug op zijn plaats geschroefd en dan proberen te starten. Na een tijdje doorstarten sloeg de motor terug aan.

Maar nu heb ik een ander probleem: telkens als de motor aanslaat, krijg ik een steekvlam komende uit de carburateur.
Het luchtfilter had ik nog niet terug geplaatst, dus gestart met een open carb.

Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?

Geplaatst: ma 9 apr, 2012 21:29
door achtpeter
Komt die steekvlam alleen bij het aanslaan? Misschien is je starttechniek de oorzaak. Pompend starten met koude motor kan voor dat soort effecten zorgen.
Maar als je pech hebt is het een slecht sluitende klep.

Geplaatst: ma 9 apr, 2012 21:44
door RikVT
Die steekvlam komt vlak na het aanslaan. Ik heb tot nu toe steeds de reactie om het contact terug uit te draaien nadat ik die steekvlam zag.
Ik zal morgen eens proberen om de motor wat langer te laten draaien.

Wat het starten betreft kan je best gelijk hebben. Als ik er zo op terugdenk, start ik steeds al pompend op het gaspedaal. Zal proberen er op te letten dit niet te doen.

Dus de motor zou moeten aanslaan zonder gas te geven dan? Wel met een beetje choke bij koude motor, neem ik aan?

Geplaatst: ma 9 apr, 2012 22:44
door Franko
Koude start: Beetje choke en heel klein beetje gas. Teveel (of pompen) heft de choke op en dan verzuip je hem.

Geplaatst: di 10 apr, 2012 15:14
door achtpeter
Wat waarschijnlijk gebeurt: door te pompen stuur je een straaltje pure benzine uit de acceleratiepomp het spruitstuk in. Voor een deel zal dat in het nog koude spruitstuk blijven, een ander deel zal het mengsel te rijk maken. En omdat we nu eenmaal met een ontsteking te maken hebben die een extra vonk geeft in de cilinder die hem niet nodig heeft (dus aan het eind van de uitlaatslag/begin inlaatslag) is er kans dat je ontbranding krijgt aan de kant die niet aan de beurt is. Een erg fout afgestelde ontsteking kan het probleem verergeren, maar zo aan je eerdere bericht te zien is dat hier niet het geval

Geplaatst: za 14 apr, 2012 01:32
door RikVT
Hoi,

het probleem van de steekvlam lag dus inderdaad aan mijn manier van starten.
Ik heb geprobeerd om te starten zonder gas te geven en jawel, dat lukte vrij aardig.
En vooral: geen steekvlam meer, alsook zonder ploffen in de uitlaat en/of de carburateur.

Prachtig gewoon.

Allen bedankt voor de hulp.

Mvg.
Rik

Geplaatst: za 14 apr, 2012 10:36
door achtpeter
Leuk toch? Niks regelelektronica, je bent je eigen motormanagement