Pagina 1 van 2
Opfrissen motor
Geplaatst: wo 11 apr, 2012 11:35
door Rens
Ik heb een motor die inmiddels weer prima loopt, prima optrekt en een goeie topsnelheid heeft (110/115 km/h), alleen verbruikt het blok behoorlijk wat olie. Daarnaast komt er af en toe een enorme rookwolk achter uit, eigenlijk alleen als de motor stationair draait. Het olieverbruik is rond de 1:1000.
Eigenlijk is voornamelijk de rookwolk en olieverbruik de reden waarom ik iets met de motor wil gaan doen. Het is namelijk redelijk genant als je bij het stoplicht staat en er trekt een blauwe walm langs ...
Nu heb ik zitten kijken wat de optie's zijn, maar ik wil eigenlijk mijn motor niet te lang eruit hebben liggen (maximaal een week). Wat is er aan te raden om te vervangen?
Natuurlijk is er een optie om een andere motor te kopen, op te knappen en die er in te leggen,maar misschien is deze motor 'eenvoudig' op te knappen.
Ik ben benieuwd!
Geplaatst: wo 11 apr, 2012 12:09
door Steffan
Grote kans dat je je motor er niet voor hoeft uit te halen, want ik denk dat je eens moet gaan kijken naar de zuigerveren + olieschraapveer.
Die zitten om je zuigers om de olie niet in de verbrandingskamer te laten komen.
Om daar aan te zitten moet je de koppen en cilinders demonteren (en alles wat er op zit natuurlijk; spruitstuk los, koelbeplating weg, etc)
Let wel op de juist montage regels van de zuigerveren, die moet je kunnen vinden op het forum, alsmede tips, want het is wel een ontzettende k*tklus!
succes

Geplaatst: wo 11 apr, 2012 12:20
door Ramon
duidelijk klepseals.... paar gereviseerde koppen er op en klaar of zelf gaan vervangen... als je dan toch bezig bent geluik je zuigerveren vervangen voor optimaal resultaat
Geplaatst: wo 18 apr, 2012 10:56
door Rens
Dus met gereviseerde koppen en zuigerveren ben ik al een heel eind? Zijn de koppen makkelijk zelf te reviseren of weet iemand daar een goed adres voor? (per pb)
Thnx
Geplaatst: wo 18 apr, 2012 14:02
door Gerard2cv
Heb je al de onderdruk gemeten?
Geplaatst: wo 18 apr, 2012 14:07
door Rens
Uhhh.... Nee. Hoe doe ik dat?
Geplaatst: wo 18 apr, 2012 16:20
door Gerard2cv
Geplaatst: wo 18 apr, 2012 16:48
door Rens
Dank je wel Gerard! Dat ga ik eens proberen! De zuigerveren of de olievulpijp zijn dan de oorzaak van geen onderdruk, als ik het goed begrijp?
Is een gereviseerde kop zoiezo nodig met dit olieverbruik?
Geplaatst: wo 18 apr, 2012 17:20
door Gerard2cv
Nee Rens,Het kan de olievulpijp ook zijn,want de zuigerveren worden niet beter bij gasgeven en de valve seals ook niet.Het schijnt alleen de kunst te zijn om aan een goede vulpijp te komen.
Geplaatst: wo 18 apr, 2012 20:08
door David
Klopt Gerard,
Er zijn alternatieven, maar het is allemaal niet echt geweldig.
Ik zou ook op dit moment niet weten waar ik een goeie zou kunnen kopen.
Geplaatst: do 19 apr, 2012 08:31
door Gerard2cv
Het lijk me,dat je minstens om garantie op onderdelen en verzending kan vragen.
Geplaatst: do 19 apr, 2012 08:33
door AZL57
ja er wordt nogal wat zooi aangeboden in de oldtimer onderdelen wereld. Spreek helaas uit ervaring...
Geplaatst: di 1 mei, 2012 09:49
door Rens
Het lijkt er toch op dat het de olievulpijp is. Ik ben nu op zoek naar een nieuwe olievulpijp en ik lees er een hoop over. Kan iemand mij adviseren over welke olievulpijp goed is? (eventueel via PB?).
Groeten,
Rens
Geplaatst: zo 24 jun, 2012 09:54
door David
Hoever ben je Rens?
Al olievulpijp vervangen?
Ik heb wel een adviesje voor na wat try and error van mijzelf
Stuur anders maar een pm
Geplaatst: za 6 okt, 2012 18:56
door Rens
Ik heb inmiddels de olievulpijp vervangen en weinig gereden. Nu ik afgelopen maand weer meer kilometers heb gemaakt, leek de rokende motor verleden tijd tot gisteren er weer echt een enorme wolk langs trok bij het stoplicht. Het lijkt dat wanneer ik van de snelweg kom en daarna stationair draai het moment is om te gaan roken, maar niet altijd....:@
Wie heeft een tip?
Ik zat te denken om een tweede motor te gaan reviseren om die er in de winter in te hangen, maar heb nog niet de moed gehad te beginnen,...