Pagina 1 van 1
AZU 1961 motor en het borstboutje!
Geplaatst: ma 16 apr, 2012 22:51
door Marco250
Ik start nu maar even een eigen topic, ik ben anders steeds te gast in het topic van mijn collega! Deze collega heeft behalve dat hij dezelfde auto heeft ook nog eens dezelfde voornaam als ik
Maar zoals Gerard schreef in het andere topic:
Marco,heb je onder achterin het doorsnedeboutje onder de oliezeef het borstboutje weer terug gezet? Dit ie nl. het pasboutje om het blok te centreren!
En toen begon ik nattigheid te voelen. Ik heb het blokje, wat ik er nu pas ingesleuteld heb, een aantal jaren geleden gekocht via marktplaats. De eigenaar destijds was niet tevreden over het blok, het presteerde slecht. Het was een vers blok, met nieuwe krukas, zuigers en cilinders en gereviseerde koppen. Alles uitgevoerd door een revisiebedrijf.
Ik had destijds zoiets van: 'een twaalf PK presteert sowieso niet veel', dus ik waag het!
Nu heb ik de drie boutjes aan de onderkant van het carter eruit gehad en BINGO, er zat geen dikker borstboutje in het achterste gat
Alle drie de boutjes zijn hetzelfde!
Wat NU??
Geplaatst: ma 16 apr, 2012 23:44
door AZL57
misschien hebben ze het boven gezet?
Geplaatst: di 17 apr, 2012 09:33
door Gerard2cv
Nee,boven zijn de boutjes langer.
Marco,haal het boutje uit het oude 12pk blok en bouw het blok overnieuw op of probeer aan een ander leeg blok te komen.
Geplaatst: di 17 apr, 2012 10:43
door Marco250
Zover was ik ook al Gerard! Maar waarom zou ik een ander leeg carter willen nemen?
Ik heb er hier op school nog 1 staan, is van een 18 pk geweest, had wel centrifugaal koppeling. Volgens mij was dat allemaal hetzelfde?
Geplaatst: di 17 apr, 2012 11:07
door Gerard2cv
Je weet niet wat het huidige blok heeft gedaan.
Het geval dat ik heb gehad kreeg van Citroën na 1jaar(garantie 6mnd.) een nieuw blok en toen pas was het probleem over.
Ik vind het ook jammer,maar kan er niks beter van maken
Je kan uiteraard eerst alleen het boutje proberen.Lost het niets op,kan je altijd nog.
Geplaatst: di 17 apr, 2012 11:55
door marcopr
Gewoon opnieuw in elkaar zetten Marco. Is er iets echt beschadigd dan kom je het wel tegen.
Ik zou het proberen. Er zijn zoveel nieuwe spullen in dit blok gegaan, Jammer om daarmee te stoppen.
Geplaatst: di 17 apr, 2012 12:30
door Marco250
Als ik nu wat dieper over de gevolgen nadenk dan zou het zo maar kunnen zijn dat krukas en nokkenas beschadigs zijn doordat het blok slecht uitgelijnd heeft gelopen.
Ik begrijp dan van jou Gerard niet waarom je schrijft probeer aan een ander leeg blok te komen??
Of bedoel je met een leeg blok een blok zonder alleen de koppen, zuigers en cilinders?
Nogmaals een leeg blok heb ik, dat zou ik op kunnen bouwen.
In elk geval gaat het blok uit elkaar en bouw ik het opnieuw op!
Geplaatst: di 17 apr, 2012 12:47
door Bull Frog Bleu
Ben zelf niet bezig met revisie maar lijkt me nuttig om misschien wat foto's te plaatsen van de bewuste boutjes en problematiek.
Geplaatst: di 17 apr, 2012 15:20
door Gerard2cv
Marco250,en Bull Frog Bleu,Het gaat hier enkel over de oude 12,15 18 en
Ami blokjes,met de uitlaat onderdoor.
De assen zullen in het blok niet beschadigd worden,maar het blokje wel
De assen zijn staal en het blokje is zacht aluminium
Geplaatst: di 17 apr, 2012 15:42
door Bull Frog Bleu
zo'n vermoeden had ik al. Zelf een 9pktje dus daar zal hetzelfde wel voor gelden.
Lijkt me sowieso nuttig om bij losmaken van huidige blok even foto's te nemen van de bewuste boutjes en plekken in blok.
Dit voorkomt dat andere forumers dezelfde fout maken of gaan maken.
Zou jammer zijn als je blok door zo iets kleins weer open moet of zelfs helemaal vevangen.
Geplaatst: di 17 apr, 2012 15:59
door marcopr
Gerardd met je eens.
De nieuwe krukas, zuiger, cilinders en de nokkenas zijnhun gewicht in goed waard en kunnen wel een stootje velen. Niet zomaar weg@#*@#*. ook de koppen en het spruitstuk zijn ok.
Dus pak een juist carter en zet het weer in elkaar. Kan zo moeilijk niet zijn.
Wel natuurlijk nieuwe pakkingen enzo nemen.
Geplaatst: di 17 apr, 2012 16:20
door Marco250
Ik zal het motortje ook zeker niet aan de kant zetten, daar heb ik het spul ook niet voor gekocht. Het gaat uitelkaar!
Zelf ben ik bang voor het krukaslager!
Ik kom wel met foto's tegen die tijd!
Inderdaad een lullig foutje met grote gevolgen! Een werkplaatshandboek is dan toch echt heel handig!
Geplaatst: di 17 apr, 2012 22:54
door Marco250
Ondanks dat het weer een onverwachte klus oplevert ben ik toch wel heel blij dat ik dit euvel gevoden heb!
Bedankt Gerard!
Geplaatst: wo 18 apr, 2012 08:34
door Gerard2cv