Pagina 1 van 2

vraagje aandrijfas

Geplaatst: wo 18 apr, 2012 20:02
door Art
Op het punt waar de 2 delen van de aandrijfas in elkaar geschoven zijn zit bij mijn rechter aandrijfas wel heel veel ruimte, als de 2cv op de handrem staat en ik rol de eend heen en weer is er een tik hoorbaar uit de aandrijfas en ook zie envoel je met de hand de as ''verspringen'' . je kan de as dan zelfs op en neer bewegen. Speling in alle richtingen dus. Mijn vraag, heeft het nog zin om de vetspuit erop te zetten of kan ik beter meteen opzoek naar een paar goede assen?? Links heeft dit ook wel maar in mindere mate dan rechts. Alvast bedankt voor de antwoorden

Geplaatst: wo 18 apr, 2012 22:45
door Art
En zit er nog verschil in aandrijfassen voor een trommel bak en schijfrembak?

Geplaatst: do 19 apr, 2012 08:27
door AZL57
in het onderdelen boek van de 2cv6 staat maar een soort aandrijfassen.

Geplaatst: do 19 apr, 2012 10:14
door David
Mmmm, als ik dit hoor denk ik dat je op zoek moet gaan naar een nieuwe steekas aan van de wielkant.
Voorzover ik weet is er geen verschil tussen schijf of trommel bij aandrijfassen.

Geplaatst: do 19 apr, 2012 17:53
door AK350
Hoeveel speling mag zo'n as eigenlijk hebben ?

Bij mijn Mehari zit er ook heel veel speling op de steekassen.
De auto rijd er echter prima mee en geen vreemde geluiden.

Ik vraag me dus af hoeveel speling de assen af fabriek hebben en wat de criteria zijn om tot vervanging over te gaan.

Geplaatst: do 19 apr, 2012 18:22
door Peter v G
Ik meen, maar dit wordt niet onderbouwd door enige bewijs van waarde, dat als je de handrem aantrekt de auto niet meer als 10cm verplaatst mag worden.

Geplaatst: do 19 apr, 2012 19:38
door Art
Hmm, daar was ik al bang voor, heb wel de vetspuit meegenomen van werk dus zo maar es kijken wat voor verschil het maakt..... zoals het er nu uitziet en klink word je er eng van.. Als ie namelijk door draait heb je ten eerste geen aandrijving meer, maar ook heel belangrijk, je mist dan ook je rem aan 1 kant :?

Geplaatst: do 19 apr, 2012 19:43
door RobM
je zou een andere as kunnen scoren en die er eens opzetten. Het is een klusje van niks.

Gr Rob

Geplaatst: do 19 apr, 2012 20:15
door Art
is ook zo, net even vol gepompt met vet en de speling, de tik en het verspringen zijn verdwenen, er moest ook flink veel in, dat wel. Gewoon net zolang gepompt tot de eend omhoog begon te komen haha.Komende tijd maar ff in de gaten houden of het niet na een paar ritten weer terug komt. k zal voor de zekerheid maar alvast andere assen gaan zoeken. voorraad is zoiezo nooit erg..

Geplaatst: do 19 apr, 2012 20:19
door Art
Op de handrem heen en weer rollen kan nog steeds, wel een stuk minder, maar volgens mij is er geen 1 eend waarbij dat niet kan.. Bij de gsa kan dat trouwens ook en die heeft weer een heel ander soort assen die je niet eens kan door smeren.

Geplaatst: do 19 apr, 2012 20:20
door David
Niet teveel erin!

Geplaatst: do 19 apr, 2012 22:01
door Art
Kan dat ook dan? Ik bedoel meer in welke zin dat kwaad zou kunnen, het is niet zo dat de hoezen strak staan oid.

Geplaatst: do 19 apr, 2012 22:06
door brammie
ik had dit probleem ook
en ook lekker veel vet erin gedaan
dat werkt even maar dan druk je er zo veel vet in dat je straks je as er niet meer uit krijgt omdat je schuifstuk meer wil schuiven

gewoon een andere op zetten
voor 2 tientjes hab je al een goede tweedehands
en 5 minuten werk om het erin te zetten

als hij breekt, breekt de hele zijkant mee

Geplaatst: do 19 apr, 2012 22:33
door Art
Aha, op die manier, ik zal de auto eens goed inveren om te zien of ze nog schuiven.
Andere as heb ik inmiddels ook geregeld.

Geplaatst: do 19 apr, 2012 22:58
door AK350
Art schreef:is ook zo, net even vol gepompt met vet en de speling, de tik en het verspringen zijn verdwenen, er moest ook flink veel in, dat wel. Gewoon net zolang gepompt tot de eend omhoog begon te komen
Teveel vet lijkt mij ook niet goed, de binnenste en buitenste as schuiven in elkaar als de auto inveerd.
Het teveel aan vet word dus tussen beide assen gecomprimeerd en kan maar een kant op, namelijk naar je ashoes.
Door een grote hoeveelheid aan vet in de ashoes is de kans op scheuren van de hoes groter (middelpunt vliegende kracht tijdens het rijden) en je hebt kans dat vet uit de hoes komt tijdens het rijden.
Dit vet zal tegen de binnenkant van je spatbord geslingerd worden.