Pagina 1 van 2

Mijn eendje en ik zijn nieuw hier!

Geplaatst: zo 29 apr, 2012 21:01
door MipH
Hallo Allemaal,
2cv.nl ken ik al een tijdje en is al vaak erg van pas geweest. Nu werd het eens tijd mij voor te stellen.
Ik ben Pim Heinen, 26 jaar en woonachtig in het oosten van het land (lees: Trotse Achterhoeker!)

Vanaf mijn 13e tot 18 had ik een bijbaantje bij een Citroen garage in Ulft dat zich heeft gespecialiseerd in de DS en de 2CV. Wat de 2CV betreft was ik niet meteen verkocht, maar had zeker mijn interesse!
Toen ik 20 was kwamen mijn broer en ik op het idee om een kitcar te gaan bouwen. Na vanalles te hebben bekeken hebben we gekozen voor de Burton, dit voornamelijk omdat we beide iets meer dan alleen basiskennis hebben van autotechniek.
En wat heb je nodig voor de Burton, jawel, een Eend!

Ik ben naar de garage gegaan waar ik had gewerkt en daar wisten ze een 2CV6 te staan van 1983, die in 2000 een nieuw chassis heeft gekregen. De koets was redelijk, maar de deuren, schermen en motorkap waren in erg slecht staat. Perfect voor een Burton dus.
Door voornamelijk studie is het project nooit van de grond gekomen en heb ik lekker in het eendje rond getuft. Heerlijk!
In de tussentijd heeft de eend nog gefigureerd in de videoclip van Pete Philly & Perquisite namelijk: Time Flies. Vanaf 02:10 een paar keer te zien: http://youtu.be/kUdaZ0hjzik

Nadat de eend vorig jaar op een paar (simpel te verhelpen) punten werd afgekeurd heb ik ondanks de kleine puntjes toch besloten geheel te gaan restaureren.
Maar eerst werd er samen met mijn vader eigenhandig een mooie werkplaats uitgetekend en gebouwd. Dit was een project opzich!

De afgelopen dagen al druk aan het werk geweest, gisteren de koets eraf gehaald en rollend chassis schoongespoten. (Motor en bak aren er al af) Vandaag de rest van het chassis gestript op de veerpotten en stuurhuis na.

Nu ik zo lekker bezig ben met het idee “ik doe het goed, of ik doe het niet” en er na uitkijk om langzaam op te kunnen bouwen komt wel de vraag bij mij op: Wat wil ik nou?!
Wil ik:
- een complete restauratie van een “weinigzeggende” 2CV uit 1986.
- toch een Burton bouwen
- een 2CV Pickup
- iets anders…..

Ik heb nog even bedenktijd…..

Even wat foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: zo 29 apr, 2012 21:35
door David
Weinigzeggende 2cv's bestaan niet!!

Ik zou voor een lekkerrijdende heerlijke 2cv kiezen!
Die Burton en Pickup kunnen altijd nog.....toch?

Succes met je afwegingen.

Geplaatst: zo 29 apr, 2012 21:41
door marcopr
Mooie werkplaats!
Wat je ervan wilt maken moet je zelf weten. Ieder heeft wel zijn persoonlijke voorkeur.
Eeen mooie gewone 2cv uit 1986, daar breng je de handen wel voor op elkaar. In ieder geval de mijne. Kijk maar eens bij de diverse projecten hier op het forum Bijv. die van de resurrection van een zdz van Matijn. Die is in de puntjes zoals 'toen'. Helemaal niet zo makkelijk.

En de zoveelste pick-up, waarom een pick-up denk ik dan. Als je iets origineels wil maken, maak dan ook echt iets origineels.

En als je een open sportwagen wil, waarom koop je dan een eend om die te slopen, dat heb ik nog nooit begrepen.

Geplaatst: zo 29 apr, 2012 22:33
door Boudewijn
Hallo Pim,
Welkom hier op het forum. Als ik de foto's zo zie dan zou ik de eend bij een eenden boer laten restaureren en me gaan specialiseren in het bouwen van werkplaatsen.

Geplaatst: ma 30 apr, 2012 06:56
door David
Boudewijn schreef:Hallo Pim,
Welkom hier op het forum. Als ik de foto's zo zie dan zou ik de eend bij een eenden boer laten restaureren en me gaan specialiseren in het bouwen van werkplaatsen.
:lol: :lol: :lol: :lol:

Als de eend die je misschien gaat bouwen net zo netjes wordt als de werkplaats, dan zou ik toch echt voor een 86er eend gaan.
Realiseer je dat een 86er nog uit Parijs komt en niet uit Portugal.
Daar is de productie in 1987 gestart. Dus zo weinigzeggend is het niet.

Bovendien een echte nette eend in origineelstaat gerestaureerd is toch echt bijzonder, er zijn zoveel "op het oog mooi gemaakte" 2cv's op de markt tegenwoordig, maar als je echt kritisch gaat kijken is het vaak toch schrikken wat je dan krijgt voor heel veel geld. Lakwerk is dan prachtig maar de techniek vaak wat minder.

Dus ik zou het wel weten..... (maar dat wist je al van mij :P )

Succes

2 cv project ?

Geplaatst: ma 30 apr, 2012 08:52
door wusten-fuchs
wil je iets aparts dat ook nog dagelijks bruikbaar is ?

een 2 cv CABRIO?? zelf in het verleden een aantal 2 zitter/4 zitter cabrio,s gemaakt kan je ook met slecht weer in rijden en je hebt gegarandeerd altijd bekijks

een burton of zo lijkt leuk maar het praktisch nut van zo,n ding is bijna nul als je langer bent dan 1.60 meter moet je je zelf eerst ,,,vloeibaar,, maken voordat je erin past :D :D

enfin kijk maar wat je er mee kan

fuchs

Geplaatst: ma 30 apr, 2012 10:48
door the Nosepicker
Das een mooi hok!
Ik zou voor de 2cv gaan. En als die klaar is ben je enthousiast en nóg handiger en ga je voor een 2de auto. En bouw je je eigen fantasie uit tot een dikke pick-up/cabrio-eend/whatever. :)

Geplaatst: ma 30 apr, 2012 12:21
door siemen
2cv restaureren!
Veel leuker! echte historie, veel bekijks!

burton is niks dan kun je het geld ook wel aan een goed doel schenken :P :P

Nee doe wat je zelf leuk vind! succes!

Geplaatst: ma 30 apr, 2012 13:16
door Charlie
ik zou gaan voor een prachtige 2cv uit 1986.. een 2cv met al een hele historie achter zich..

Een badkuip maken kan altijd nog....

Geplaatst: ma 30 apr, 2012 15:45
door Roel l'Hiver
Ik heb een 2cv uit 1985, net klaar op een paar kleine dingetjes na, ik ben er supertrots op en ze is zó mooi!!

Dus, restaureren. Zo'n plastic sportauto is ook mooi maar haalt het in de verste verte niet bij het origineel!

Geplaatst: ma 30 apr, 2012 16:27
door Thijs
Een Burton bouwen kun je nu vergeten.

Ik lees tenminste niet dat je de 2CV hebt laten schouwen voordat je hem uit elkaar hebt gedopt.....

Geplaatst: ma 30 apr, 2012 16:53
door Jan804
Als de koets nog redelijk is, dan zou ik ik ook voor restaureren kiezen (al heb ik zelf een Burton). Zonde om een Eend die kan worden gered te slopen. Maar dat een Burton klein en onpraktisch zou zijn, klopt niet. Ik heb 'm voor dagelijks gebruik en pas er met mijn 1,80 m makkelijk in, samen met één passagier en een enorme hoeveelheid bagage.

Geplaatst: ma 30 apr, 2012 18:18
door David
:!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:

Nou dat puntje met schouwen is inderdaad erg belangrijk.Als de auto niet geschouwd is kun je een Burton echt vergeten, tenzij je het spul nu even weer in elkaar zet en iemand laat komen om te schouwen.

Geplaatst: ma 30 apr, 2012 21:21
door Geert
Er rijden al genoeg plastic knakworsten rond .
Ik zou voor restaureren gaan.
Vergeet niet dat ze niet meer gemaakt worden! Dus alles wat behouden blijft is er weer een gered van de sloop of knakworsten-manie.

Geplaatst: di 1 mei, 2012 15:22
door MipH
En dat is nou wat ik zo leuk vind aan dit forum... al die berichten en ideeën die je krijgt!
De Burton is denk ik toch al afgevallen. De Pickup blijf ik toch wel erg gaaf vinden. Ik heb zojuist een 46 sleutel gehaald voor de potten en ben meteen even langs de garage gegaan waar ik dus hebt gewerkt. De eigenaar heeft 2 volledig gerestaureerde 2cv's (die overigens nooit op de weg komen, ZONDE!) en een 2cv pickup bijna geheel custom made. Erg stoere wagen! Ik zal binnenkort eens een foto posten.

En ja... ik heb 3 jaar genoten van de 2cv hoe die nu is. Misschien moet ik m dan ook maar in ere herstellen!