Pagina 1 van 3
Centreernokken achterremmen.
Geplaatst: di 1 mei, 2012 14:44
door David
Ik ben mijn achterremmen aan het vernieuwen en nu zaten er centreernokken in die excentrisch zijn, de voeringset was van Ferodo.
Ik heb nu een nieuwe complete set van Valeo en daar zijn deze centreernokken niet excentrisch en die kun je dus niet stellen.
Ik lees in het boekje van de Eendologie cursus van het EI dat je beter de excentrische stelnokken kunt gebruiken.
Maar hoe kan ik de remmen goed afstellen als ik de originele set van Valeo gebruik? Dan zou je het onderste deel niet kunnen afstellen.
Wie heeft er goede raad of advies of ervaringen??
Thanx alvast.
Geplaatst: di 1 mei, 2012 16:57
door Daffy
De niet stelbare nokken zijn al heel lang in de handel.
Ik gebruik ze al jaren bij een remrevisie voor een A type, en heb nooit problemen met remverschil op de remtestbank.
Uiteraard is het niet de originele montage, en zullen de remschoenen ongelijk slijten, maar dat is minimaal.
Zeker bij achteremmen, die bij de doorsnee 2CV die toch wel erg lang meegaan.
De segmenten na montage goed afstellen met de remstelbout aan de achterkant van de ankerplaat, is wel belangrijk, als ze verkeerd zijn afgesteld is er remkracht verschil tussen links en rechts.
Daffy
Geplaatst: di 1 mei, 2012 17:11
door Punky
Ik heb deze ook gemonteerd inderdaad en nooit geen problemen mee gehad.
Geplaatst: di 1 mei, 2012 19:32
door David
OK heel fijn, soms word ik dan toch wat onzeker.
Maar dat betekent dus dat je eigenlijk vrij snel klaar bent, want je hebt verder geen gereedschap meer nodig om de boel af te stellen.
Je hoeft alleen de boel goed af te stellen nadat je de trommel geplaatst hebt.
Of zie ik dat fout?
Geplaatst: di 1 mei, 2012 19:36
door 2cv4
Het is het beste om de orginele excentrische stelnokken te gebruiken dan komt de remvoering met een zo groot mogelijk oppervlak tegen de remtrommel aan.Waardoor piepen en andere narigheid zoveel mogelijk worden voorkomen.Een citoenmonteur heeft mij wel eens verteld dat als je de centreernokken met de dikke kant naar elkaar toe zet dat dat de beste afstelling is.Ik zelf gebruik het speciale centreer apparaat daarmee is het centreren ook heel eenvoudig.
Geplaatst: di 1 mei, 2012 19:47
door David
Je hebt het over piepen en "andere narigheid" wat bedoel je daarmee?
Maar Valeo zal toch niet iets op de markt brengen wat niet werkt???
Of zie ik dat verkeerd?
Geplaatst: di 1 mei, 2012 20:10
door 2cv4
Piepen van de achterremmen is een veel voorkomend verschijnsel andere problemen kunnen wel eens trillingen bij het remmen zijn.Deze zgn zelfcentrerende nokken zijn ooit door Parisparts ontwikkeld (nu jou wel bekend Carfix) voor de zelfsleutelaar.Ook is heel belangrijk om aan de oploopzijde van de remvoeringen een schuin kantje te vijlen.Ik wil niet zeggen dat je met moderne remvoeringen en goed centreren het piepen helemaal kan voorkomen want daarvoor moet je de vroegere asbesthoudende voering hebben.Maar die mag uiteraard niet meer in de handel gebracht worden.En ook de kwaliteit van Valeo laat vandaag de dag helaas wel eens te wensen over.
Geplaatst: di 1 mei, 2012 22:01
door David
Dit heeft niets met Parisparts of iets dergelijks te maken te maken.
Het is gewoon een Valeo set die van DG komt......
Geplaatst: di 1 mei, 2012 22:29
door 2cv4
Dat klopt maar die zelfcentrerende nokken zijn in begin jaren 70 door Paris parts ontwikkeld is mij ooit door een monteur van de toenmalige Citroendealer in Beverwijk verteld.Net als de kunststof doppen voor de naafmoer achter en die zijn erg handig.In de jaren 80 had je ook nog Le Car die bestaat ook niet meer zij hebben ook speciale onderdelen aangemaakt.
Geplaatst: di 1 mei, 2012 22:51
door David
Maar wat heeft Carfix met Parisparts dan te maken?
Geplaatst: wo 2 mei, 2012 07:04
door Daffy
David, neem van mij aan dat de zelfcentrerende nokken perfect werken!
In de loop der jaren heb ik er op tientallen A typen gemonteerd, zonder problemen.
De mogelijkheid bestaat dat de remmen gaan piepen, maar die mogelijkheid bestaat ook bij montage van de stelbare nokken.
Zouden ze gaan piepen, dan verdwijnt dit vanzelf weer als de schoenen in de vorm van de trommel gesleten zijn.
Dat er een vaste stand zou zijn om de stelbare nokken te monteren is complete onzin.
Trillen met remmen omdat er vaste nokken zijn gemonteerd heb ik nog nooit meegemaakt.
Gewoon monteren en genieten van je werk !!
p.s. vergeet niet te kijken of de stelnokken aan de achterzijde van de ankerplaat gangbaar zijn terwijl de remtrommel er nog af is. Gangbaar maken gaat makkelijker als de de nok aan de binnenzijde kan ,, helpen''
Daffy
Geplaatst: wo 2 mei, 2012 09:42
door David
OK Daffy, bedankt, dan gaat vandaag het spul in elkaar
Ben overtuigd
Thanx
Geplaatst: wo 2 mei, 2012 19:34
door 2cv4
Het is mij altijd verteld dat het beste de orginele nokken gebruikt kunnen worden.Natuurlijk heb ik ook wel eens de zelfcentrerende nokken gebruikt want je probeerd wel eens wat, en ik vond dat geen succes.Ik heb het boek van Jan van der Velde er eens op nageslgen en hij deelt mijn mening.Als is het wel zo zoals meerdere hier al zeiden dat de achterremmen maar voor een klein gedeelte meedoen.Zet de gewone stelnokken als de boel uitelkaar ligt eerst maar eens in de kruipolie o.i.d. en dan idd van binnenuit gangbaar maken.
Geplaatst: wo 2 mei, 2012 20:53
door Daffy
Succes David, gaat best lukken en werken!
Daffy
Geplaatst: wo 2 mei, 2012 21:44
door David
Ik heb vandaag het boeltje in elkaar gezet met de "zelfcentrerende" nokken.
De vaste stelnokken heb ik netjes gangabaar gemaakt, ze zaten niet echt vast. Trommels erop en netjes afgesteld met de stelnokken.
Het remt keurig, piept niet.
Dus ik ben tevreden.
Moet het spul eerst inslijten voordat de remwerking optimaal is?
Hij moet gekeurd worden, heeft het zin om de boel dan eerst in te rijden?