vervangen dakdoek

Alles in, over, rond en op de koets.
Plaats reactie
pimvanderheijden
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
Locatie: Uffelte
Contacteer:

vervangen dakdoek

Bericht door pimvanderheijden » vr 11 mei, 2012 19:14

Hallo,

Het dak van mijn dyane is na 43 jaar toe aan vervanging; hard, vol met kleine scheurtjes, vaal en zeker niet meer waterdicht.

Nu heb ik nieuw doek liggen: origineel, goede kleur en reeds op maat gesneden.

Nu heb ik alle onderdelen los gehaald van het oude dak.

Maar nu monteren: heeft iemand hier tips voor?
Vooral bij beide balkje, voor en achter zit een omgezetten rand waar het dak invalt; enig idee hoe ik het dak hier weer in krijg?
Moet ik de rand terugbuigen, doek erin lijmen en daarnaar weer omzetten?

Alle tips zijn welkom, vooral de volgorde waarin alle moet.

Groet,

Pim
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » vr 11 mei, 2012 19:30

Hoi pim!

vraagje, je wilt je orgineel dak uitelkaar halen en dan voorzien van een nieuw doek.
was het meschien niet verstandiger geweest om een compleet nieuw dak te kopen?
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

pimvanderheijden
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Bericht door pimvanderheijden » vr 11 mei, 2012 20:37

Siemen,

Natuurlijk kan ik een nieuw dak kopen maar er lag een nieuw dakdoek in de auto toen ik hem kocht. En een dak Blue Cristal is niet zo gemakkelijk te krijgen.
Dus ik wil eerst proberen om het dak helamaal zelf op te bouwen met de oude onderdelen, die nog in perfecte staat zijn (zoals de auto, je hebt hem gezien :-)

En daar heb ik dus tips voor nodig.

Groet,

Pim
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3077
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 11 mei, 2012 21:59

Ik heb niet echt een tip maar ik heb zelf een dak gemaakt voor de 2CV.

Nieuw stof gekocht, gewoon tentdoek. Daarna stap voor stap het oude dak gesloopt en goed gekeken hoe het zat gelijmd.
Daarna gewoon op precies dezelfde manier weer in elkaar gezet.

Nu heb ik een veel beter dak dan die plastieken meuk en gaat langer mee.

Volgens mij is die van de Dyane makkelijker omdat er geen raam in zit!??!

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » vr 11 mei, 2012 23:05

Hmm ik zou toch gaan voor een nieuw dak.

pimvanderheijden
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Bericht door pimvanderheijden » do 28 jun, 2012 20:41

Dak is ondertussen gemaakt en is perfect; past goed, staat strak en maakt de auto af
Afbeelding
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com

jornmetten
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: do 25 feb, 2010 19:33
Locatie: Utrecht

Bericht door jornmetten » do 28 jun, 2012 22:46

Mooi!

Uit ervaring kan ik je vertellen dat een goed gemaakt dak van goed doek lang meegaat.
Je dyane mag er trouwens ook wezen:)

Gebruikersavatar
Peter Parker
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 360
Lid geworden op: wo 19 aug, 2009 10:28
Locatie: Purmerend

Bericht door Peter Parker » do 28 jun, 2012 23:01

Mooi werk zeg! Waterdicht genoeg?
Gris Cormoran 1985 genaamd Brigitte

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3077
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 28 jun, 2012 23:30

Ziet er mooi uit.
Dat heb ik ook net gedaan.

Heel veel werk is het niet maar wel veel goedkoper....

Ronald
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 7 mar, 2005 22:32
Locatie: Middelburg

Bericht door Ronald » vr 29 jun, 2012 07:54

Dat ziet er goed uit zeg!! Strak dakkie hoor!
Blijft natuurlijk wel de vraag of jij nog tips hebt voor andere forumgebruikers.
Vooral bij de balkjes natuurlijk :wink:

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » vr 29 jun, 2012 10:59

mooi gedaan pim!
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3077
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 29 jun, 2012 16:01

Vooral bij de balkjes natuurlijk


Wat bedoel je hier mee?
Welke balkjes?

pimvanderheijden
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Bericht door pimvanderheijden » vr 29 jun, 2012 21:25

Dank voor alle complimenten; Dyane is erg speciaal. Auto is nu ruim 44 jaar en de lak is de originele lak. Hij heeft wel wat vliegroest; vooral binnen in de koets.
Verder is er nooit gelast aan de auto maar is er wel een revisieblokje ingekomen (via de fabriek)

Maar het dak.

Belangrijk is om het doek voorzichtig te verwijderen.
Zowel aan de voorkant als de achterkant is het doek in een flensrand van de balkjes geplakt. Maak deze flensranden voorzichtig open meet een brede beitel oid.
Na het plakken van het nieuwe doek kun je deze flensrand met een blokje hout en een hamer weer terug slaan.

Met het doek: Goed uitmeten en ook diagonaal goed meten om er voor te zorgen dat alles mooi recht is.
Ruimte aan de zijkant vrijlaten voor de rubber pees; soort koker maken aan de zijkant om de pees doorheen te geleiden.
Niet vergeten om ruimte vrij te laten voor de hulpbalkjes.
Alles goed plakken met goede combinatielijm en bij de chrome dopen aan de voorkant, binnenzijde vol spuiten met sikaflex oid.

Als iemand een dak wil maken wil ik altijd wel bijstaan met raad en daad.

Probleem is de haakjes van de rubber pees; die zijn aan de voorkant bijna altijd weggeroest; zou mooi zjn als die verkrijgbaar zijn (pees is wel verkrijgbaar)
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com

Plaats reactie