Pagina 1 van 1
verdwijnen remdruk, hoe kan dat?
Geplaatst: do 17 mei, 2012 22:11
door Peter Parker
We waren vandaag met de eend op pad, maar er gebeurde iets geks. Ik dacht we nemen met de eend een leuke route langs het Ijsselmeer. Alleen roken we iets branderigs. Even gestopt maar niets onder de motorkap te zien. Weer verder en daar was die geur weer. Geen rook, maar iets aangebrands. Voorbij Warder richting Scharwoude was ik opeens de druk op mijn rem kwijt. Ik kon trappen, maar hij deed niets. Gelukkig reden we langzaam en voorzichtig reed ik naar het dorp en stopte met de handrem op een parkeerplek en belde de Wegenwacht. Ondertussen voelde ik dat de druk op de rem weer terug was. Toch moest er eerst maar gekeken worden of ik door kon naar Enkhuizen. Gelukkig had de Wegenwacht man een Burton en was bekend met de 2CV techniek. De rechterrem werd volgens zijn meting warmer dan de ander en hij heeft de handrem losser gezet, want mogelijk liep die aan. Als er water in de remleiding zit kan die gaan koken door de hitte van het remmen en verdampt en daardoor ontstaan er belletjes. En bij zo'n belletje verliest hij zijn kracht. Mooi is dat, ik schrok me kapot. Kennen jullie dit verschijnsel, Vapour lock ofzo noemde hij het?
Geplaatst: do 17 mei, 2012 22:15
door Bull Frog Bleu
Dit is een bekend verschijnsel en komt voor wanneer de olie lange tijd niet is ververst.
Kwestie van olieverversen en systeem even spoelen. Meteen even nieuwe blokjes dan is het systeem weer tip top en kun je veilig en wel toeren. Zijn de kosten niet.
Geplaatst: do 17 mei, 2012 22:21
door Peter Parker
de remblokken zijn nieuw en als het goed is de olie ook, kan het dan toch?
Geplaatst: do 17 mei, 2012 22:24
door Thijs
De remzuigers gaan vaak vastzitten na enige tijd.
De beste oplossing is de remklauwen te reviseren en nieuwe olie er in.
Dan Heeeel goed ontluchten.
Het kan nu ook wel zo zijn dat er lucht in het systeem zit. Dat zet ook nog eens uit als de remklauw warm wordt. Daarna loopt de boel vast en stinkt het...
Geplaatst: do 17 mei, 2012 22:56
door brammie
Peter Parker schreef:de remblokken zijn nieuw en als het goed is de olie ook, kan het dan toch?
en wat voor olie heb je erin gedaan dan???

Geplaatst: do 17 mei, 2012 22:58
door Peter Parker
Dat is bij Sander gedaan, dus dat zal wel de goede zijn geweest. Ik zal hem morgen eens bellen.
Geplaatst: do 17 mei, 2012 23:01
door brammie
als sander het gedaan heeft zal het zeker goed zijn
Geplaatst: vr 18 mei, 2012 05:08
door David
Dit verschijnsel wordt ook wel fading genoemd.
Er is een aantal oorzaken mogelijk, de remmen zijn vernieuwd, althans de blokjes en remvloeistof.
Vraag aan Sander het volgende:
zijn de klauwen gereviseerd
zijn de handremblokjes ook vernieuwd
is de remvloeistof ECHT vernieuwd
Piepen je remmen af en toe tijdens het rijden? En in bochten?
Het kunnen iets aanlopende blokjes zijn, zeker als ze nieuw zijn. Het verschijnsel verdwijnt dan vanzelf wel, het is even schrikken, maar het is niet echt dramatisch.
Je remdruk komt terug als het boeltje is afgekoeld, soms komt het ook maar 1x voor.
Als je remmen piepen en je trekt even licht je handrem aan tijdens het rijden, houdt het piepen dan op als je de handrem weer loslaat?
Ben je al weer even langs Sander geweest, want hij zal het zo op kunnen lossen.
Ik heb zelf alles vernieuwd, echt maar dan ook echt alles was nieuw en super gemonteerd, en toch werd het boeltje ook weer heet.
Nu, na een paar 100 km rijden is het allemaal top.
Dus het kan gebeuren dat het de eerste keer even misgaat.
Hoeveel km heb je gereden met de auto sinds je hem hebt opgehaald?
Zie hieronder mijn remmen: alles nieuw en toch eerste keer even gezeur!
Dus ook al is alles nieuw, het kan even misgaan......
Succes en laat even horen hoe het verder gaat
Greetz
Geplaatst: vr 18 mei, 2012 10:33
door Peter Parker
Ik heb net gebeld en rij dinsdag even langs bij Sander. Hou jullie op de hoogte. Bedankt voor alle adviezen!
Geplaatst: vr 18 mei, 2012 11:10
door dyane_maniac
Thijs schreef:De remzuigers gaan vaak vastzitten na enige tijd.
De beste oplossing is de remklauwen te reviseren en nieuwe olie er in.
Dan Heeeel goed ontluchten.
Het kan nu ook wel zo zijn dat er lucht in het systeem zit. Dat zet ook nog eens uit als de remklauw warm wordt. Daarna loopt de boel vast en stinkt het...
hold your horses.
remzuigers kunnen idd nog wel eens vast gaan zitten. maar dit is heeeel makkelijk te controleren. duw de remblokken terug, door een schroevendraaier tussen blok en schijf te steken (net als je je blokken zou vervangen) gaat dit soepel hoef je ook niets te reviseren!!!! controleer dit eerst voordat je remklauwen gaat reviseren.
en oja. als je dit gedaan hebt, eerst goed een paar keer op het rempedaal trappen tot de druk weer is opgebouwd!!!
controleer ook of je remleiding niet te dicht langs de uitlaat loopt! ik heb een stukje benzine leiding opengesneden in de lengte en deze terplaatse van de uitlaat om de remleiding geplaatst.
Geplaatst: ma 21 mei, 2012 10:01
door Punky
Heb je toevallig zo'n beschermplaat onder de auto hangen die het hele compartiment afsluit, want die geven met warm weer ook problemen.
Geplaatst: ma 21 mei, 2012 14:42
door achtpeter
De stift van het rempedaal kan te strak afgesteld of ontregeld zijn. Dan houd je wat druk in het systeem, met als gevolg eerst slepende remmen en dan fading.
Geplaatst: wo 23 mei, 2012 22:31
door Peter Parker
ik rij nu in een oude leeneend. Roestig maar snel. Morgen is ie weer klaar en kan ik mijn schat weer ophalen. Moet alleen werken, dus hoe ga ik dat doen? Kijken of ik wat tijd kan opnemen en anders het weekend maar. Zal jullie vertellen wat eruit kwam. Sander dacht aan de hoofdremcylinder.
Geplaatst: do 24 mei, 2012 09:52
door David
Nou met de Pinkster kun je dus weer toeren!!
Have fun!
Geplaatst: do 24 mei, 2012 15:27
door Peter Parker
eindelijk dakkie open!