Dynamo met ingebouwde spanningsregelaar inbouwen
Geplaatst: za 2 jun, 2012 13:56
Hallo,
Mijn dynamo heeft het opgegeven en ik heb hier enkel nog een exemplaar met ingebouwde spanningsregelaar.
Jammer genoeg kan ik nergens een duidelijk verhaal vinden over het wat en hoe van in- en externe spanningsregelaars en wat je moet doen om een externe door een interne te vervangen.
Fenomeen: Alles werkt met de nieuwe dynamo, maar ik houd +12V achter mijn contact, ook als ik de sleutel terugdraai.
Wat ik begrijp:
- Bij een standaard 2cv installatie zit de spanningsregelaar extern. De regelaar zorgt door het veld van de dynamo (EXC-stekker) bij te sturen voor een min of meer constante spanning aan de uitgang van de dynamo.
Wat ik niet begrijp:
- Bij een installatie met ingebouwde spanningsregelaar (VISA?) zorgt de regelaar ook voor een constante spanning door het veld te regelen.
Als ik het goed begrijp zal hier de EXC-kabel initieel ook dienen om het veld te bekrachtigen (laadstrroomlampje brandt) maar wordt de spanningsopwekking voor het veld uiteindelijk door dynamo-interne windingen overgenomen waardoor de EXC stekker op spanning komt en het laadstroomlampje dooft (of in het geval van een 2cv: spanning achter contact blijft)
Nu zijn mijn vragen concreet:
- Klopt mijn hypothese hierboven?
- Zoja, wat doet mijn originele spanningsregelaar in dit verhaal?
- Volstaat het om mijn originele spanningsregelaar gewoon elektrisch los te koppelen? (ik vermoed van niet want zonder EXC heb ik die initiele "hulpbekrachtiging" niet meer)
Bedankt voor het meedenken
Mijn dynamo heeft het opgegeven en ik heb hier enkel nog een exemplaar met ingebouwde spanningsregelaar.
Jammer genoeg kan ik nergens een duidelijk verhaal vinden over het wat en hoe van in- en externe spanningsregelaars en wat je moet doen om een externe door een interne te vervangen.
Fenomeen: Alles werkt met de nieuwe dynamo, maar ik houd +12V achter mijn contact, ook als ik de sleutel terugdraai.
Wat ik begrijp:
- Bij een standaard 2cv installatie zit de spanningsregelaar extern. De regelaar zorgt door het veld van de dynamo (EXC-stekker) bij te sturen voor een min of meer constante spanning aan de uitgang van de dynamo.
Wat ik niet begrijp:
- Bij een installatie met ingebouwde spanningsregelaar (VISA?) zorgt de regelaar ook voor een constante spanning door het veld te regelen.
Als ik het goed begrijp zal hier de EXC-kabel initieel ook dienen om het veld te bekrachtigen (laadstrroomlampje brandt) maar wordt de spanningsopwekking voor het veld uiteindelijk door dynamo-interne windingen overgenomen waardoor de EXC stekker op spanning komt en het laadstroomlampje dooft (of in het geval van een 2cv: spanning achter contact blijft)
Nu zijn mijn vragen concreet:
- Klopt mijn hypothese hierboven?
- Zoja, wat doet mijn originele spanningsregelaar in dit verhaal?
- Volstaat het om mijn originele spanningsregelaar gewoon elektrisch los te koppelen? (ik vermoed van niet want zonder EXC heb ik die initiele "hulpbekrachtiging" niet meer)
Bedankt voor het meedenken