Pagina 1 van 2
Gegalvaniseerd chassis
Geplaatst: do 21 jun, 2012 15:54
door Ducksen
Hoi eenden vrienden.
Ik ben al weken internet aan het afstruinen naar een gegalvaniseerd chassis.
Ik lees zoveel verschillende verhalen dat ik er echt niet meer uitkom.
Ik weet niet of ik hier merken en garages mag noemen, zou iemand goed advies kunnen geven welke ik het beste kan nemen.
Ik heb gevonden een de graaf, een chassis de paris en een franzose chassis.
Alvast bedankt.
Gr,
Ducksen
Geplaatst: do 21 jun, 2012 18:57
door RobM
onder mijn vorige eend heb ik een gegealvaniseerd chassis gemonteerd. Het metaal daarvan was vrij dik. Daardoor is het zwaarder en stijver. Er zijn eend-rijders die beweren dat ze dit merken bij het rijden.
het zou thermisch verzinkt zijn. Dat is ook de reden dat het wat dikker is: trekt het niet krom bij het verzinken. Er zat een sticker op van de eendengarage. Opvallend was dat de flapjes die onder de voorassen horen te zitten ontbraken. Die moest ik zelf maken.
Nu heb ik een standaard chassis gekocht wat verzinkt is. Electrisch verzicnkt, en de dikte is hetzelfde als van de originele chassis.
dat is gekocht bij een meneer die veel op internet doet, vanuit dronten.
Heb je wat aan die info?
Gr Rob
Geplaatst: do 21 jun, 2012 19:25
door Punky
Ik zou zelf voor een chassis gaan zonder al teveel felsranden. Daar begint vaak de rottigheid en vraag me af of zink daar kan komen.
Een dikker chassis, zal inderdaad merkbaar zijn bij het rijden. Sowieso zijn ze zwaarder en minder flexibel.
Persoonlijk ben ik meer van de duitse degelijkheid, maar ik ben ook geen orginaliteitsfreak.

Geplaatst: do 21 jun, 2012 19:50
door achtpeter
RobM schreef:
het zou thermisch verzinkt zijn. Dat is ook de reden dat het wat dikker is: trekt het niet krom bij het verzinken. Er zat een sticker op van de eendengarage. Opvallend was dat de flapjes die onder de voorassen horen te zitten ontbraken. Die moest ik zelf maken.
Tsja, daar ga je al. Zodra je aan een verzinkte staalconstructie gaat lassen en slijpen, begin je een galvanisch element te maken. Oftewel een haard van corrosie. Als de flappen ontbreken, zou ik ze liever weglaten. Aan de andere kant: het wordt daar wel lekker vet...
Geplaatst: do 21 jun, 2012 20:22
door Ducksen
Ik kan ivm reisafstanden enzo kiezen uit een gegalvaniseerd chassis van de graaf, franzose of de paris.
Idd geen velsnaden daar wordt het niet beter van.
Hoeft voor mij geen origineel gelijkende te zijn dus vandaar een van de drie hierboven.
Geplaatst: do 21 jun, 2012 21:27
door supercees
chassis de paris geeft 20 jaar garantie, der franzose 11 jaar en de graaf weet ik niet.
maar dat zou voor mij de doorslag geven (mits het ene chassis niet 2 x zo duur is als de andere, maar de prijzen weet ik niet).
Geplaatst: vr 22 jun, 2012 00:02
door Punky
Garantie is wat voor te zeggen, maar ik zou dat bij een Gegalvaniseerd chassis niet als doorslagpunt nemen. Kwaliteit en opbouw van het chassis is belangrijker.
Garantiebepalingen zeggen tegenwoordig ook niet alles.
Geplaatst: vr 22 jun, 2012 00:14
door deusjevo
Ik heb een engels Wheels chassis sinds 2000. Kan er nog geen roest aan ontdekken.
Geplaatst: vr 22 jun, 2012 08:21
door RobM
achtpeter schreef: Zodra je aan een verzinkte staalconstructie gaat lassen en slijpen, begin je een galvanisch element te maken. Oftewel een haard van corrosie.
klopt. Dus zijn ze gelijmd.
Gr Rob
Geplaatst: vr 22 jun, 2012 09:21
door Ducksen
Weet iemand de verschillen tussen opbouw en kwaliteit van deze drie chassis?
Geplaatst: vr 22 jun, 2012 10:55
door achtpeter
Gelijmd! Slim!
Geplaatst: vr 22 jun, 2012 16:23
door AK350
achtpeter schreef: Zodra je aan een verzinkte staalconstructie gaat lassen en slijpen, begin je een galvanisch element te maken. Oftewel een haard van corrosie.
Dit heb ik nog niet eerder gehoord.
Wat bedoel je met een galvanisch element ?
Als je aan een verzinkt chassis gaar lassen zul je plaatselijk de zinklaag wegslijpen en dan pas lassen. Je moet niet direct op de zinklaag lassen.
Natuurlijk niet de mooiste oplossing, want het blanke staal moet weer tegen roest beschermd worden.
Geplaatst: vr 22 jun, 2012 17:18
door supercees
Geplaatst: vr 22 jun, 2012 18:33
door joost2cv
Bij de franzose kun je gelijk je chassis nr erin laten laseren. Handig hoef je zelf niet te slaan.
Geplaatst: vr 22 jun, 2012 22:59
door Ducksen
Heb ik weer de mazzel dat mijn chassis nummer in de koets staat haha
Iemand ervaringen van het chassis uit berkel?