Pagina 1 van 1
Lekkage mehari versn.bak
Geplaatst: zo 1 jul, 2012 12:22
door verkuilm
De versnellingsbak van mijn mehari lekt nogal aan de voorkant.
Er zit precies genoeg olie in.
Wat zou dat kunnen zijn? Ik heb dat nog nooit eerder gehad.
Bedankt voor de tips!
Geplaatst: zo 1 jul, 2012 12:26
door Thijs
Waar bedoel je?
Op de plek waar de koppelingsplaat zit?
Weet je zeker dat het dan niet uit het motorblok komt?
Slipt de koppeling ook?
Verder lijkt me aan de voorkant niks te zitten wat kan lekken....
Geplaatst: zo 1 jul, 2012 12:58
door verkuilm
Het is absoluut bakolie, verschil ruik je meteen.
Komt denk ik via de pri as de bak uit.
Binnekant van de koppelings huis is ook flink nat.
Het is daar altijd een kleffe bende maar nu echt erger.
De pri as heeft als ik het goed begrijp een soort schoefdraad profiel daarmee wordt de bakolie terug de bak ik geperst. Maar kan dat verslijten???
Nee de koppeling etc is prima
Geplaatst: zo 1 jul, 2012 18:22
door AK freak
Hoi, zeer herkenbaar probleem (zie mijn AZ). Ben zeer benieuwd of iemand hier iets meer van weet.
Geplaatst: zo 1 jul, 2012 21:31
door Boudewijn
In het deksel zit ergens een klein luchtgaatje. Ik kan mij voorstellen als dat dicht zit dat de bak dan gaat lekken.
Geplaatst: zo 1 jul, 2012 22:12
door verkuilm
Had dat net gelezen op dit forum. Rij al 20 jaar eend maar dit wist ik niet.
Maar het zat niet verstopt zo te zien.
Geplaatst: ma 2 jul, 2012 00:08
door David
Controleer met een paperclip oid eerst dat gaatje even. Want dat is echt belangrijk.
Geplaatst: ma 2 jul, 2012 08:07
door Gerard2cv
Of de motor staat niet recht op de bak. Dan drukt hij de priseas iets scheef.
Dit zou je kunnen controleren door een beugeltje aan het vliegwiel te maken om de 4 oren waar de tapeinden in zitten een gelijke afstand hebben.En voor de bak een busje over de priseas met een lip tot de 4 plaatsen waar de tapeinden ingaan
Dit kan door een aanrijding gebeurd zijn.
Geplaatst: ma 2 jul, 2012 08:22
door David
Als dat het geval is Gerard, betekent dat dan die vier oren verbogen zijn door de klap?
Als dat zo zijn, moet je dat toch ook kunnen zien?
Maar als dat geva lis ben je mooi klaar.....
Geplaatst: ma 2 jul, 2012 08:41
door Gerard2cv
Nee hoor,Die afwijking is niet zo groot.Daarom moet je het ook meten.
En kan je het ook door vulringen of afvijlen weer recht maken.
Geplaatst: ma 2 jul, 2012 10:12
door Joos
Ik meen mij een verhaal te herinneren van een vriend die de ene versnellingsbak na de andere lek reed.
Probleem was dat de schroefdraad op op prise-as inderdaad in het huis was gaan inlopen omdat de prise-as slingerde.
De oorzaak van de slingerende prise-as zat hem in de krukas: Het prise-aslager was versleten (
http://www.burton2cvparts.com/priseasla ... -5825.html ).
Daar kom je helaas pas na drie versnellingsbakken achter

Geplaatst: ma 2 jul, 2012 23:15
door verkuilm
Gaatje is door geprikt, maar zat niet niet dicht.
Schade heeft ie nooit gehad weet ik zeker.
Maar het verhaal met de slingerende krukas zou kunnen.
Zoiezo heb ik dat als de mehari koud is de koppeling haperig is.
Dat duurt zeg 5 minuten dan is het weg.
Maar in de tussen tijd gaat de prise as wel heen en weer.
Het is nog de orginele koppeling km stand is nu 71000.
Geplaatst: ma 2 jul, 2012 23:52
door David
Blijft vreemd dan....