Pagina 1 van 1

Batteurs gemonteerd met schokbrekers

Geplaatst: za 7 jul, 2012 09:22
door dezilverlinde
Ik heb een vraagje. Mijn Dyane 4 1974 heeft origineel frotteurs voor, en schokbrekers achter. Na restauratie zijn er achter dus batteurs gemonteerd maar de vering leek me te slap. Heb er de oude schokbrekers opgezet en nu lijkt het me weer te stug. Moeten de batteurs eraf voor een beter comfort?

Groetjes Frank

Geplaatst: za 7 jul, 2012 09:32
door hertog jan
Hallo,

Botteurs zijn overbodig in combinatie met schokbrekers.
Schokbrekers zijn vervangers van frotteurs icm botteurs.
Je rijdt dus met scokbrekers of met frotteurs icm botteurs. Nooit alleen met botteurs! Frotteurs verzorgen de vering en botteurs zorgen alleen maar dat je wiel op de grond blijft, meer niet. Is dus geen schokbreker

Geplaatst: za 7 jul, 2012 12:42
door hetwrak
Op onze saar uit 1955 zitten frotteurs batteurs en schokbreker(tje)s
Er zijn meerder combinaties mogelijk
Mijn Wrak had oorspronkelijk batteurs en frotteurs voor.
Schokbreker en batteurs achter.
Frotteurs zijn volgens mij tegen het deinen .
Batteurs zij meer tegen de kasseistroken.Om het wiel op de weg te houden.
Batteurs en schokbrekers gaan volgens mij prima samen.

Geplaatst: zo 8 jul, 2012 21:25
door brammie
mijn mehari uit 1969 heeft achter ook gewoon schokbrekers en batteurs
en voor frott- en batteurs
er is een tijd een overgang geweest met die combi bij dyane's toch?

Geplaatst: zo 8 jul, 2012 21:31
door Thijs
Bij de Dyane zijn in nov. 1971 de batteurs aan de achterzijde vervallen.

Geplaatst: zo 8 jul, 2012 22:10
door Geert
Kijk toch eens vaker op de site van Jeroen Cats:
1971
May: Engine supports on the 435cc are modifed so the same chassis can be sued with both 435cc and 602cc.
September: Shaft on brake and clutch pedals is increased in diameter to 12mm.
Two extra pushbutton fittings for the roof.
Exterior rearview mirror is standard in France.
November: on the rear suspension arms the batteurs are no longer fitted.

Geplaatst: di 10 jul, 2012 07:56
door Nicky
Kijk toch eens vaker op de site van Jeroen Cats:
Dat hoeft helemaal niet. Staat ook gewoon op 2cv.nl in het Nederlands.
http://historie.2cv.nl

Geplaatst: di 10 jul, 2012 12:37
door David
Waarom zou je toch noch frotteurs en batteurs gebruiken???

Vanuit het oogpunt van originaliteit?

Geplaatst: wo 11 jul, 2012 20:26
door TimVS
Orginaliteit is een zaak,

Persoonlijk vind ik dat batteurs en frotteurs veel zachter rijden, en heel goed baanvast zijn.

Voor de belgische 2cv rijders is er het extra voordeel dat ze vlotter door de keuring komen

Geplaatst: wo 11 jul, 2012 22:20
door David
Het deint beter denk ik.........

Geplaatst: wo 11 jul, 2012 23:16
door supercees
hertog jan schreef:
Botteurs zijn overbodig in combinatie met schokbrekers.

Frotteurs verzorgen de vering en botteurs zorgen alleen maar dat je wiel op de grond blijft, meer niet. Is dus geen schokbreker
bovenstaande klopt niet.

zowel frotteurs als batteurs zijn schokdempers (schokbrekers is een verkeerde term, heel strikt genomen). frotteurs werken met frictie- oftewel wrijvingsmaterialen en batteurs werken met het massa-is-traag principe, beiden bedoeld om snelle bewegingen tegen te gaan en veerbewegingen te dempen.

de vering zit in je veerpotten (vandaar ook de naam: veerpotten).

zonder frotteurs en batteurs blijft je eendje deinen en valt er eigenlijk niet mee te rijden.

en er zijn inderdaad combinaties, een azu uit '66 heeft naast de frotteurs en batteurs ook schokdempers:

Afbeelding